Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / V Chebu vyroste moderní opravárenská hala

V Chebu vyroste moderní opravárenská hala

6.6.2024

Zázemí pro údržbu a servis vozidel Českých drah se v dohledné době rozroste o novou opravárenskou halu ve Středisku údržby v Chebu. V moderním objektu se ČD postarají o dálkové jednotky InterJet i regionální vlaky RegioPanter a RegioShark. Jedná se o další krok ve strategii opravárenství dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.

V Chebu vyroste moderní opravárenská hala

Stavba nového objektu oficiálně odstartovala 20. května. Průjezdná tříkolejná hala pro údržbu vlaků o celkové délce 176 metrů vyroste v místech severní rotundy depa, jejíž demolice začala současně.
„Nejen nové moderní vlaky, ale i tomu odpovídající servisní zázemí. Na to se České dráhy v následujících letech zaměří a do roku 2031 budou investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun, z toho více než šest miliard do výstavby nových opravárenských hal. Vnímám to jako důležitou pozitivní zprávu nejen pro zaměstnance, ale i pro všechny, kteří uvažují o dalších profesních krocích a chtěli by začít pracovat u ČD,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Snazší manipulace s vozidly
Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec upozornil, že Cheb aktuálně představuje jediné Středisko údržby ČD v Karlovarském kraji. „Nová moderní hala umožní jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu. Hala bude vybavena jeřábem s nosností 12,5 tuny, servisní lávkou pro bezpečný vstup na střechu vozidel a montážními kanály ve všech kolejích,“ popsal vybavení nové haly předseda představenstva.
„Výstavba moderního servisního centra umožní rozšíření údržby, a to jak co se týče stupňů údržby, tak řad vozidel. Péče o vozidla bude koncentrována do jednoho místa, čímž dojde k výraznému zefektivnění údržbového procesu a snížení nákladů,“ doplnil jej místopředseda představenstva Českých drah a náměstek pro servis Michal Kraus.
Vznik prostor uvítal i Karlovarský kraj. „Snažíme se pravidelně obměňovat a modernizovat vozidla, proto považuji vznik nové opravárenské haly za krok správným směrem. Vybavení jistě bude odpovídat požadavkům moderních vozů a může tak dojít ke zvýšení kvality servisních služeb,“ uvedl hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek. 
Stavbu zajistí konsorcium firem TSS GRADE a BERGER BOHEMIA, nová hala by měla být dokončena a předána v polovině roku 2026. Vysoutěžena byla za cenu více než 755 milionů Kč bez DPH.  
Starosta Chebu Jan Vrba řekl, že město dlouhodobě usiluje o to, aby se z Chebu stal důležitý železniční uzel. „Snažíme se přimět německou stranu k tomu, aby konečně zrealizovala dlouho slibovanou a odkládanou elektrifikaci železniční trati na Norimberk, a přes Cheb tak opět mohly začít jezdit mezinárodní dálkové spoje, jako tomu bývalo v minulosti. Nová opravárenská hala, jejíž výstavba začíná, je přesně tím, co by mohlo význam chebského nádraží posílit. Velmi ji proto vítáme,“ řekl při slavnostním zahájení stavby starosta.   

Moderní technologie
Hala bude vybavena moderními technologiemi, které pomohou snižovat její energetickou náročnost. Na střeše se počítá s instalací fotovoltaických panelů a technologie ke sběru a dalšímu využití dešťové vody. Vytápění haly bude zajištěno efektivní kombinací plynové kotelny a tepelných čerpadel. Kromě samotné části pro servis vozidel se zaměstnanci údržbového střediska mohou těšit například na nové důstojné sociální zázemí nebo dílny mechaniků a elektromechaniků.
Ve Středisku údržby Cheb je zajišťována údržba vlakových souprav pro dálkovou dopravu na ramenech Cheb – Plzeň – Praha a Cheb – Ústí nad Labem – Praha, dále jsou zde udržována železniční kolejová vozidla pro regionální dopravu Karlovarského a část Ústeckého kraje, o které pečuje celkem 64 zaměstnanců. Je součástí Oblastního centra údržby (OCÚ) Západ se sídlem v Plzni. Kromě vlastních vozidel zajišťují zaměstnanci OCÚ Západ údržbu vozidel i dopravců Die Länderbahn CZ, ARRIVA vlaky a GW Train Regio. 
ČD budou v modernizaci servisní infrastruktury pokračovat i na dalších místech. Jedná se především o výstavbu hal údržby, myčky nebo sanitární koleje. „Další podobné stavby chystáme třeba v Českých Budějovicích nebo v Hav­líčkově Brodě. Aktuálně se pracuje také na velké obnově vjezdové části Centra údržby Praha jih,“ uzavírá Kraus. 
České dráhy plánují do roku 2031 investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun. V tomto období vybudují čtyři nové haly údržby, dalších šest hal rozšíří a zmodernizují. 


Co přinese nový objekt

*tři koleje, každou o užitné délce 165 metrů pro možnost údržby ucelených souprav
*montážní kanály ve všech kolejích
*portálový jeřáb s nosností min. 12,5 tuny po celé délce haly, který umožní výměnu komponentů umístěných na střeše vozidel
*montážní lávky pro přístup na střechy vozidel
*zařízení pro vyprazdňování uzavřených WC kolejových vozidel
*rozvod stlačeného vzduchu
*rozvod vody pro zbrojení vozidel
*dílny, sociální zázemí, skladové prostory
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika