Železničář / Hlavní zprávy / Railjety zamířily na vyvazovací opravy
Railjety zamířily na vyvazovací opravy
26.2.2021 – autor: PETR SLONEK, GABRIELA NOVOTNÁ
Bezpečnost a dobrý technický stav vozidel jsou pro ČD dlouhodobě prioritou. „Týká se to také netrakčních jednotek railjet. Každá z nich má najeto už okolo 2,4 milionu kilometrů a podle požadavků výrobce a našich předpisů pak musí projít prohlídkou, kterou lze zjednodušeně označit jako hlavní vyvazovací opravu. Má preventivní charakter, jako když jedete s autem do servisu po výrobcem stanoveném počtu kilometrů. Provádí se při ní předem plánované prohlídky, opravy a výměna stanovených komponentů,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Michal Kraus.

Velké prohlídky railjetů se uskutečňují po najetí každých 1,2 milionu kilometrů. V současné době se tedy jedná už o druhou prohlídku, kterou označují ČD jako opravu R3 a výrobce Siemens Mobility ji má označenou jako opravu IW6. Tyto velké prohlídky a opravy provádějí pro České dráhy dílny ÖBB Technisches Services (TS) Wien Simmering. Servisují se zde také všechny rakouské railjety, takže mají velké zkušenosti. Opravou R3 / IW6 tam prošly už čtyři jednotky (003, 004, 002 a 001). Pátá jednotka (005) se z opravy vrátila v pátek 22. ledna a hned v sobotu 23. ledna se do dílen vydal šestý railjet. Během 1. čtvrtletí bude do dílen přistavena také poslední sedmá jednotka.
Neobvyklý vlak mezi Břeclaví a Prahou
Railjety ČD byly do dílen i z nich přepravovány mezi Břeclaví a Prahou spojené s pravidelným vlakem, mezi Břeclaví a vídeňskými dílnami jako samostatný vlak. V pátek 22. ledna se tak na vlaku rj 372 objevily dvě jednotky railjet. V čele byla souprava určená pro cestující, následovala lokomotiva a za ní druhá uzavřená jednotka, která se vracela z vídeňských dílen. V sobotu odpoledne 23. ledna pak zamířil podobný vlak z Prahy do Břeclavi. Jednotka do dílen putovala na vlaku rj 373 Praha, tentokrát však v čele s lokomotivou Taurus. Následovala jednotka railjet určená pro cestující a za ní druhá uzamčená, která putovala do dílen. V obou případech měla souprava délku přibližně 390 metrů a hmotnost více než 900 tun.
V dílnách kompletní rozpojení
Při opravě stupně R3 / IW6 se jednotky kompletně rozpojí na jednotlivé vozy, uskuteční se vyvázání a demontáž podvozků a zkontrolují se celistvá kola – monobloky. Podle potřeby se provede jejich výměna nebo reprofilace jízdní plochy. Stejně tak se případně vymění brzdové kotouče. Samozřejmostí je kontrola stavu náprav, ať už defektoskopickou, nebo rozměrovou zkouškou a prohlídka či oprava jednotlivých konstrukčních celků podle předpisu výrobce. Vysoký důraz je kladen na revizi, případně výměnu mezivozových spřáhel. Kontrole a případné opravě se nevyhnou ani celky jako klimatizace nebo nástupní dveře. Výrobcem předepsané díly konstrukčních celků se zcela vymění za nové.
Na závěr celé opravy a před předáním zpět Českým drahám podstupují railjety zkušební jízdu v rozsahu stanoveném výrobcem. Jednotka při ní musí dosáhnout rychlost o 10 % vyšší, než je výrobcem udávaná maximální provozní rychlost. Ta u railjetů činí 230 km/h. Tyto netrakční jednotky jsou s dvojicí Taurusů ČD u českých dopravců vozidly s nejvyšší dosaženou rychlostí – při zkouškách je nejméně 253 km/h. Při zkušební jízdě se mimo jiné kontroluje činnost zabezpečovacích zařízení, celková těsnost skříně a provádí se zábrzdné zkoušky.
Další články této rubriky
Minibary ČD obsloužily za prvních sedm měsíců přes 640 tisíc cestujících
25.9.2023 - Služba ČD Minibar se dlouhodobě těší velké přízni. Nejoblíbenější jsou v nabídce minibarů i nadále především teplé nápoje, které si zákazníci mohou zakoupit již za 15 korun. Za prvních sedm měsíců letošního roku se… »
Bechyňka vyhlíží komfortnější vozy
21.9.2023 - Zvýšit komfort cestování na nejstarší elektrifikované trati v republice chtějí České dráhy a Jihočeský kraj. Proto zde 23. srpna otestovaly vozy typu Btn753, které dříve sloužily převážně s motorovými vozy. Cestujícím by… »
Vlaky ČD jezdí nejpřesněji za posledních sedm let
18.9.2023 - V první polovině letošního roku jezdily vlaky Českých drah s přesností 88,8 %. Pokud by se přihlédlo pouze k příčinám zpoždění vzniklých na straně národního dopravce, pak by přesnost byla dokonce 98,9%. To představuje… »