Železničář / Hlavní zprávy / RegioPantery mohou vyjet na Lipenku
RegioPantery mohou vyjet na Lipenku
24.6.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Podzimní testovací jízdy RegioPanterů na Lipence byly úspěšné. České dráhy připravují zkušební, víkendový provoz. Cestující na trase z Rybníku do Lipna se tak dočkají pod hlavičkou ČD dalšího zkvalitnění služeb. Pravidelný provoz by měl být povolen za rok. Do regionu Vyšebrodska už z Prahy a Lince zajíždí komfortní Jižní expresy.
Na Lipence, trati spojující Rybník s Lipnem nad Vltavou, se loni na podzim poprvé projela elektrická jednotka řady 650 Českých drah. Zatím však bez cestujících a se speciální měřicí nápravou. Účelem byla zkouška přechodnosti a jízda v obloucích o poloměru menším než 150 metrů. Obdobný test, ale za pomoci posunu lokomotivou řady 113, se uskutečnil i na Bechyňce, tedy trati z Tábora do Bechyně. Tam se ale kvůli atypické trakční soustavě Panteři zatím nepodívají. Na Lipenku ano.
Jízdně-technického měření se chopila Zkušební laboratoř Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV) a spolu s techniky ČD vybavila jednotku měřicím dvojkolím pro měření svislých a příčných sil, působících mezi dvojkolím a kolejí, a snímači zrychlení na podvozku a ve skříni vozidla. Zkoušena byla v prázdném i zatíženém stavu. „Při vyhodnocování naměřených dat byl vzat v úvahu aktuální stav techniky i připravovaných norem. Výsledky měření dokládají, že jednotka RegioPanter je z hlediska bezpečnosti jízdy a namáhání koleje i jízdních vlastností způsobilá k provozu na trati Rybník – Lipno nad Vltavou, která se vyznačuje značným podílem oblouků o malých poloměrech a zároveň velmi dobrým stavem železničního svršku,“ zhodnotil Tomáš Heptner, specialista Zkušební laboratoře VÚKV. Poznatky z měření využily ČD i Správa železnic jako důležitý podklad při rozhodování o zkušebním provozu.
Zatím patra
ČD na Lipenku zatím nasazují soupravu s vozy řady BDs, patrovými vozy řady Bdmteeo a elektrickou lokomotivou řady 210. „Přichází evropský zabezpečovač ETCS a instalace do lokomotiv řady 210 se již nevyplatí. Kromě toho kraj by si přál přímé spojení Lipna s Českými Budějovicemi, což by při úvrati v Rybníku bylo časově neúnosné. Řešením tedy bude nasazení rychlých a moderních vozidel, která už zabezpečovač ETCS připraven mají. Panteři to splňují,“ uvedl Pavel Kosmata z českobudějovického Regionálního obchodního centra ČD.
Pro provoz v Jihočeském kraji už dopravce objednal deset Panterů, přijít by měly v roce 2022. Na Lipenku by bylo nutné nasadit dalších pět, jeden z nich by zůstal v záloze. Čtyři už v regionu několik let jezdí. „Tím, že by se Panteři dostali i na Lipenku, by moderní jednotky pokrývaly regionální dopravu v elektrické trakci v celém kraji, vyjma Bechyňky, s odlišnou napájecí soustavou a nevhodnými oblouky,“ doplnil Kosmata.
Zkušební provoz, který ČD zahájily na konci května, bude trvat jeden rok, následovat by měl pravidelný provoz. Dopravce již připravuje dokumentaci včetně provozního konceptu pro nabídku pro Jihočeský kraj.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »