Železničář / Hlavní zprávy / Trať do Sebnitzu otevřena
Trať do Sebnitzu otevřena
17.7.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Velký návrat po 69 letech. Tak lze charakterizovat obnovení provozu na úseku Dolní Poustevna – Sebnitz. Vlastně se jedná o peážní trať, protože zde nově jezdí vlaky linky U28 z Rumburku do Děčína. Pro České a Německé dráhy to znamená zajímavé prohloubení spolupráce a více než symbolické vypořádání se s následky 2. světové války.

Předchozí vlak tu projel naposledy 8. května 1945. Není se tedy proč divit, že vypravení soupravy z Dolní Poustevny do Sebnitzu vyvolalo 4. července 2014 tak obří zájem. Železniční infrastruktura chátrala téměř sedm desetiletí – navzdory tomu, že se trať v minulosti nacházela mezi dvěma spojeneckými státy socialistického tábora.
Dlouhé čekání skončilo
Teprve v roce 1990 se objevil vážně míněný požadavek na obnovu provozu. Ke konkrétním přípravám došlo až po vzniku vyšších územně správních celků v letech 2000/2001. Jednání o zajištění financování byla náročná a dlouhá. Dobrá věc se ale podařila. V roce 2009 začaly stavební práce. Kromě rekonstrukce železničního spodku a svršku na několika kilometrech tratě došlo také na rekonstrukci nádraží v Dolní Poustevně, kde vzniklo úrovňové nástupiště a přístřešek pro cestující. Práce zahrnovaly i opravu jednoho mostu a rekonstrukci několika přejezdů. A letos v červenci jsme se dočkali!
Slavnostní premiérovou jízdu si nenechala ujít řada vzácných hostů. Za České dráhy přijel předseda představenstva Daniel Kurucz, za SŽDC generální ředitel Pavel Surý, za ministerstvo dopravy náměstek ministra Kamil Rudolecký, za saskou vládu její místopředseda a ministr dopravy Sven Morlock a za Ústecký kraj hejtman Oldřich Bubeníček. Dorazili i starostové Dolní Poustevny a Sebnitzu – Miroslav Jemelka a Mike Ruckh.
Spojení z Dolní Poustevny do Děčína je dvakrát rychlejší
Na všech spojích linky U28, která dostala marketingový název Dráha národního parku (Nationalparkbahn), jezdí německé motorové jednotky Desiro. Vlakový personál i strojvedoucí jsou zaměstnanci Českých drah. Vlaky objednává Ústecký kraj ve spolupráci s organizací Verkehrsverbund Oberelbe (VVO), roli dopravce plní ČD a DB Regio. Na lince platí pro cestující jedoucí z Čech do Čech (i přes německé území) tarif ČD, pro cestující jedoucí z Německa do Německa tarif VVO a pro cestující z Čech do příhraničí Německa a opačně tzv. malý pohraniční styk (stejně jako např. mezi Děčínem a Bad Schandau).
Šéf Odboru dopravy Ústeckého kraje Jindřich Franěk zdůraznil, že primární snahou je dostat do vlaků na lince U 28 pravidelné cestující, kterým se cesta z Dolní Poustevny do Děčína (nebo zpět) zkrátí na polovinu času. Nyní po nové trati trvá cesta z Dolní Poustevny do Děčína 65 minut místo původních 130 až 140 minut. Zdejší obyvatelé i návštěvníci tak získali relativně rychlé spojení, což pomůže turistice i zaměstnanosti.
Fotogalerie
Další články této rubriky
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »
Regionální dopravu plně ovládly Pantery
16.4.2025 - Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž… »