Železničář / Hlavní zprávy / Regionální dopravu plně ovládly Pantery
Regionální dopravu plně ovládly Pantery
16.4.2025
Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž počet se za uplynulých pět let více než zdvojnásobil a dnes patří k nejmladším vozidlům.

České dráhy uskutečnily zásadní změnu v koncepci regionálních vlaků na hlavních, elektrizovaných tratích. Ve spolupráci s kraji nahradily dosavadní klasické soupravy sestavené z vozů a lokomotiv ucelenými elektrickými jednotkami. „Jejich počet dosáhl už 257 kusů a počet sedaček v těchto vlacích překročil 63 tisíc míst. Průměrné stáří jsou necelé tři roky. Pro naše zákazníky to znamená kvalitativní skok o několik generací. Nástup do vlaků je bezbariérový, interiér klimatizovaný, cestující mohou dobíjet cestovní elektroniku, využívat sklopné stoly, mají rovněž přístup na internet přes palubní wi-fi síť a o průběhu jízdy se dozví z audiovizuálního informačního systému,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Desítky nových jednotek
Během uplynulých pěti let se zvýšil počet moderních elektrických jednotek provozovaných Českými drahami, včetně jednotek pronajatých od Jihomoravského kraje, na 257 kusů (o 137 kusů více / + 114 %), počet vozů se zvýšil na 738 (+ 395 vozů / + 115 %) a počet sedaček v moderních klimatizovaných vozidlech vzrostl o více než 30 tisíc na 63 401 (+ 92 %). Pokud by se všechny jednotky spojily do jednoho vlaku, dosáhly by délky zhruba 19,5 kilometru. Průměrný věk všech elektrických jednotek jsou nyní necelé tři roky.
Z provozu byly díky tomu vyřazeny desítky elektrických lokomotiv především řad 163 a 242 a stovky osobních vozů řad Bdt v různých provedeních a Bdmtee přezdívané Honecker. Tyto vozy pocházely z let 1986 až 1991. Během pěti let klesl počet provozních vozů o více než 170 kusů. Další nepotřebné vagony dopravce vyřadí i v letošním roce, přesto je nutné počítat s provozem části vozů Bdmtee například ve vratných soupravách, do termínu dodání nových velkokapacitních jednotek pro PID typu EMU 400.
Elektrické jednotky přinášejí výhody rovněž pro dopravce. Oproti starším vozidlům se totiž prodlužují lhůty periodických oprav. Zatímco starší lokomotivy a vozy musely projít provozním ošetřením každých 10 tisíc kilometrů, u nejmodernějších RegioPanterů je to až po 25 000 kilometrech. U obnovy stupně R1 (vyvazovací oprava) je to zvýšení z 600 000 až 800 000 kilometrů u starších vozidel na 1,2 milionu kilometrů. V provozu zároveň odpadá nutnost objíždět soupravy lokomotivou v koncových stanicích a automatická spřáhla usnadňují spojení více jednotek i bez přítomnosti posunovačů.
Pro údržbu ucelených jednotek jsou však potřeba moderní haly údržby, kde lze provádět prohlídky a opravy na celé jednotce najednou. Proto už vznikly nové objekty v Brně-Maloměřicích a v Plzni, v Chebu a v Havlíčkově Brodě probíhá jejich výstavba a například v Českých Budějovicích a Olomouci se jejich výstavba připravuje. S ohledem na moderní vlaky hodlají České dráhy v příštích letech investovat až 10 miliard do výstavby a modernizace zázemí pro jejich údržbu a opravy.
Další články této rubriky
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »
Začala nová sezona turistických vlaků
13.4.2025 - Po obvyklé zimní pauze se koncem března rozběhla další sezona turistických vlaků v Praze a ve Středních Čechách. O víkendech a svátcích až do konce října mohou cestující opět vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd… »