Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Údržbu vozidel usnadní nový soustruh

Údržbu vozidel usnadní nový soustruh

31.1.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Nákup nových moderních vozidel představuje pro České dráhy také nároky na jejich údržbu. Proto začaly loni stavět komplex pro podúrovňové soustružení kol dvojkolí podvozků všech typů vozidel, které na síti provozují. Stroj dokáže pracovat velice přesně a rychle s velkou efektivitou. Hala vyrůstá v areálu pražského DKV, PJ Praha jih.

Údržbu vozidel usnadní nový soustruh

Nákup nových moderních vozidel představuje pro České dráhy také nároky na jejich údržbu. Proto začaly loni stavět komplex pro podúrovňové soustružení kol dvojkolí podvozků všech typů vozidel, které na síti provozují. Stroj dokáže pracovat velice přesně a rychle s velkou efektivitou. Hala vyrůstá v areálu pražského DKV, PJ Praha jih.

České dráhy pro svůj rozsáhlý vozový park konečně pořídily zbrusu nový komplex s tandemovým soustruhem za zhruba 150 milionů korun. Ten je schopen zvládnout to, co jiným podobným zařízením trvá týdny, za nesrovnatelně kratší dobu. Komplex pro soustružení podvozků kolejových vozidel bude ještě letos na podzim dobudován v areálu pražského DKV, PJ Praha jih.

„Máme řadu soustruhů, které průběžně renovujeme a udržujeme. Jsou ale staršího data výroby a některé z nich ještě pamatují protektorát,“ popsal stav s nadsázkou Pavel Mrlík z odboru kolejových vozidel Českých drah. Největším problémem je technická zaostalost, například kola jsou soustružena velkou „šponou“. Moderní stroje přitom umí dvojkolí, případně brzdové kotouče detailně změřit, namodelovat ideální stav a podle navrženého a operátorem schváleného programu  osoustružit na setiny milimetru. Dosud se muselo na soustruh jezdit do Ústí nad Labem či Nymburka a Přerova, kde mají toto zařízení k dispozici dceřiné společnosti Českých drah.

Místo měsíců hodiny

Další nespornou výhodou zůstává, že systém si kola nebo brzdové kotouče soupravy, anebo kolejového vozidla dokáže přesně proměřit bez zdlouhavého vyvazování a obsluze navrhnout optimální řešení. Nejmodernější stroj na trhu, který zakoupil národní dopravce, dokáže například kola dvojkolí podvozků lokomotivy obrobit za hodinu. Operátor celý proces řídí z velínu pod soustruhem a zařízení si automaticky podle potřeby vozidlo přizvedává. Soustruhy, které nepotřebují vyvazování, dopravce sice disponuje, ale tyto neumí pracovat s požadovanou přesností 0,3 mm průměru kol u jednoho dvojkolí. 

Reprofilaci dvojkolí lokomotivy dokáže podúrovňový, dvouvřetenový, tandemový soustruh obrobit za pouhou hodinu. Například jednotka Pendolino tedy stroji zabere asi osm hodin.

Vznikne nové kolejiště

Nový objekt včetně pevně zabudované techniky stavební firma buduje u haly 512 v areálu DKV Praha, provozní jednotky Praha jih. Projekt počítá s výstavbou nového kolejiště a hlubokých základů pro montážní šachtu. České dráhy za novinku zaplatí zhruba 150 milionů korun a využijí formu odloženého splácení. Tedy stavební firma dodá halu včetně soustruhu a dopravce bude tři roky splácet z toho, co ušetří na provozu a snížených nákladech za obměňované podvozkové díly.

Do země se bagry zakously loni na přelomu léta a podzimu, hotovo bude do jednoho roku. „Výroba samotného soustruhu dodavatelem trvá deset měsíců až rok,“ připomněl Pavel Mrlík. Ostrý provoz by měl být zahájen na začátku podzimu 2018. Tomu však budou předcházet asi tři měsíce testovacího režimu. Po úspěšném uvedení do řádného provozu České dráhy odešlou první splátku 50 milionů korun.

Bez zařízení to nejde

Kolejová vozidla mají kovová kola a stejně jako pneumatiky u automobilů se opotřebovávají při provozu vlivem styku kolo – kolejnice. Protože se zejména kvůli různým kolejovým nerovnostem neojíždějí rovnoměrně a projíždějí se, musí je dopravce po ujetí stanovených kilometrů proměřit a je-li třeba případně po provozní mimořádnosti osoustružit, respektive provést reprofilaci. Při delším provozu mohou kola dostat radiální a axiální nerovnost, což je sice okem nepostřehnutelné, ale vozidlo může mít neklidný chod s nepříznivými dopady na kvalitu cestování nebo přepravy nákladu. Navíc se tím ničí i další podvozkové díly, vypružení včetně brzdových špalíků, kotoučů a destiček. Při reprofilaci se zároveň z kola obrobí i karbid železa. Je-li „cementové“ vrstvy mnoho, může z kola vypadávat spálený materiál, případně může prasknout, což může mít až fatální důsledky. Dvojkolí je sledovaný prvek (BRAS – Prvek železničního vozidla s bezpečnostně relevantními aspekty) na každém železničním vozidle, proto vyžaduje zvláštní pozornost při údržbě vozidla a prevenci při opravách. Zanedbaná údržba a následná závada na dvojkolích by mohly způsobit i nehodu.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika