Železničář / Hlavní zprávy / Strojvedoucí se proškolí na simulátorech
Strojvedoucí se proškolí na simulátorech
30.4.2019 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy budou své strojvedoucí školit na nových simulátorech. První z dvojice přístrojů uvedly do provozu v České Třebové, druhý se nachází v Praze-Vršovicích. Obě zařízení stála více než 30 milionů korun a jde o vůbec první simulátory svého druhu u nás. Výcvikem si projdou nejen uchazeči o práci strojvedoucího, ale i stávající kandidáti na tuto profesi.
Ke školení adeptů na pozici strojvedoucího i těch stávajících budou České dráhy využívat dva nové simulátory. Technika poslouží především pro nácvik všech možných situací a měla by pomoci snížit počet mimořádných situací. Zařízení, která byla instalována v České Třebové a Praze-Vršovicích, jsou svého druhu první v České republice a vyšla na více než 30 milionů korun.
„Simulátory nám pomohou lépe připravit uchazeče o práci strojvedoucího na výkon jeho povolání a u stávajících strojvedoucích zlepšit jejich návyky při práci,“ potvrdil Miroslav Kupec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Podstatná bude příprava na provozní situace, se kterými se začínající strojvedoucí při jízdním zácviku na lokomotivách vůbec nemusí setkat a i zkušení strojvedoucí se s nimi setkávají jen výjimečně. „Může jít například o jízdu vlaku na přivolávací návěst, v mezistaničním oddílu nebo obsazenou kolej,“ doplnil Kupec.
Zelená pro ETCS
Oba simulátory chce národní dopravce v příštích letech ještě zdokonalovat a doplňovat o další moderní prvky, které přibudou na lokomotivách ČD. Patří mezi ně především evropský vlakový zabezpečovač ETCS. Ten musí dopravci v nejbližších letech nainstalovat na stovky vozidel využívajících koridory.
„Na trenažeru je možné nasimulovat prakticky všechny situace, které mohou v provozu nastat, včetně těch mimořádných, jako jsou například překážky na trati. Výcvik bude zaměřen na ty situace, ve kterých strojvedoucí nejčastěji chybují a které mohou být, nebo byly, příčinou mimořádných událostí. Zároveň bude výcvik zaměřen na situace, které se v běžném provozu nedají nacvičit vzhledem k tomu, že vznikají neplánovaně. Jde především o různé poruchové stavy na trati nebo nepravidelnosti v dopravě a z toho vyplývající komunikace strojvedoucího s výpravčím nebo dispečerem,“ vysvětlil smysl pořízení Jiří Lukeš, vedoucí oddělení vzdělávání ČD.
Pokročilá virtuální realita
Simulátory věrně kopírují prostředí kabiny strojvedoucího se všemi ovládacími prvky. Obě zařízení jsou vytvořena tak, aby přesně vyhovovala potřebám a požadavkům ČD. Ovládací pult a rozmístění prvků vychází od jednotek z rodiny Panterů, jinak ale kabina nepředstavuje konkrétní typ vozidla. Ovládací a zobrazovací prvky jsou přizpůsobeny tak, že je možné simulovat jízdu i s dieselovou lokomotivou. Nastavit je možné i počasí, adhezní podmínky, zkrátka vše, co může v reálném provozu nastat. Pokud vlak narazí, objeví se přes obří displej prasklina.
Simulace zobrazuje strojvedoucímu odpovídající venkovní prostředí, tedy kolejiště včetně návěstidel, železničních stanic a zastávek, přejezdů a okolní krajinu včetně zástavby. Instruktor nejdříve připraví scénář. Celá technologie je navíc rozdělená do dvou místností, v jedné je simulátor jako takový včetně výpočetní techniky a klimatizace, ve druhé se nachází velín včetně obřího LCD monitoru, na němž se zobrazují hodnoty z displejů na stanovišti, prostředí anebo záběr z kamery uvnitř simulátoru. Poté, co na dané zadání strojvedoucí absolvuje trasu, systém vyhodnotí správnost provedení. Instruktor poté se strojvedoucím celou jízdu podrobně rozebere a vyhodnotí.
České dráhy jsou jediným tuzemským dopravcem, který se výcviku strojvedoucích systematicky věnuje. U ČD je nyní zaměstnáno 3 500 strojvedoucích, dalších zhruba 200 je na pozici strojvedoucích v přípravě. Zatím se neuvažuje, že by simulátory mohli využívat zaměstnanci cizích dopravců.
Příprava strojvedoucích ČD
Příprava nového strojvedoucího u ČD zabere zhruba rok. Zájemci o práci nejdříve stráví několik týdnů v některém z OCP ČD, kde se jako strojvedoucí v přípravě seznamují s jednotlivými pracovišti a získávají první praktické zkušenosti. „Další měsíc pak působí v Dopravním vzdělávacím středisku v České Třebové, kde se připravují ke zkoušce k získání licence strojvedoucího u Drážního úřadu a k interní zkoušce, která umožní zařazení uchazeče do jízdního výcviku. V této fázi absolvují budoucí strojvedoucí také první výcvik na simulátoru. Současně s jeho instalací jsme zrekonstruovali školicí středisko v České Třebové,“ uvedla Blanka Havelková, předsedkyně představenstva Dopravního vzdělávacího institutu, jenž zajišťuje vzdělávání zaměstnanců ČD. Po úspěšném zvládnutí obou zkoušek nastupují do jízdního výcviku. Ten trvá podle platné legislativy nejméně 12 týdnů. ČD v tomto případě uplatňují délku výcviku 15–24 týdnů. V průběhu celé přípravy absolvují uchazeči další měsíční kurz, v rámci něhož se připravují na řízení konkrétních typů vozidel a řešení konkrétních provozních situací. V tomto období strojvedoucí opět nejméně dvakrát absolvuje trénink na simulátoru. Po splnění všech výše uvedených požadavků následuje další zkouška a poté již nasazení do provozu. Délky kurzů a jejich obsah jsou stanovené zákonem. Proces výcviku strojvedoucích u Českých drah trvá nejčastěji 8–10 měsíců.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »