Železničář / Hlavní zprávy / Skupina ČD snížila ztrátu o 2,5 miliardy
Skupina ČD snížila ztrátu o 2,5 miliardy
11.5.2022
Osobní doprava Českých drah se v roce 2021 kvůli pokračující pandemii COVID 19 potýkala s obrovským poklesem počtu cestujících. Kvůli tomu České dráhy zůstaly ve ztrátě, kterou se ale meziročně podařilo výrazně snížit. Jako celek vykázala Skupina ČD podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) ztrátu 1,6 miliardy korun. To je o 2,5 miliardy lepší výsledek než v roce 2020. Ostatní společnosti Skupiny ČD byly naopak ziskové.
České dráhy, které byly pandemií nejvíce zasaženy, meziročně snížily ztrátu ze čtyř na 1,87 miliardy korun. Podíl na tom mají zavedená úsporná a protržbová opatření. „Rostla efektivita a klesaly mzdové náklady. Částečně nám pomohly ztrátu tržeb pokrýt také kompenzace za první vlnu koronaviru,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Rok 2021 byl kvůli protikoronavirovým opatřením pro České dráhy mimořádně náročný. „Během jarního uzavření okresů s námi jezdila v průměru jen desetina obvyklého počtu cestujících a ani ve zbytku roku jsme se nedostali na čísla běžná před pandemií,“ upozornil Krapinec. Do konečného výsledku mateřské společnosti se negativně promítla také tvorba rezerv na soudní spory a opravná položka na majetek. „Bez toho bychom dosáhli černých čísel. Podle účetních pravidel jsme ale povinni ve výsledku zohlednit všechny skutečnosti, o nichž se dozvíme před schválením účetní závěrky. Proto jsme například vytvořili rezervu na soudní spory, které řešíme a musíme být připraveni na jejich případné vypořádání,“ upozornil předseda představenstva.
Pokračující obnova vozidel
Navzdory nelehké ekonomické situaci národní dopravce pokračoval v obnově vozidlového parku a modernizaci opravárenské základny. Do provozu zamířily například InterJety, v současné době nejmodernější vlaky v Evropě, nebo v regionální dopravě 15 elektrických jednotek RegioPanter nejnovějšího provedení. Zprovoznit se podařilo moderní opravárenskou halu v Brně-Maloměřicích a další špičkově vybavená hala vyrostla během minulého roku v Plzni. Obě poskytují zázemí pro údržbu ucelených jednotek i klasických osobních vozů.
Všechny dceřiné společnosti Skupiny České dráhy byly loni ziskové. Největší z nich, ČD Cargo, se meziročně zlepšila o více než půl miliardy a vykázala zisk po zdanění ve výši 289 milionů korun. V roce 2020 přitom vlivem pandemie firma skončila ve ztrátě. „Růst přepravních objemů a implementovaná stabilizační opatření v těžkém covidovém roce 2020 umožnily vrátit ČD Cargo v loňském roce zpět do černých čísel. Meziroční navýšení objemu tržeb zaznamenaly takřka všechny námi přepravované komodity vyjma automotive a kombinované dopravy, kde růst brzdila řada externích vlivů,“ popsal situaci předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „Úspěšný rok za sebou máme také v zahraničí. Především pobočky v Rakousku a v Německu se aktivně zapojily nejen do realizace našich pravidelných přeprav, ale svou flexibilitou zajistily vozbu celé řady spotových obchodních případů,“ dodal Tóth.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »