Hlavní zprávy / RegioPanteři získají střídavou výzbroj
RegioPanteři získají střídavou výzbroj
24.9.2020 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy hodlají zmodernizovat dvanáct jednosystémových jednotek řady 440, známých pod obchodním názvem RegioPanter. Nově budou doplněny o střídavou trakční výzbroj a stanou se z nich jednotky řady 640. Jejich pojmenování zůstane zachováno. Dualizace by měla být hotová do konce roku 2022.

Úpravu jednotek řady 440 pro provoz na střídavém systému provede konsorcium firem Škoda Transportation – Pars Nova za bezmála 290 milionů korun bez daně. ČD budou moci využít dotaci z Operačního programu Doprava2 na přestavbu ve dvou projektech. Sedm jednotek je určeno pro Ústecký kraj a pět pro Královéhradecký a Pardubický kraj.
„Přestavba bude v případě jednoho hnacího vozu spočívat především v doplnění trakčního transformátoru, kontejneru pulzního usměrňovače, odpojovače, přepojovače systémů, vstupních obvodů a 25 kV svodu. Samozřejmostí je rovněž úprava zapojení příslušných slaboproudých obvodů a chlazení či přestavba skříně pomocného kompresoru. Počítá se i s doplněním hliníkových střešních návarků v oblasti sběrače, doplnění skříně silového přepojovače vnějšího napájení, úpravou vypružení podvozků, přenastavením pneumatické brzdy na vyšší hmotnost a instalací nové verze softwaru nadřazeného řízení,“ vyjmenoval změny zástupce ředitele odboru kolejových vozidel Českých drah Jan Plomer.
Slouží ve třech krajích
Druhý hnací vůz dostane opět transformátor, kontejner pulzního usměrňovače a další techniku. Vložený vůz si vyžádá doplnění AC svodu včetně kabelového kanálu, doplnění slaboproudých vodičů propojení kontejnerů pulzního usměrňovače a opět nový software.
Třívozové jednotky řady 440 národní dopravce nasazuje na regionální výkony v Ústeckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Nově budou moci být nasazeny i například na trať z Kadaně-Prunéřova do Kadaně-města anebo na tratě ve východních Čechách poté, co bude přenapěťováno ze stejnosměrné na střídavou trakční soustavu. Celá Podkrušnohorská magistrála má být na střídavý proud podle dříve schválené studie přepnuta do roku 2035, provoz v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zhruba ve stejnou dobu. „Po dobu realizace dualizace nahradíme chybějící jednotky náhradní vratnou soupravou s elektrickou lokomotivou a řídicím vozem,“ doplnil Plomer.
Na příměstských tratích
Částečně nízkopodlažní RegioPanteři jsou vlaky určené pro příměstský provoz a mohou být sestaveny jako dvou, tří nebo pětivozové jednotky. Vyráběny jsou ve variantách pro napěťové systémy 25 kV 50 Hz i 3 kV DC (označení řad 640, 650) nebo jen pro 3 kV DC (označení řady 440). Skříně vozů jsou vyrobeny z hliníkových profilů, většina trakční výzbroje je umístěna na střeše. Interiér vozů je plně klimatizovaný, cestující mají k dispozici wi-fi a elektrické zásuvky. První jednotku 440.001 výrobce dokončil v dubnu 2012. Jako první však do provozu v září téhož roku vstoupila jednotka 440.009.
Další články této rubriky
Na Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidel
27.4.2025 - Cestující na Královéhradecku se na železnici mohou těšit na další nová vozidla. České dráhy v rámci pokračující modernizace vozidlového parku v regionu na podzim nasadí do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox. Už… »
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »