Železničář / Hlavní zprávy / Testy nových vozů se chýlí k závěru
Testy nových vozů se chýlí k závěru
2.4.2021 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy začnou ve druhé polovině roku nasazovat na linky mezi Prahou a Chebem nejmodernější vlaky z produkce konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Postupně na tyto linky vyjede 10 pětivozových souprav, každá s kapacitou zhruba 330 míst k sezení. Nyní ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi končí poslední typové zkoušky.
Deset pětivozových souprav bude dopravce po ukončení testů nasazovat na linky z Prahy do Chebu přes Plzeň i Ústí nad Labem, resp. na Západní expresy a rychlíky Krušnohor. Kvalitní vozy, které tu jezdí dnes, využijí ČD jinde. Kromě nejvyššího cestovního komfortu vozy nabídnou i moderní prvky výbavy, minimálně na české železnici nevídané.
„V rámci projektu byla například poprvé ve střední Evropě využita technologie výroby oken, která umožní snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel. Odstraníme tak občasné problémy při telefonování u klasických vozů. Není to ale jediná výjimečnost. Ve vozech první třídy budou mít českou premiéru také bezdrátové nabíječky mobilních telefonů,“ vyjmenoval předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Na cesty s výbavou
Celý koncept spojuje přednosti vysokorychlostních vlaků, jako jsou například pevná mezivozová spojení umožňující bezbariérový průchod celým vlakem a bránící pronikání hluku a prachu z vnějšího prostředí, a klasických osobních vagonů. Díky tomu je možné takové soupravy ve špičkách operativně posilovat a nabídnout cestujícím více míst k sezení. „Nové vozy poskytnou pohodlnější cestování i osobám na vozíku, nevidomým nebo neslyšícím. Rodiny s dětmi mohou využít dětské kino či přebalovací pult. Nezapomínáme ani na cyklisty, kteří zde najdou oddíl pro přepravu jízdních kol. Soupravy dále nabídnou klimatizaci, wi-fi připojení k internetu, elektrické zásuvky a USB porty pro dobíjení elektroniky. Samozřejmostí jsou sklopné stolky či polohovatelná sedadla, která vedle možnosti pracovat během cesty nabízejí příjemný komfort,“ řekl náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
„Jejich nasazení do provozu krásně naváže na Evropský rok železnice, který má za cíl podpořit přesun dopravy ze silnic na železnici a byl vyhlášen právě pro rok 2021. Nové vozy nabízející cestujícím vysoký komfort a vybavení typické pro evropské rychlovlaky jsou jedním z kroků, jak tohoto cíle dosáhnout,“ doplnil Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility Česká republika.
V každé soupravě bude zařazen vůz první třídy řady Ampz s pětapadesáti místy k sezení, druhou třídu představují dva velkoprostorové vozy řady Bmpz s osmdesáti místy k sezení, multifunkční řady Bbmpz s 50 místy k sezení a řady Bdmpz pro 68 cestujících a místem pro přepravu jízdních kol. Interiér se svým uspořádáním nebude příliš lišit od railjetu. Rozšíří se však počet míst pro vozíčkáře na tři. Celkově tak každá ucelená souprava nabídne v základu přes tři stovky míst k sezení.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »