Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Tatranské električky posílí pětice hybridních jednotek

Tatranské električky posílí pětice hybridních jednotek

3.12.2020 – autor: MARTIN HARÁK

Správce slovenské infrastruktury (ŽSR) kompletně rekonstruuje oblíbenou ozubnicovou trať mezi Štrbou a Štrbským Plesem ve Vysokých Tatrách. Proto jsou všechny ozubnicové vlaky až do února 2021 nahrazeny autobusy. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na tuto trať v nejbližších dvou letech nasadí nové švýcarské hybridní jednotky. Ty jsou již ve výrobě a první vlak očekává dopravce koncem letošního roku.

Tatranské električky posílí pětice hybridních jednotek

Pět zbrusu nových jednotek typu GTW s hybridním pohonem a jednu multifunkční lokomotivu nasadí dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na aktuálně rekonstruovanou trať mezi Štrbou a Štrbským Plesem. Nová technika bude moci jezdit po ozubnicové dráze i adhezních tratích Tatranských elektrických železnic. Nové bezbariérové jednotky výrobce vybaví moderním informačním a bezpečnostním systémem, součástí interiéru je i kamerový systém, který umožní počítání nastupujících a vystupujících. V interiéru bude k dispozici klimatizace, 91 sedaček, dvě místa pro cestující na vozíku, elektrické zásuvky, technologie wi-fi a důležitý prostor pro odkládání lyží, snowboardů a jízdních kol. Exteriér by měl být laděný do červeno-bílé a ozdobí ho polepy pěti tatranských vrcholků.
V různých stadiích rozpracovanosti jsou všechny jednotky i lokomotiva. „První jednotka by se na Slovensko měla dostat před letošními Vánocemi,“ upřesnil Tomáš Kováč, mluvčí ZSSK.  Za nové vlaky, které by měly být v provozu během dvou let, dopravce zaplatí 38 milionů eur (1,026 mld. Kč). Všechna vozidla jsou vyráběna v závodu švýcarské firmy Stadler Rail v Bussnangu.

Projede i vysokým sněhem
Po dodání prvního vlaku bude následovat oživování v popradském depu a poté podle pokynů Dopravního úřadu i zkoušení na tratích Tatranské elektrické železnice (TEŽ) v adhezním režimu. Po ukončení modernizace ozubnicové tratě se technika vydá na testy i tam. Podobně jako objednané jednotky bude možné lokomotivu s elektrickým a dieselovým pohonem nasadit na ozubnicovou i běžnou trať. V zimě může lokomotiva navíc posloužit jako sněžný pluh, ovládat ji půjde i na dálku.
Dosud byly pro ozubnicovou trať vyčleněny tři švýcarské jednotky řady 405.95 (původně EMU 29.0) z roku 1970. S jednou z nich se i do budoucna počítá jako s historickým exponátem, který bude vypravován při nostalgických jízdách. Na adhezních tratích ZSSK provozuje patnáct třívozových elektrických jednotek řady 425.95 z let 2000 až 2006, které byly vyrobeny ve švýcarsko-slovenské kooperaci. Tyto moderní vlaky nahradily osmnáct tatrováckých jednotek původní řady EMU 89.0, které vznikly v šedesátých letech 20. století, a v provozu byly nepřetržitě více než třicet let. Výhodou dodávky pěti nových hybridních vlaků bude možnost posílení často přeplněných spojů v letní nebo zimní turistické sezoně hlavně na úseku Štrbské Pleso – Tatranská Lomnica.


Na Štrbské Pleso i Tatranskou Lomnici
Tatranské elektrické železnice (TEŽ) tvoří jednokolejná, úzkorozchodná, elektrizovaná adhezní síť železničních tratí ve Vysokých Tatrách. Jde o dvě tratě o rozchodu 1 000 mm. První, Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, měří 29,1 kilometru, druhá o délce 5,9 kilometru spojuje Tatranskou Lomnici se Starým Smokovcem. Přestupními uzly jsou Štrbské Pleso a Starý Smokovec, kde na sebe jednotlivé vlakové spoje navazují. Na adhezní síť navazuje ozubnicová železnice Štrba – Štrbské Pleso, která je na Štrbském Plese kolejově propojená s „električkami“, jak se vlaky v Tatrách nazývají. Všechny tratě spravuje ŽSR a provoz na nich zajišťuje ZSSK. První „električky“ vyjely na trati Poprad – Starý Smokovec v prosinci 1908, o několik let později se vlaky vydaly do Tatranské Lomnice (1911) a poté až na Štrbské Pleso (1912). Jejich předchůdcem byl trolejbus, který jezdil v letech 1906 až 1908 mezi Popradem a Starým Smokovcem. Provoz se ale neosvědčil, proto se rozhodlo o výstavbě kolejové sítě.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komiseČeské dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

6.11.2024 - Evropská komise shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů. Šetření EK se týkalo uzavření údajné kartelové dohody v letech 2012-2016. Za toto jednání byla ČD uložena pokuta 31 940 000 eur. Na… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika