Železničář / Hlavní zprávy / Svátek železnice završily oslavy v Českých Budějovicích
Svátek železnice završily oslavy v Českých Budějovicích
22.9.2018 – autor: REDAKCE
Zářijové oslavy svátku železničářů vyvrcholily Národním dnem železnice v Českých Budějovicích. Tradiční oslava kolejové techniky zavítala v sobotu 22. září do Střediska oprav kolejových vozidel (SOKV) v jihočeské metropoli.
Akce byla podobně jako v předchozích letech rozdělena do tří samostatných sekcí – Světa historie, Světa změny a Světa zábavy. České dráhy do Českých Budějovic vypravily tři protokolární vlaky, včetně nově zrekonstruované jednotky SC Pendolino. Nevšedním zážitkem byla opět tradiční večerní světelná show s historickými lokomotivami.
Přijelo modernizované Pendolino i CityJet
Návštěvníci mohli letos obdivovat například modernizovanou jednotku SC Pendolino či jednotku CityJet od partnera akce rakouského dopravce ÖBB. V SOKV spatřili naopak řadu parních strojů, mezi nimiž nechyběl Štokr či Ušatá, ale i motorových a elektrických lokomotiv. Dorazily rovněž motorové vozy v čele se Stříbrným šípem.
České dráhy při této příležitosti vypravily i několik zvláštních vlaků, jejichž prostřednictvím si účastníci užili vyjížďky do okolí Českých Budějovic.
Vyvrcholením oslav se stala každoroční a unikátní světelná show plná historických lokomotiv na točně Světa historie. Nabídla více jak desítku historických exponátů v na míru připraveném scénickém osvětlení, které zohledňuje také kontext historických událostí. Show doprovodil komentář s představením jednotlivých exponátů.
Proč se slaví Den železnice?
Den železnice připomíná datum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy, začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována naše první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi. První parou tažený vlak pak přijel z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839, již před 179 lety.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 - Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň… »
Cestující vozí první bateriové Pantery
10.1.2025 - V pravidelném provozu s cestujícími začaly od prosincové změny jízdních řádů jezdit první bateriové vlaky. Lidé se s nimi setkají na spojích jezdících na lince S8 z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor… »
Tahounem zimní nabídky ČD Restaurant je kančí guláš
7.1.2025 - Nejstudenější období roku by mohlo svádět k lenošení, příznivcům kvalitní gastronomie na palubě restauračních vozů Českých drah ale nedá zima spočinout. Sezonní nabídka, kterou připravila společnost JLV ve spolupráci s… »