Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Táhlo kulisy pro Ušatou září novotou

Táhlo kulisy pro Ušatou září novotou

8.3.2019 – autor: LADISLAV LAŠEK, ČVUT

Muzejní depozitáře skrývají krásné svědky nápaditosti a perfektní práce předků. Od drobností až po obry. Lokomotivu s přezdívkou Ušatá skrývá Národní technické muzeum až v Chomutově.

Kování táhla kulisy pro historickou lokomotivu

K přednostem NTM patří i údržba a snaha o zprovoznění exponátů. Při opravách je někdy nutné hledat odborníky s výjimečnou kvalifikací. Na obnově provozuschopnosti lokomotivy 464.053 se podílela také Fakulta strojní ČVUT v Praze. Ujala se výroby nového táhla kulisy. Naštěstí se podařilo dohledat původní výkres a podle něj byl ve fakultním Ústavu strojírenské technologie zhotoven model výkovku a specialisté ze skupiny tváření stanovili návrh technologického postupu a kování.

Táhlo je tvořeno zužující se centrální tyčí profilu I s proměnným průřezem. Na jedné straně je táhlo zakončené okem, ve kterém je dutina na olej pro mazání ložiska, na druhé straně vidlicí pro čep.

Vzhledem k finanční náročnosti pro výrobu zápustky, byl zvolen postup volného kování. Tvářecí kovadla byla navržena s ohledem na malý výkon tvářecího stroje. Kovací plocha je navržena jako válcová plocha, která umožní vytvořit větší přetvárný tlak než kovadla rovná a ovlivní směr toku materiálu. Vzhledem k požadavkům na mechanické vlastnosti dílu byla vybrána vhodná materiálová jakost určená k dalšímu zušlechtění.

Na základě počítačového modelu byl určen požadovaný objem materiálu, zvětšený o přídavek na obrábění a na opal. Polotovar o hmotnosti 43,5 kg se zpracovával s sedmi operacích na několika strojích: pružinový buchar se 70 kg „beranem“, kompresorový buchar, hydraulický lis se sílou 500 tun, průchozí plynová pec s 12 hořáky i tradiční kovářská výheň. Obrábění výkovku a následnou montáž pak zajistila společnost Zababa.


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

Klatovské středisko vlakových čet sídlí v novémKlatovské středisko vlakových čet sídlí v novém

23.7.2019 - Středisko vlakových čet Regionálního pracoviště Zákaznického personálu České Budějovice v Klatovech, které donedávna sídlilo v hlavní nádražní budově, se přesunulo do nově zrekonstruovaných prostor nedaleké nákladní… »

Studenti si prohlédli zázemí ČD Studenti si prohlédli zázemí ČD

22.7.2019 - Jaké to je být vlakvedoucím anebo výpravčím, si v Klatovech v červnu na vlastní kůži vyzkoušelo čtrnáct studentů třetího a čtvrtého ročníku plzeňské Střední průmyslové školy dopravní. České dráhy ve spolupráci se… »

V Brně opraví odjezdovou haluV Brně opraví odjezdovou halu

19.7.2019 - Hlavní nádraží v jihomoravské metropoli čeká nejen oprava prvního nástupiště, které jako jediné neprošlo v takzvaných průběžných kolejích rekonstrukcí, ale také odjezdové haly, která je nyní vyklizená a mimo odjezdové… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika