Železničář / Hlavní zprávy / Strojvedoucí ČD byl oceněn za záchranu životů u Stráže nad Nisou
Strojvedoucí ČD byl oceněn za záchranu životů u Stráže nad Nisou
14.8.2023 – autor: PETR SLONEK
Strojvedoucí Českých drah Jaroslav Fejt pomohl včasnou reakcí výrazně zmírnit následky při srážce osobního vlaku s nákladním automobilem ve Stráži nad Nisou. Pohotově varoval cestující před blížícím se nárazem a přispěl k tomu, že se nehoda obešla bez těžkých zranění. Krajský radní pro zdravotnictví Vladimír Richter strojvůdci předal poděkování za záchranu životů. Pro Fejta se jednalo o vůbec první nehodu, kterou za 24 let u Českých drah zažil.

Plně obsazený osobní vlak jedoucí z Jindřichovic pod Smrkem do Liberce se 21. června odpoledne střetl na železničním přejezdu ve Stráži nad Nisou s přívěsem nákladního auta, na kterém byl naložený bagr. Z 65 lidí ve vlaku utrpělo 21 zranění, v devíti případech šlo o středně těžké poranění. Následky ale mohly být bez upozornění strojvedoucího mnohem vážnější.
Fejt je z železničářské rodiny, jako strojvedoucí pracuje už dvacet let. Nic podobného dosud nezažil. Na reakce neměl mnoho času. „Jede se tam úvozem, následuje oblouk, okolí trati je zarostlé, takže je tam vidět na poslední chvíli. Bagr jsem spatřil, když byl dva, tři metry před tím přejezdem. Počítáte s tím, že zastaví, ale nezastavil, pokračoval dál,“ popsal událost.
Vlak jedoucí rychlostí 73 kilometrů v hodině potřebuje na zastavení 700 metrů, Fejt tak neměl žádnou šanci srážce zabránit. Na reakci měl jen vteřiny, stihl aktivovat rychlobrzdu, zahoukat a utéct z kabiny do vozu, kde varoval cestující. Vše se podle něj událo velice rychle a moc si z toho nepamatuje. „Údajně jsem zakřičel, aby si všichni lehli na zem, protože tam byl ten bagr a nevěděl jsem, co vše to způsobí. Stihnul jsem se chytit madel a přišel náraz,“ dodal.
Drážní inspekce vyčíslila škodu na 1,6 milionu korun. Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti a zjišťuje, co přesně se na místě nehody odehrálo. Spekuluje se rovněž, že výstražná světla na přejezdu nefungovala. Fejt je ale přesvědčený o tom, že signalizace svítila.
Další články této rubriky
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »
Regionální dopravu plně ovládly Pantery
16.4.2025 - Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž… »