Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Šamotky míří do světa i díky ČD Cargo

Šamotky míří do světa i díky ČD Cargo

25.5.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Ve Velkých Opatovicích vyrábějí šamotové tvarovky pro průmyslové izolace, které se nachází v prostředí s vysokou teplotou v rozpětí od 1000 do 1600 stupňů Celsia. Tedy všude tam, kde se něco taví či spaluje – například ve vysokých pecích, sklárnách nebo spalovnách odpadů.

Šamotky míří do světa i díky ČD Cargo

Velkoopatovická šamotka byla založena v roce 1892 díky nedalekému nalezišti speciálních jílů, které jsou nutné k výrobě žáruvzdorných šamotových tvarovek různého typu. Od 50. let minulého století nesla firma název Moravské šamotové a lupkové závody a od roku 2000 je hlavním akcionářem německá společnost P-D Refractories. „Z našich výrobních závodů ve Velkých Opatovicích a nedalekých Svitavách expedujeme okolo devadesáti tisíc tun žáruvzdorných výrobků a z toho okolo patnácti až dvaceti procent vozíme po železnici, zbývající množství pak odváží kamiony,“ řekl člen představenstva P-D Refractories CZ Stanislav Dvořák. Na přepravách výrobků se podílí více spedičních společností, nejvýznamnějším železničním dopravcem je ČD Cargo. 

Komplexní servis samozřejmostí

Přeprava cihel z Moravy do Rotterdamu začala ve formě jednotlivých vozových zásilek či ve skupinách vozů v červenci 2014. ČD Cargo poskytuje firmě P-D Refractories komplexní servis, včetně samotné dopravy výrobků ve svých čtyřnápravových nákladních vozech řady Habbillns. Z Velkých Opatovic jsou zásilky sváženy pravidelnými manipulačními vlaky do Brna, odkud pak putují pravidelnými mezinárodními relačními vlaky do Německa, kde zásilky od ČD Cargo přebírá partnerská společnost DB Schenker. „Pro šamotku ve Velkých Opatovicích zajišťujeme nejen návoz vozů řady Habbillns k nakládce a termínované dodání do místa určení, ale současně sledujeme pohyb zásilek po celé přepravní cestě. Pochopitelně musíme řešit řadu mimořádností, jako jsou například výluky,“ říká obchodní manažerka komodity stavebniny společnosti ČD Cargo Jolana Lišková.

Výhodou především velikost vagonů

Nákladní železniční vozy Habbillns jsou pro nakládku šamotových výrobků výhodnější než kamiony. Nakládka je podstatně produktivnější. Je to díky velikosti těchto vozů, které mají přestavitelné vnitřní dělící přepážky, takže je náklad lépe zajištěn. A navíc jeden vagon Habbillns nahradí až tři kontejnery. Tyto čtyřnápravové kryté vozy jsou určeny k přepravě nákladů citlivých na povětrnostní vlivy, jež při přepravě vyžadují uzavřený prostor bez nároků na větrání. Jsou zejména vhodné pro paletizované zboží, objemné a kusové zásilky.

Podle Stanislava Dvořáka z P-D Refractories je přeprava po železnici do přístavu v Rotterdamu jednoznačně výhodnější než kamiony, proto před dvěma lety zvolili tento způsob přepravy. „Z Velkých Opatovic převážíme mimo jiné i výrobky do Žacléře na Trutnovsku pro firmu Keramtech. Zboží se po železnici vozí do Kalné Vody a odtud nákladními automobily ČD Cargo do továrny v Žacléři, kde z opatovických surovin vyrábí technický porcelán,“ doplňuje podrobnosti Dvořák.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Cyklisté se vrátili do vlaků Českých drahCyklisté se vrátili do vlaků Českých drah

24.6.2022 - Po dvou letech, kdy cestování výrazně ovlivňovala protiepidemická opatření, se do vlaků Českých drah ve velkém vrátili i turisté s jízdními koly. Jejich přeprava na jaře prakticky dosáhla úrovně roku 2019, tedy před vypuknutí… »

Prahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva NorticaPrahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva Nortica

22.6.2022 - České dráhy ve spolupráci s rakouským dopravcem ÖBB letos obnoví přímé vlakové spojení mezi Prahou a Vídní po historické trati Františka Josefa přes Tábor. Jeden pár vlaků v pracovní dny a také dva páry o víkendech propojí… »

Chystá se další Léto na BechyňceChystá se další Léto na Bechyňce

20.6.2022 - Po naší první elektrifikované trati budou o sobotách od 2. července do 27. srpna opět jezdit historické elektrické vlaky vedené lokomotivou, které se říká Bobinka. A pokud se podaří včas dokončit rozsáhlou opravu motorů a osadit… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika