Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Sedm českých railjetů startuje v prosinci 2014

Sedm českých railjetů startuje v prosinci 2014

30.8.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Dlouho diskutovaný nákup jednotek Siemens Viaggio Comfort, které jsou známé pod obchodním názvem ÖBB railjet, se stává realitou. Během následujících dvou let dodá Siemens Českým drahám sedm jednotek, které budou v prosinci 2014 nasazeny na komfortní spojení Prahy, Brna, Vídně a Grazu (Štýrského Hradce) jako společný produkt ÖBB a ČD.

Sedm českých Railjetů startuje v prosinci 2014

Jméno railjet se začalo v souvislosti s českým národním dopravcem skloňovat ve všech pádech již loni v létě. Smlouvu na dodávku jednotek Siemens Viaggio Comfort , kterou České dráhy uzavřely se společností Siemens, šetřil i Úřad při ochranu hospodářské soutěže. Ten nakonec konstatoval, že České dráhy postupovaly při pořizování jednotek Siemens Viaggio Comfort plně v souladu se zákonem a pořízení jednotek představuje pro České dráhy mimořádně výhodnou obchodní příležitost.

Předcházela složitá mezinárodní jednání

Přestože kontrakt byl uzavřen již v září 2011, nad pořízením moderních vlaků visel otazník v podobě dohod se sousedními železnicemi o jejich nasazení v mezinárodní dopravě. Smlouva se společností Siemens proto obsahovala i možnost jednotky neodebrat v případě, že nedojde k dohodě s partnerskými železnicemi. Zatímco s rakouskými drahami ÖBB bylo brzy podepsáno memorandum o spolupráci na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz (Štýrský Hradec), jednání s německým národním dopravcem Deutsche Bahn o provozu na trase z Prahy do Německa se ukázala složitější.

České dráhy ve snaze vyjít vstříc nově vzneseným požadavkům německého partnera v březnu 2012 částečně modifikovaly dodávku tak, že namísto 16 sedmivozových jednotek (112 vagonů) mělo být dodáno 15 jednotek v konfiguraci
8 osmivozových a 7 sedmivozových jednotek (tj. celkem 113 vagonů) s vyšší sedačkovou kapacitou, lepší ekonomickou využitelností pro České dráhy, a to vše při nižší ceně jednotek přepočtené na jednu sedačku. Přesto nakonec nebyla dohoda s Deutsche Bahn uzavřena.

Railjet představuje prestižní obchodní značku

Už se zdálo, že se čeští a moravští cestující railjetů nedočkají. Koncem léta však byla jednání vedená za České dráhy náměstkem generálního ředitele pro obchod a marketing Miroslavem Šebeňou zdárně dokončena. Připomeňme, že railjety, které byly do České republiky nabídnuty, tvořily původně součást podstatně větší objednávky rakouských drah ÖBB na 67 jednotek. Rakouský dopravce se ale rozhodl posledních 16 jednotek neodebrat.

Ve čtvrtek 16. srpna 2012 dozorčí rada Českých drah odsouhlasila uzavření smlouvy s ÖBB o společném provozu jednotek s obchodní značkou railjet na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz, a tak mohl být vydán pokyn k zahájení výroby jednotek podle kontraktu se společností Siemens ze září 2011. První série railjetů obsahuje sedm kusů sedmivozových jednotek, o případné výrobě zbývajících osmi jednotek z kontraktu bude rozhodnuto nejpozději do poloviny příštího roku. Harmonogram dodávek je naplánován tak, aby všech sedm jednotek mohlo být nasazeno od prosince 2014 (jízdní řád 2015). Předpokládá se vedení sedmi párů mezinárodních vlaků z Prahy přes 1. koridor do Brna, Břeclavi a Vídně do Grazu, a to ve dvouhodinovém taktu. V okrajových časových polohách je možné nasazení jednotek na zkrácených ramenech Praha – Brno či Brno – Vídeň.

Partnerská smlouva s ÖBB umožňuje využití zavedené a prestižní obchodní značky railjet v celé trase vlaku. Stejně jako railjety ÖBB budou i jednotky ČD disponovat kromě 1. a 2. vozové třídy i prémiovými sedadly a cestující budou moci využít restauračního oddílu a baru v bistrovoze či dětský koutek vybavený kinem. Samozřejmostí je klimatizace, tlakotěsnost jednotek s volně průchozími přechody mezi vozy, elektrické zásuvky ve všech třídách, prostor pro přepravu větších zavazadel a jízdních kol i bezbariérovost pro tělesně postižené.             


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika