Železničář / Hlavní zprávy / Táhlo kulisy pro Ušatou září novotou
Táhlo kulisy pro Ušatou září novotou
8.3.2019 – autor: LADISLAV LAŠEK, ČVUT
Muzejní depozitáře skrývají krásné svědky nápaditosti a perfektní práce předků. Od drobností až po obry. Lokomotivu s přezdívkou Ušatá skrývá Národní technické muzeum až v Chomutově.
K přednostem NTM patří i údržba a snaha o zprovoznění exponátů. Při opravách je někdy nutné hledat odborníky s výjimečnou kvalifikací. Na obnově provozuschopnosti lokomotivy 464.053 se podílela také Fakulta strojní ČVUT v Praze. Ujala se výroby nového táhla kulisy. Naštěstí se podařilo dohledat původní výkres a podle něj byl ve fakultním Ústavu strojírenské technologie zhotoven model výkovku a specialisté ze skupiny tváření stanovili návrh technologického postupu a kování.
Táhlo je tvořeno zužující se centrální tyčí profilu I s proměnným průřezem. Na jedné straně je táhlo zakončené okem, ve kterém je dutina na olej pro mazání ložiska, na druhé straně vidlicí pro čep.
Vzhledem k finanční náročnosti pro výrobu zápustky, byl zvolen postup volného kování. Tvářecí kovadla byla navržena s ohledem na malý výkon tvářecího stroje. Kovací plocha je navržena jako válcová plocha, která umožní vytvořit větší přetvárný tlak než kovadla rovná a ovlivní směr toku materiálu. Vzhledem k požadavkům na mechanické vlastnosti dílu byla vybrána vhodná materiálová jakost určená k dalšímu zušlechtění.
Na základě počítačového modelu byl určen požadovaný objem materiálu, zvětšený o přídavek na obrábění a na opal. Polotovar o hmotnosti 43,5 kg se zpracovával s sedmi operacích na několika strojích: pružinový buchar se 70 kg „beranem“, kompresorový buchar, hydraulický lis se sílou 500 tun, průchozí plynová pec s 12 hořáky i tradiční kovářská výheň. Obrábění výkovku a následnou montáž pak zajistila společnost Zababa.
Další články této rubriky
Linky R17, R11 a Ex7 posílí moderní vagony
25.10.2024 - České dráhy nasadí další komfortnější vagony na vlaky linek R17, R11 a také na Ex7. Na rychlících z Prahy do Českých Budějovic je už nyní nasazen vůz vybavený například dětským kinem a vozy s více místy pro uložení… »
Ničivé povodně tvrdě zasáhly i tuzemskou železnici
20.10.2024 - Po mnoha letech se do Česka vrátily ničivé povodně. V září zaměstnanci Českých drah, Správy železnic i cestující čelili několik dní trvající přírodní pohromě. České dráhy přerušily provoz asi 20 % spojů, zejména v… »
Obnova regionální flotily na Vysočině skončila
16.10.2024 - Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické… »