Železničář / Hlavní zprávy / Rodí se šelma pro rychlíky
Rodí se šelma pro rychlíky
13.8.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Park národního dopravce posílí další zbrusu nová vozidla. České dráhy a Škoda Vagonka uzavřely před několika dny kontrakt na čtrnáct dvousystémových elektrických jednotek určených pro vnitrostátní rychlíky. Jde o další krok z koncepce obnovy vozidlového parku, jejímž záměrem je radikálně omladit soupravy – nyní pro dálkovou dopravu. Jednotky budou konstrukčně vycházet z osvědčených RegioPanterů, vzhledem k určení pro rychlíkovou dopravu však souprava dozná odpovídajících inovací.
Výroba rychlíkových RegioPanterů se postupně rozbíhá. Již v roce 2015 budou dodána první vozidla, výroba bude pokračovat i v roce následujícím. Vzhledem k předpokládaným diferencím v přepravních proudech budou soupravy vyrobeny ve dvou kapacitních modifikacích. Konkrétně půjde o deset pětivozových a čtyři třívozové jednotky. Všechny budou schopny provozu na obou napájecích soustavách (stejnosměrná 3 kV a střídavá 25 kV/50 Hz). Hodnota kontraktu je 2,6 miliardy korun.
Vyšší kapacita pro cestující i zavazadla
Koncepčně vycházejí z elektrických jednotek rodiny RegioPanter (řada 440.640 a 650), se kterými budou sdílet naprostou většinu konstrukčních celků. Změny se budou týkat zejména interiéru a počtu nástupních dveří. V každém voze budou na rozdíl od regionální verze pouze jedny nástupní dvoukřídlé dveře. Oproti regionální verzi budou u rychlíkových jednotek nástupní prostory odděleny od oddílů pro cestující příčkou s posuvnými dveřmi. V soupravě bude také více multifunkčních míst pro uložení objemných zavazadel a podélně umístěné zavazadlové police nad místy k sezení pojmou rozměrnější zavazadla, která se při delších cestách očekávají „V rámci rozvoje cyklistiky věnujeme také pozornost prostorům pro umístění jízdních kol. I pro kočárky počítáme se zvláštními místy,“ popisuje některé změny Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu.
Počítáme s oddílem pro cestující s malými dětmi
Cestující s malými dětmi se dočkají oddělených prostor. Dveře do tohoto oddílu budou ovládané tlačítkem, aby pobíhající děti tyto dveře neotvíraly svým pohybem. Ostatní dveře mezi oddíly budou automatické na fotobuňku. S předpokládanou délkou cestování v rychlíkové verzi souvisí také použití odpovídajících sedadel. České dráhy proto požadují instalaci komfortnějších sedaček určených pro dálkovou dopravu. Kromě elektronického informačního systému včetně displejů s LED technologií budou nové jednotky disponovat také zobrazovači elektronického rezervačního systému nejen u míst k sezení, ale i u háků pro zavěšení jízdních kol, které usnadní nalezení místa cestujícím s rezervací místa.
Pětivozová varianta nabídne 292 míst ve 2. třídě (+ 16 sklopných) a 42 sedadel v 1. třídě, kratší třívozové uspořádání bude disponovat 162 místy 2. třídy (+ 13 sklopných) a 25 v 1. třídě. V jednotkách bude instalováno 15 (resp. 10) háků na jízdní kola a budou disponovat osmi (resp. šesti) zvláštními místy pro kočárky. Maximální rychlost obou variant je shodná – 160 km/h. Výkon jednotek bude 2 720, resp. 2 040 kW.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »