Železničář / Hlavní zprávy / Šamotky míří do světa i díky ČD Cargo
Šamotky míří do světa i díky ČD Cargo
25.5.2017 – autor: MARTIN HARÁK
Ve Velkých Opatovicích vyrábějí šamotové tvarovky pro průmyslové izolace, které se nachází v prostředí s vysokou teplotou v rozpětí od 1000 do 1600 stupňů Celsia. Tedy všude tam, kde se něco taví či spaluje – například ve vysokých pecích, sklárnách nebo spalovnách odpadů.
Velkoopatovická šamotka byla založena v roce 1892 díky nedalekému nalezišti speciálních jílů, které jsou nutné k výrobě žáruvzdorných šamotových tvarovek různého typu. Od 50. let minulého století nesla firma název Moravské šamotové a lupkové závody a od roku 2000 je hlavním akcionářem německá společnost P-D Refractories. „Z našich výrobních závodů ve Velkých Opatovicích a nedalekých Svitavách expedujeme okolo devadesáti tisíc tun žáruvzdorných výrobků a z toho okolo patnácti až dvaceti procent vozíme po železnici, zbývající množství pak odváží kamiony,“ řekl člen představenstva P-D Refractories CZ Stanislav Dvořák. Na přepravách výrobků se podílí více spedičních společností, nejvýznamnějším železničním dopravcem je ČD Cargo.
Komplexní servis samozřejmostí
Přeprava cihel z Moravy do Rotterdamu začala ve formě jednotlivých vozových zásilek či ve skupinách vozů v červenci 2014. ČD Cargo poskytuje firmě P-D Refractories komplexní servis, včetně samotné dopravy výrobků ve svých čtyřnápravových nákladních vozech řady Habbillns. Z Velkých Opatovic jsou zásilky sváženy pravidelnými manipulačními vlaky do Brna, odkud pak putují pravidelnými mezinárodními relačními vlaky do Německa, kde zásilky od ČD Cargo přebírá partnerská společnost DB Schenker. „Pro šamotku ve Velkých Opatovicích zajišťujeme nejen návoz vozů řady Habbillns k nakládce a termínované dodání do místa určení, ale současně sledujeme pohyb zásilek po celé přepravní cestě. Pochopitelně musíme řešit řadu mimořádností, jako jsou například výluky,“ říká obchodní manažerka komodity stavebniny společnosti ČD Cargo Jolana Lišková.
Výhodou především velikost vagonů
Nákladní železniční vozy Habbillns jsou pro nakládku šamotových výrobků výhodnější než kamiony. Nakládka je podstatně produktivnější. Je to díky velikosti těchto vozů, které mají přestavitelné vnitřní dělící přepážky, takže je náklad lépe zajištěn. A navíc jeden vagon Habbillns nahradí až tři kontejnery. Tyto čtyřnápravové kryté vozy jsou určeny k přepravě nákladů citlivých na povětrnostní vlivy, jež při přepravě vyžadují uzavřený prostor bez nároků na větrání. Jsou zejména vhodné pro paletizované zboží, objemné a kusové zásilky.
Podle Stanislava Dvořáka z P-D Refractories je přeprava po železnici do přístavu v Rotterdamu jednoznačně výhodnější než kamiony, proto před dvěma lety zvolili tento způsob přepravy. „Z Velkých Opatovic převážíme mimo jiné i výrobky do Žacléře na Trutnovsku pro firmu Keramtech. Zboží se po železnici vozí do Kalné Vody a odtud nákladními automobily ČD Cargo do továrny v Žacléři, kde z opatovických surovin vyrábí technický porcelán,“ doplňuje podrobnosti Dvořák.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »