Železničář / Hlavní zprávy / Skupina ČD v I. Pololetí:více zákazníků i vyšší zisk
Skupina ČD v I. Pololetí:více zákazníků i vyšší zisk
23.9.2016 – autor: RADEK JOKLÍK
Skupina České dráhy vykázala podle Mezinárodních účetních standardů (IFRS) za první pololetí letošního roku čistý zisk 375 milionů korun. To je o 273 miliony lepší výsledek než za stejné období loňského roku. Odráží se v něm růst výnosů z osobní dopravy, ale také prodej zbytného majetku i lepší hospodaření segmentu nákladní dopravy.
Segment osobní dopravy potvrdil trend růstu počtu zákazníků i přepravního výkonu. „Našich služeb využilo přes 85,6 milionu lidí a přepravní výkon se zvýšil o 71 milionů osobokilometrů, to znamená o 2 procenta. Zaznamenali jsme například čtyřprocentní růst příjmů z jízdného v rámci integrovaných dopravních systémů měst a regionů, které se velmi dynamicky rozvíjejí. O 11 procent nám rostly také tržby z doplňkových činností, jako jsou jízdy nostalgických a jiných zvláštních vlaků nebo přeprava kol,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.
Rostly náklady i sociální výdaje
Na druhé straně se však v osobní dopravě zvyšovaly náklady, například osobní a sociální výdaje spojené s uzavřenou kolektivní smlouvou na 2016, dále finance vynaložené na údržbu a opravy vozidel a také odpisy za nová vozidla. Segment proto v prvním pololetí vykázal podle Mezinárodních účetních standardů ztrátu 342 milionů korun. Podle Českých účetních standardů byla samotná mateřská společnost České dráhy v zisku 77 milionů korun.
„V květnu 2016 se nám podařilo dosáhnout zvýšení ratingu společnosti od agentury Moody‘s o jeden stupeň na úroveň Baa2 se stabilním výhledem. A to z pohledu věřitelů díky tomu, že společnost řídíme jako standardní korporaci. Zvýšení ratingu odráží strukturální zlepšení v provozním hospodaření ČD, zlepšení zadluženosti a likvidity národního dopravce. Je za tím dvouletá soustavná práce na zlepšení finančního profilu společnosti, což ale jde ruku v ruce se zkvalitňováním služeb, zvyšováním efektivity a pochopitelně také s úspěšným fungováním dceřiných společností, které přispívají k dosažení lepších výsledků celé Skupiny ČD,“ připomněl úspěchy prvního pololetí Pavel Krtek. „I díky tomu jsme pak úspěšně vydali mezinárodní dluhopisy za 400 milionů eur a následně 24. června refinancovali dluhopisy za 300 milionů eur vydané v roce 2011,“ doplnil.
Nákladní doprava v černých číslech
ČD Cargo, největší dceřiná společnost Českých drah, která se zabývá především nákladní dopravou, obhájila pozici nejvýznamnějšího nákladního dopravce na tuzemském železničním trhu a za první pololetí roku 2016 vykázala zisk před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů ve výši 507 milionů korun.
„Segment nákladní dopravy podle Mezinárodních účetních standardů dosáhl čistého zisku 427 milionů korun,“ upřesnil Pavel Krtek, který je zároveň předsedou Dozorčí rady ČD Cargo. Kvůli levné naftě a přechodu části nákladů na silnice a také s ohledem na silný konkurenční tlak na železnici, jenž se odráží ve snížení marží, sice došlo meziročně k poklesu tržeb o 116 milionů korun (o 2 %) i výkonů o 51 milionů tarifních tunokilometrů (o 0,9 %), to však plně kompenzovala vyšší efektivita nákladního dopravce, která se přímo odráží v úsporách nákladů. V problematickém segmentu vozových zásilek rovněž pomohla dodatečná sleva za použití železniční dopravní cesty.
Výsledek segmentu nákladní dopravy tak byl v pololetí meziročně lepší o 211 milionů korun. „Hospodaření za první pololetí můžeme hodnotit velmi pozitivně. Nesmíme se však těmito úspěchy nechat ukolébat. Stále je co zlepšovat. Nyní se soustředíme především na problematický segment jednotlivých vozových zásilek, v důsledku jehož vývoje také ČD Cargo prošlo v posledních letech restrukturalizací. Situaci v jednotlivých vozových zásilkách však opět zkomplikoval pokles ceny ropy, který zapříčinil přechod části přeprav na silnici. Jsme však ve shodě s ministerstvem dopravy, že by tyto přepravy měly zůstat, respektive se vrátit zpět na železnici. Tato snaha byla také podpořena zvýšením slevy za užití železniční dopravní cesty pro tento produkt, která však k vyrovnanému hospodaření segmentu jednotlivých zásilek bohužel nemůže stačit. Ale připravujeme řadu opatření, která jak pevně věřím, pomohou hospodaření vylepšit i v této oblasti našeho podnikání,“ okomentoval výsledky předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »