Železničář / Hlavní zprávy / Spěšné vlaky z Plzně do Varů zůstávají v režii Českých drah
Spěšné vlaky z Plzně do Varů zůstávají v režii Českých drah
15.9.2023
České dráhy budou i nadále zajišťovat provoz spěšných vlaků z Plzně do Karlových Varů. Pokračující spolupráci na lince P1 západ stvrdil podpis příslušné smlouvy platné od prosince 2023 po dobu 15 let. Plzeňský kraj tak pokračuje v zadávání smluv v železniční a autobusové dopravě v otevřených soutěžích.
Na lince P1 západ, kterou v současné době zajišťují České dráhy, jsou provozovány čtyři moderní nízkopodlažní elektrické jednotky RegioPanter, z toho dvě v barevném schématu Plzeňského kraje. Nabízejí možnost připojení k wi-fi, zásuvky, pohodlná látková sedadla s područkami, akustický i vizuální informační systém či prostorné bezbariérové WC. Cestující s dětmi, osoby s omezenou schopností pohybu a senioři oceňují již od léta 2021, kdy jsou tyto jednotky v provozu, částečnou nízkopodlažnost vozidel.
Zadání kontraktu formou otevřené soutěže bylo vynuceno podmínkami Operačního programu dopravaII. Oba kraje proto společně vyhlásily na provoz vlaků nabídkové řízení. „Obdrželi jsme dvě nabídky, a to od dopravců ARRIVA vlaky a České dráhy. Při zajištění stejných požadavků pro všechny uchazeče nabídly ČD vlaky za nejvýhodnější cenu pro Plzeňský a Karlovarský kraj, a proto byla s touto společností uzavřena smlouva na 15 let,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek.
Velký nárůst cestujících
Dopravce bude i nadále provozovat na této lince čtyři jednotky RegioPanter, která se těší oblibě u cestujících. „V našem kraji se jedná o linku s nejdynamičtějším růstem počtu cestujících. Oproti červnu 2018 se zde v červnu 2022 zvedl počet pasažérů zhruba o 80 % a v červnu 2023 je tento nárůst i nadále stabilní,“ upřesnil Čížek. „Stejný zájem a pokračující nárůst počtu cestujících zaznamenáváme také v Karlovarském kraji, a proto je logické, že v rámci plnění smlouvy musí dopravce zajistit nejpozději od prosince 2026 další dvě kvalitativně shodné elektrické jednotky tak, aby byla udržena kultura cestování a zajištěna dostatečná kapacita,“ dodal za Karlovarský kraj neuvolněný člen zastupitelstva pro oblast dopravy Jan Bureš.
„Linka P1 západ přináší cestujícím výhodu v přímém spojení z Plzně až po Karlovy Vary v pravidelném dvouhodinovém taktu. V úseku Plzeň – Cheb navíc přibližně půlí interval mezi vlaky InterCity, které obsluhují nejmodernější jednotky pro dálkovou dopravu InterJet, takže ve větších městech mají lidé k dispozici spojení každou hodinu. Za rostoucím zájmem o tuto linku je i rychlost a kratší cestovní časy oproti minulosti, které spěšné vlaky dosahují díky vysoké dynamice jízdy nových jednotek RegioPanter,“ upozornil člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Ve vlacích v úseku Plzeň – Mariánské Lázně i nadále platí Integrované dopravy Plzeňského kraje, který umožňuje cestování téměř všemi spoji v regionu na jednu jízdenku. Na území Karlovarského kraje bude cestujícím stále k dispozici tarif IDOK, tarif ČD. V případě zaměstnanců a důchodců pracujících ve veřejné dopravě v kraji bude uznáváno i zaměstnanecké jízdné IDPK. Celková hodnota zakázky činí necelých 1,7 mld. Kč na období 15 let, což představuje 137 Kč na každý ujetý vlakový kilometr.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »