Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

15.4.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Okamžik, kdy se moderní vlaky ComfortJet stanou vysokým standardem dálkových linek Českých drah, se rychle blíží. Aktuálně mají ČD k dispozici čtyři soupravy různého řazení s ohledem na předepsané zkoušky, které nyní podstupují. A s jednou z nich se seznamují provozní zaměstnanci v pražské Michli, odkud bude dvacet nových devítivozových netrakčních jednotek na bázi platformy Siemens Viaggio Comfort vyrážet do světa.

S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

Sice ještě nějakou dobu potrvá, než bude flotila kompletní, prvního nasazení ComfortJetů se ovšem cestující dočkají velmi brzy. V rámci urychlení jejich dodávek se do provozu vydá nejprve osmivozová souprava bez řídicího a restauračního vozu. Ty totiž budou kvůli větším konstrukčním odlišnostem oproti příbuzným soupravám InterJetů schváleny pro provoz později.
A právě s osmivozovou soupravou ve složení koncový vůz druhé třídy se standardním přechodem, čtyři vozy druhé třídy, multifunkční vůz druhé třídy, vůz první třídy a opět koncový vůz druhé třídy se standardním přechodem se v michelském depu seznamují provozní zaměstnanci Českých drah. Jak prozradil specialista oprav osobních vozidel Emanuel Vaněček, jenž kolegy zasvěcuje do novinek na jednotkách, díky konstrukční blízkosti k InterJetům a railjetům jde seznamování s novou řadou poměrně rychle.
„Oproti InterJetu změn příliš není, ostatně z nich vychází. Je zde pouze několik drobností, které se od InterJetu odchýlily, ale to normální pracovník zpravidla ani nepozná. Například je v některých místech jinak umístěné sedadlo, jsou zesílené panty a podobně. Pro provozní personál je to však z hlediska obsluhy i údržby takřka identická jednotka,“ vysvětluje.
Při srovnání s deset let starými railjety, na něž je michelské depo zvyklé, se už přece jen pár rozdílů najde. „Pro naše pracovníky jsou některé komponenty novinkou, jelikož se na railjetech nenachází a u InterJetů se k nim v rámci údržby nedostanou. A těm se v rámci proškolování musíme věnovat.“

Skvělá spolupráce s rakouskými kolegy
Drobné změny přitom vychází právě i ze zkušeností s railjety. „Výrobce po nás chtěl poznatky z provozní praxe railjetů, aby je při výrobě InterJetů a ComfortJetů mohl zohlednit,“ říká Vaněček. „Spolupráci s kolegy z Rakouska si ostatně nemůžeme dostatečně vynachválit. Jsme s nimi dlouhodobě ve spojení a spolupráce je obecně velmi dobrá. Vždy když vznikly nějaké problémy či konstrukční nedodělky, je plynule a bez narušení provozu jednotek vyřešili. Předpokládáme, že i u nových souprav v tom budeme pokračovat. Siemens je jedním z dodavatelů, který vede komunikaci se zákazníkem na vysoké úrovni a snaží se případné nedostatky průběžně řešit,“ oceňuje.
Novým jednotkám se samozřejmě musí přizpůsobit i provozní zázemí. „V hale se bude nově instalovat trolej nad jednu z kolejí tak, aby se tam mohlo přesunout Pendolino a uvolnilo místo právě ComfortJetu. Některé větší opravy, jako například vývaz dvojkolí, se budou provádět ve Vršovicích, kde taktéž probíhá úprava infrastruktury tak, aby byla zavčas připravená.“
Příjezd nových souprav do Michle zároveň povede k postupnému loučení s některými standardními typy osobních vagonů. „Kapacita tu samozřejmě je omezená, takže čím více nových vozidel sem bude přicházet, tím častěji se některé vagony starších řad budou přesouvat jinam,“ dodává Vaněček.
První souprava v dočasné osmivozové konfiguraci umožňující běžný provoz i ve spojení s ostatními vagony modré flotily se po získání povolení ke zkušebnímu provozu s cestujícími vydá na vlaky z Prahy na Ostravu, poté se zkušební provoz rozšíří i na vlaky Berliner z Prahy do Německa. Postupně pak budou jednotky doplněny do definitivní konfigurace o restaurační a řídicí vozy, aby od roku 2026 začal jejich plnohodnotný provoz v režimu push-pull s novými lokomotivami Siemens Vectron pro rychlost do 230 km/h. Z ČR budou zajíždět kromě Německa také do Rakouska, Maďarska, na Slovensko a výhledově i do Dánska. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika