Železničář / Hlavní zprávy / Rakouská Westbahn získá čtyři koleje
Rakouská Westbahn získá čtyři koleje
24.7.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: AUTOR
ÖBB Infrastruktur AG pokračuje v modernizaci nejvytíženější rakouské železnice z Vídně na západ země, která je známá jako Westbahn. Cestu k jejímu rozšíření na čtyřkolejnou trať mezi Lincem a Welsem nyní otevřel Spolkový správní soud. Ten posvětil kladné stanovisko EIA vydané v roce 2018 spolkovým ministerstvem dopravy, inovací a technologie.

Rakouské dráhy plánují investovat do rozšíření kapacity přibližně 24 kilometrů dlouhého úseku mezi Lincem a Welsem 1,25 miliardy eur. Modernizace je rozdělena na delší úsek Linec – Marchtrenk s plánovanou investicí 776 milionů eur a kratší, již částečně čtyřkolejný úsek Marchtrenk – Wels, kde bude investováno ještě 226 milionů eur. Loni v září už začala přestavba západní části lineckého hlavního nádraží na čtyřkolejnou trať s předpokládanými náklady ve výši více než 250 milionů eur.
Potřebu rozšíření tohoto úseku železniční sítě na čtyři koleje dokládají statistiky a rozvoj okolní infrastruktury. Westbahn je nyní čtyřkolejná od Vídně až do Lince na nádraží Kleinmünchen a ve Welsu se rozděluje na dvě dvoukolejné tratě. Pokračování Westbahn do Salcburku a dál do západní části Rakouska, do Bavorska a Švýcarska. Druhá frekventovaná trať vede dál údolím Dunaje ve směru na Norimberk a Frankfurt nad Mohanem. Podle statistik řízení provozu dnes projíždí úsekem až 400 vlaků za den, což je na hranici kapacity, a v budoucnu se předpokládá další nárůst provozu.
Třetina spojů v Rakousku
Westbahn je nejdůležitější rakouská trať. Na délce železniční sítě našeho jižního souseda se podílí přibližně pouze 10 %, ale jezdí po ní až 32 % všech vlaků v Rakousku. O rozšíření Westbahn ze dvou na čtyři koleje příslušné úřady rozhodly na konci
80. let. Volba padla na stavbu souběžné moderní vysokokapacitní železnice pro smíšený provoz osobních a nákladních vlaků s rychlostí do 250 km/h. Přestože jde v podstatě o dvě souběžné tratě, jsou úzce propojené a mezi St. Pölten a Lincem na mnoha místech vedou souběžně. V praxi tak fungují jako jedna čtyřkolejná trať s možností vést operativně podle potřeby vlaky střídavě po „staré“ a „nové“ trati.
Další čtyřkolejné úseky vznikají i ve zbývajících částech Westbahn a také na jiné frekventované trati Unterinntal v Tyrolsku, kde se sbíhají důležité tratě v severojižním a západovýchodním směru. Zdejší vysokokapacitní trať je koncipovaná pro smíšený provoz osobní a nákladní dopravy do rychlosti 230 km/h a je v podstatné míře vedena v tunelech.
Další články této rubriky
Regionální dopravu brzy posílí nová vozidla
7.6.2023 - České dráhy nasadí do regionů v letech 2023 až 2026 celkem 159 jednotek RegioPanter a RegioFox. Všechny jsou již objednané a vyrábí se. Část z nich už navíc byla uvedena do provozu a jejich dodávka bude pokračovat i během… »
V Ostravě se představila první nová třívozová jednotka RegioPanter
6.6.2023 - České dráhy v pondělí slavnostně pokřtily novou třívozovou soupravu RegioPanter, která bude už během tohoto měsíce nasazena na regionální trať z Opavy do Ostravy-Svinova v Moravskoslezském kraji. Jedná se o vůbec první… »
Nová myčka je šetrnější k přírodě i vozidlům
5.6.2023 - České dráhy na začátku května zprovoznily novou mycí linku železničních vozidel v Havlíčkově Brodě, která oproti zavedeným technologiím přináší řadu inovací. Tou nejpodstatnější je větší ohled na životní prostředí a… »