Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Skupina ČD v I. Pololetí:více zákazníků i vyšší zisk

Skupina ČD v I. Pololetí:více zákazníků i vyšší zisk

23.9.2016 – autor: RADEK JOKLÍK

Skupina České dráhy vykázala podle Mezinárodních účetních standardů (IFRS) za první pololetí letošního roku čistý zisk 375 milionů korun. To je o 273 miliony lepší výsledek než za stejné období loňského roku. Odráží se v něm růst výnosů z osobní dopravy, ale také prodej zbytného majetku i lepší hospodaření segmentu nákladní dopravy.

Skupina ČD v I. Pololetí:více zákazníků i vyšší zisk

Segment osobní dopravy potvrdil trend růstu počtu zákazníků i přepravního výkonu. „Našich služeb využilo přes 85,6 milionu lidí a přepravní výkon se zvýšil o 71 milionů osobokilometrů, to znamená o 2 procenta. Zaznamenali jsme například čtyřprocentní růst příjmů z jízdného v rámci integrovaných dopravních systémů měst a regionů, které se velmi dynamicky rozvíjejí. O 11 procent nám rostly také tržby z doplňkových činností, jako jsou jízdy nostalgických a jiných zvláštních vlaků nebo přeprava kol,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Rostly náklady i sociální výdaje

Na druhé straně se však v osobní dopravě zvyšovaly náklady, například osobní a sociální výdaje spojené s uzavřenou kolektivní smlouvou na 2016, dále finance vynaložené na údržbu a opravy vozidel a také odpisy za nová vozidla. Segment proto v prvním pololetí vykázal podle Mezinárodních účetních standardů ztrátu 342 milionů korun. Podle Českých účetních standardů byla samotná mateřská společnost České dráhy v zisku 77 milionů korun.

„V květnu 2016 se nám podařilo dosáhnout zvýšení ratingu společnosti od agentury Moody‘s o jeden stupeň na úroveň Baa2 se stabilním výhledem. A to z pohledu věřitelů díky tomu, že společnost řídíme jako standardní korporaci. Zvýšení ratingu odráží strukturální zlepšení v provozním hospodaření ČD, zlepšení zadluženosti a likvidity národního dopravce. Je za tím dvouletá soustavná práce na zlepšení finančního profilu společnosti, což ale jde ruku v ruce se zkvalitňováním služeb, zvyšováním efektivity a pochopitelně také s úspěšným fungováním dceřiných společností, které přispívají k dosažení lepších výsledků celé Skupiny ČD,“ připomněl úspěchy prvního pololetí Pavel Krtek. „I díky tomu jsme pak úspěšně vydali mezinárodní dluhopisy za 400 milionů eur a následně 24. června refinancovali dluhopisy za 300 milionů eur vydané v roce 2011,“ doplnil.

Nákladní doprava v černých číslech

ČD Cargo, největší dceřiná společnost Českých drah, která se zabývá především nákladní dopravou, obhájila pozici nejvýznamnějšího nákladního dopravce na tuzemském železničním trhu a za první pololetí roku 2016 vykázala zisk před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů ve výši 507 milionů korun.

„Segment nákladní dopravy podle Mezinárodních účetních standardů dosáhl čistého zisku 427 milionů korun,“ upřesnil Pavel Krtek, který je zároveň předsedou Dozorčí rady ČD Cargo. Kvůli levné naftě a přechodu části nákladů na silnice a také s ohledem na silný konkurenční tlak na železnici, jenž se odráží ve snížení marží, sice došlo meziročně k poklesu tržeb o 116 milionů korun (o 2 %) i výkonů o 51 milionů tarifních tunokilometrů (o 0,9 %), to však plně kompenzovala vyšší efektivita nákladního dopravce, která se přímo odráží v úsporách nákladů. V problematickém segmentu vozových zásilek rovněž pomohla dodatečná sleva za použití železniční dopravní cesty.

Výsledek segmentu nákladní dopravy tak byl v pololetí meziročně lepší o 211 milionů korun. „Hospodaření za první pololetí můžeme hodnotit velmi pozitivně. Nesmíme se však těmito úspěchy nechat ukolébat. Stále je co zlepšovat. Nyní se soustředíme především na problematický segment jednotlivých vozových zásilek, v důsledku jehož vývoje také ČD Cargo prošlo v posledních letech restrukturalizací. Situaci v jednotlivých vozových zásilkách však opět zkomplikoval pokles ceny ropy, který zapříčinil přechod části přeprav na silnici. Jsme však ve shodě s ministerstvem dopravy, že by tyto přepravy měly zůstat, respektive se vrátit zpět na železnici. Tato snaha byla také podpořena zvýšením slevy za užití železniční dopravní cesty pro tento produkt, která však k vyrovnanému hospodaření segmentu jednotlivých zásilek bohužel nemůže stačit. Ale připravujeme řadu opatření, která jak pevně věřím, pomohou hospodaření vylepšit i v této oblasti našeho podnikání,“ okomentoval výsledky předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

 Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB

7.10.2021 - Výměna zkušeností s implementací systému údržby ECM podle IV. železničního balíčku, instalací ETCS a se schvalováním modernizovaných vozidel byla hlavním tématem setkání vedení Českých drah se svými protějšky z rakouských… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika