Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Rekordní přírůstky za první pololetí roku 2013

Rekordní přírůstky za první pololetí roku 2013

12.9.2013 – autor: PETR HORÁLEK

Za prvních šest měsíců letošního roku převzaly České dráhy do svého majetku nová vozidla za více než 5 miliard korun. Jedná se o rekordních 49 kusů, mezi nimiž převažují elektrické a motorové jednotky určené pro regionální dopravu. Jízda osobním vlakem tak už leckde dosahuje úrovně, která byla dříve dostupná jen ve spojích InterCity nebo EuroCity. Cestující v dálkových vlacích zase ocení modernizované osobní a jídelní vozy i české elektrické lokomotivy nejvyšší kvality.

Rekordní přírůstky za první pololetí roku 2013

Podstatné zlepšení komfortu ve vlacích Českých drah letos zaznamenávají naši zákazníci prakticky ve všech krajích České republiky. Do provozu byl (a ještě bude) letos uveden rekordní počet nových regionálních vozidel a zrychlila se také modernizace dálkových souprav. Hodnota nových a modernizovaných vozidel, která České dráhy převzaly od ledna do června 2013 do svého stavu, dosáhla úctyhodných 6 miliard korun. V zájmu objektivity je však třeba dodat, že část lokomotiv, jednotek a vozů byla uvedena do zkušebního provozu již v průběhu loňského roku. 

Regionální vlaky mají komfort, o kterém se autobusům zdá

Počet získaných nových vozidel je zřejmě rekordní – 49 kusů za pouhých šest měsíců. Pokud jednotky statisticky rozdělíme na vozy, dostaneme se dokonce na 96 kusů. Hodnota těchto vozidel je 5,15 miliardy korun. Větší část připadá do regionální dopravy. Jedná se o dvě poslední elektrické jednoty řady 471 (CityElefant) a 13 RegioPanterů řad 440, 640 a 650. V obou případech výrobu zajišťuje domácí skupina Škoda Transportation. Dále České dráhy převedly do svého vlastnictví 19 motorových RegioSharků od polské společnosti Pesa. Do této kategorie ještě připadají 3 RegioSpidery od švýcarské společnosti Stadler (vyráběné jsou v Berlíně).

Nové regionální vlaky nabízejí cestujícím dnes v Evropě obvyklý komfort, který ještě před několika lety v České republice poskytovaly pouze dálkové vlaky kategorie EuroCity. Prostory jsou bezbariérové a klimatizované. Ve vlacích mohou snadno cestovat vozíčkáři, senioři, maminky s kočárky i cyklisté. Cestující mají k dispozici elektrické zásuvky pro napájení drobných elektrospotřebičů a v některých vlacích také wi-fi připojení k internetu. Záchody fungují s uzavřeným systémem, takže je cestující mohou použít i při zastavení. Jedná se tedy o komfort, který v regionální dopravě nenabízejí žádné autobusy! 

Pomoc pro dálkové spoje

Pokračuje také proces modernizace starších vozidel, který se v současnosti týká především dálkové dopravy. Za první pololetí letošního roku České dráhy převzaly 31 modernizovaných vozidel v hodnotě 850 milionů korun. Cestující se tak mohou svézt ve vylepšených osobních vozech řady Bbdgmee a jídelních vozech řady WRmee. V rámci modernizace České dráhy získaly rovněž 6 řídicích vozů řady 961 přezdívaných Sysel. Ty jsou nasazovány jak na regionální, tak dálkové spoje. Do počtu zbývají dva modernizované motorové vozy řady 842, které se obvykle využívají v regionální dopravě.

Velkou pomocí pro dálkové (domácí i mezinárodní) spoje jsou ovšem elektrické lokomotivy řady 380 od plzeňské firmy Škoda Transportation. Po letech čekání je České dráhy konečně přebírají do vlastnictví a hlavně nasazují v rámci zkušebního provozu do zahraničí (viz další článek na této straně). Díky rozsáhlé obnově vozidlového parku tak národní železniční dopravce významným způsobem posílil svou konkurenceschopnost na trhu.         

Nová vozidla převzatá do stavu ČD v lednu až červnu 2013

řada

označení/druh

počet kusů

471

CityElefant/elektrická jednotka

2

440

RegioPanter/elektrická jednotka

9

640

RegioPanter/elektrická jednotka

2

650

RegioPanter/elektrická jednotka

2

844

RegioShark/motorová jednotka

19

841

RegioSpider/motorový vůz

3

380

elektrická lokomotiva

12

 

Modernizovaná vozidla převzatá do stavu ČD v lednu až červnu 2013

řada

označení/druh

počet kusů

842

motorový vůz

2

961

Sysel*/řídicí vůz

6

WRmee

jídelní vůz

7

Bbdgmee

osobní vůz

16

*Jedná se pouze o neoficiální označení.


Průměrné hodnocení (12 hlasů): 3.33

Další články této rubriky

Z Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 letZ Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 let

7.12.2021 - Dnes už tuto trať bereme jako samozřejmost a nad spojením někdejšího královského města Plzeň s bavorským pomezím se pozastaví jen málokdo. Přesto její vznik nebyl vůbec jednoduchý. Od chvíle, kdy byla Plzeň spojena se světem… »

Švýcaři investují miliardy do dalších jednotek FlirtŠvýcaři investují miliardy do dalších jednotek Flirt

6.12.2021 - Švýcarské spolkové dráhy SBB se rozhodly výrazně omladit svůj vozidlový park. V následujících letech se společně se svými dceřinkami Thurbo a RegionAlps zaměří na regionální dopravu, pro niž pořídí 286 nových… »

Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony

3.12.2021 - Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) začíná postupně zařazovat do svých rychlíků R 6xx Tatran šestici rekonstruovaných restauračních vozů řady WRmz. Ty cestujícím nabídnou vysoký standard cestování nejen díky komfortnímu… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika