Železničář / Hlavní zprávy / RegioNovy dostanou wi-fi i zásuvky
RegioNovy dostanou wi-fi i zásuvky
24.6.2020 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy pokračují v modernizaci svého vozidlového parku. Po omlazení osobních vozů pro dálkovou i regionální dopravu přišly na řadu úpravy motorových jednotek řady 814. Potřeba vychází nejen z požadavků cestujících na moderní železniční dopravu, ale i z nedávno uzavřených smluv s jednotlivými kraji, tedy objednateli regionální dopravy.
Motorové jednotky řady 814, které jsou nasazovány na regionální linky, se brzy dočkají dalších vylepšení. České dráhy do nich postupně instalují moderní prvky výbavy včetně technologie wi-fi pro bezplatný přístup k internetu či elektrické zásuvky pro nabytí drobné elektroniky. První RegioNovy s novou výbavou jsou již v provozu v Olomouckém a Středočeském kraji.
Už z výroby jsou RegioNovy vybavené nízkopodlažním oddílem s dostatečně širokými dveřmi, bezbariérovou toaletou a základním informačním systémem. Kromě těchto předností se dalšími novými prvky staly informační LCD monitory na přepážkách či příčkách u strojvedoucího a vnější informační systémy, řešené pomocí LED tabulí. Novinkou je i čelní LED info panel. RegioNovy navíc dostanou GPS modul pro zjištění polohy. Zásuvky jsou pak pod každým stolkem v motorové části. „Elektrická síť ve vlaku tyto prvky pokryje svým současným výkonem,“ upřesnil Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel ČD.
Do většiny krajů
Instalaci se dopravce snaží provádět hlavně při vyvazovacích opravách. Do procesu vždy vstupují odborníci z firem Pars Nova či dceřiných společností Českých drah DPOV a ČD – Informační systémy.
Požadavky krajů, které jsou objednatelem regionální železniční dopravy, jsou nicméně na prvky výbavy rozdílné. Některé chtějí vše, co je možné instalovat, jiným stačí jen „wifina“. A například Pardubický kraj požaduje i nátěr v příslušných barvách regionu. Ostatní RegioNovy při vyvazovacích opravách odloží typický žluto-zelený háv a odívají se do tradiční korporátní modro-bílé.
Dočká se i řada 810
Všechny úpravy se podle smluv uskuteční postupně v příštích letech na přibližně stovce dvouvozových a devítce třívozových RegioNov. Jejich finální dislokace bude v krajích Olomouckém, Středočeském, Královéhradeckém, Moravskoslezském, Pardubickém, Jihočeském a na Vysočině. V současné době jsou tři vozidla již dodána do Střediska údržby v Rakovníku, odkud obsluhují tamní výkony, respektive ve směru Praha, Kralupy nad Vltavou, Beroun.
Připravují se i další úpravy, například motorových vozů řady 810, elektrických jednotek řady 471 a dalších vozidel pro provoz na regionálních linkách. Co se týče motorových jednotek, u některých se počítá s doplněním obdobné výbavy jako v případě RegioNov, navíc jen s akustickým a optickým varováním při pohybu dveří.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »