Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Rodí se šelma pro rychlíky

Rodí se šelma pro rychlíky

13.8.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Park národního dopravce posílí další zbrusu nová vozidla. České dráhy a Škoda Vagonka uzavřely před několika dny kontrakt na čtrnáct dvousystémových elektrických jednotek určených pro vnitrostátní rychlíky. Jde o další krok z koncepce obnovy vozidlového parku, jejímž záměrem je radikálně omladit soupravy – nyní pro dálkovou dopravu. Jednotky budou konstrukčně vycházet z osvědčených RegioPanterů, vzhledem k určení pro rychlíkovou dopravu však souprava dozná odpovídajících inovací.

Rodí se šelma pro rychlíky

Výroba rychlíkových RegioPanterů se postupně rozbíhá. Již v roce 2015 budou dodána první vozidla, výroba bude pokračovat i v roce následujícím. Vzhledem k předpokládaným diferencím v přepravních proudech budou soupravy vyrobeny ve dvou kapacitních modifikacích. Konkrétně půjde o deset pětivozových a čtyři třívozové jednotky. Všechny budou schopny provozu na obou napájecích soustavách (stejnosměrná 3 kV a střídavá 25 kV/50 Hz). Hodnota kontraktu je 2,6 miliardy korun. 

Vyšší kapacita pro cestující i zavazadla

Koncepčně vycházejí z elektrických jednotek rodiny RegioPanter (řada 440.640 a 650), se kterými budou sdílet naprostou většinu konstrukčních celků. Změny se budou týkat zejména interiéru a počtu nástupních dveří. V každém voze budou na rozdíl od regionální verze pouze jedny nástupní dvoukřídlé dveře. Oproti regionální verzi budou u rychlíkových jednotek nástupní prostory odděleny od oddílů pro cestující příčkou s posuvnými dveřmi. V soupravě bude také více multifunkčních míst pro uložení objemných zavazadel a podélně umístěné zavazadlové police nad místy k sezení pojmou rozměrnější zavazadla, která se při delších cestách očekávají „V rámci rozvoje cyklistiky věnujeme také pozornost prostorům pro umístění jízdních kol. I pro kočárky počítáme se zvláštními místy,“ popisuje některé změny Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. 

Počítáme s oddílem pro cestující s malými dětmi

Cestující s malými dětmi se dočkají oddělených prostor. Dveře do tohoto oddílu budou ovládané tlačítkem, aby pobíhající děti tyto dveře neotvíraly svým pohybem. Ostatní dveře mezi oddíly budou automatické na fotobuňku. S předpokládanou délkou cestování v rychlíkové verzi souvisí také použití odpovídajících sedadel. České dráhy proto požadují instalaci komfortnějších sedaček určených pro dálkovou dopravu. Kromě elektronického informačního systému včetně displejů s LED technologií budou nové jednotky disponovat také zobrazovači elektronického rezervačního systému nejen u míst k sezení, ale i u háků pro zavěšení jízdních kol, které usnadní nalezení místa cestujícím s rezervací místa.

Pětivozová varianta nabídne 292 míst ve 2. třídě (+ 16 sklopných) a 42 sedadel v 1. třídě, kratší třívozové uspořádání bude disponovat 162 místy 2. třídy (+ 13 sklopných) a 25 v 1. třídě. V jednotkách bude instalováno 15 (resp. 10) háků na jízdní kola a budou disponovat osmi (resp. šesti) zvláštními místy pro kočárky. Maximální rychlost obou variant je shodná – 160 km/h. Výkon jednotek bude 2 720, resp. 2 040 kW.


Průměrné hodnocení (28 hlasů): 4.11

Další články této rubriky

S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

15.4.2024 - Okamžik, kdy se moderní vlaky ComfortJet stanou vysokým standardem dálkových linek Českých drah, se rychle blíží. Aktuálně mají ČD k dispozici čtyři soupravy různého řazení s ohledem na předepsané zkoušky, které nyní… »

ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024

11.4.2024 - Národní dopravce zajistí během letošního světového šampionátu v hokeji v Česku přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. V květnu vypraví sedm párů… »

Začala obnova vjezdové části depa v Michli Začala obnova vjezdové části depa v Michli

8.4.2024 - Výměna 21 výhybek, tří kilometrů kolejí a 5,5 kilometru trakčního vedení – to vše se uskuteční při letošní komplexní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli. Jedná se o dosud největší obnovu… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika