Železničář / Hlavní zprávy / Táhlo kulisy pro Ušatou září novotou
Táhlo kulisy pro Ušatou září novotou
8.3.2019 – autor: LADISLAV LAŠEK, ČVUT
Muzejní depozitáře skrývají krásné svědky nápaditosti a perfektní práce předků. Od drobností až po obry. Lokomotivu s přezdívkou Ušatá skrývá Národní technické muzeum až v Chomutově.

K přednostem NTM patří i údržba a snaha o zprovoznění exponátů. Při opravách je někdy nutné hledat odborníky s výjimečnou kvalifikací. Na obnově provozuschopnosti lokomotivy 464.053 se podílela také Fakulta strojní ČVUT v Praze. Ujala se výroby nového táhla kulisy. Naštěstí se podařilo dohledat původní výkres a podle něj byl ve fakultním Ústavu strojírenské technologie zhotoven model výkovku a specialisté ze skupiny tváření stanovili návrh technologického postupu a kování.
Táhlo je tvořeno zužující se centrální tyčí profilu I s proměnným průřezem. Na jedné straně je táhlo zakončené okem, ve kterém je dutina na olej pro mazání ložiska, na druhé straně vidlicí pro čep.
Vzhledem k finanční náročnosti pro výrobu zápustky, byl zvolen postup volného kování. Tvářecí kovadla byla navržena s ohledem na malý výkon tvářecího stroje. Kovací plocha je navržena jako válcová plocha, která umožní vytvořit větší přetvárný tlak než kovadla rovná a ovlivní směr toku materiálu. Vzhledem k požadavkům na mechanické vlastnosti dílu byla vybrána vhodná materiálová jakost určená k dalšímu zušlechtění.
Na základě počítačového modelu byl určen požadovaný objem materiálu, zvětšený o přídavek na obrábění a na opal. Polotovar o hmotnosti 43,5 kg se zpracovával s sedmi operacích na několika strojích: pružinový buchar se 70 kg „beranem“, kompresorový buchar, hydraulický lis se sílou 500 tun, průchozí plynová pec s 12 hořáky i tradiční kovářská výheň. Obrábění výkovku a následnou montáž pak zajistila společnost Zababa.
Další články této rubriky
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »
Regionální dopravu plně ovládly Pantery
16.4.2025 - Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž… »