Železničář / Hlavní zprávy / Railjetům se rodí sourozenci
Railjetům se rodí sourozenci
18.6.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Výroba deseti pětivozových netrakčních souprav pro linky Západního expresu a rychlíku Krušnohor v konsorciu Siemens Mobility-Škoda Transportation je v plném proudu. První jednotka už dostává finální podobu. Cestující Českých drah se prvními vozy svezou v prosinci roku 2021.
Padesát osobních vozů klasické stavby, které ještě více zkvalitní železniční spojení mezi Prahou a Chebem, získává konkrétní podobu. Nové soupravy ČD nabídnou moderně řešený interiér s pohodlnými sedačkami, wi-fi připojení k internetu, elektrické zásuvky a porty USB pro dobíjení přenosné elektroniky a nejmodernější, audiovizuální, informační systém. Novinkami budou i bezdrátové nabíjení mobilních telefonů pro cestující v 1. třídě, lepší propustnost oken pro signál mobilních telefonů či vyšší nosnost plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku.
„Koncepce ucelené soupravy zajistí vyšší bezpečnost, nižší hlučnost uvnitř i pohodlnější průchod vlakem. V soupravě budou zařazené vozy 1. a 2. třídy, vůz vybavený pro komfortní cestování osob na vozíku s nástupní plošinou a bezbariérovým WC, pro cestující s dětmi zde bude místo pro kočárky a dětské kino, a počítá se také s prostorem pro uložení jízdních kol,“ vyjmenoval Václav Nebeský, generální ředitel a předseda představenstva ČD.
Práce na dvou místech
Desítka pětivozových souprav typu Viaggio Comfort se řadí mezi nejmodernější osobní vozy v Evropě. V ČR jezdí jako railjety. „Výroba komponentů a částí hrubých staveb byla zahájena na začátku roku 2019. Prvovýroba komponentů hrubé stavby se odehrává ve výrobních závodech Siemens Mobility a Škoda Transportation, následné svařování spodních částí vozů a celé hrubé stavby včetně lakování a prvotní montáže pak ve vídeňském závodě Siemens Mobility. Ke konečné montáži jsou vozy přepravovány do ostravského závodu Škoda Transportation. Každý měsíc takto vyrobíme 4 až 5 vozů,“ sdělil Roman Kokšal, ředitel Siemens Mobility Česká republika.
Siemens Mobility zodpovídá za konstrukci, na které pracují kolegové z oddělení českého Engineeringu, dále za hrubou stavbu, lakování, prvotní montáž, uvádění do provozu celých souprav a schvalování pro provoz v Česku, Slovensku, Rakousku, Německu, Maďarsku a Polsku. Škoda Transportation vyrábí podsestavy hrubé stavby, provádí konečnou montáž, statické zkoušky a uvádí do provozu jednotlivé vozy.
Pojedou na západ
Po opuštění výrobního závodu projdou soupravy sérií zkoušek a schvalováním zejména ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi. Testovat se bude například elektromagnetická kompatibilita a probíhat budou i brzdové zkoušky. První vlaky by měly být testovány ve druhé polovině letošního roku. Zkušební provoz s cestujícími se uskuteční během příštího roku a od prosince 2021 je již plánované pravidelné nasazení na spojích Západní expres a Krušnohor, tedy z Prahy do Chebu přes Plzeň i Ústí nad Labem.
Další články této rubriky
Na palubách jídelních a bistrovozů ČD začalo jaro
19.3.2024 - Přestože kalendář a rovnodennost svorně přisuzují první jarní den až 20. březnu, v jídelních a bistrovozech Českých drah rozkvetlo jarní menu již v polovině února. Naši stálí labužníci tak již jistě stihli většinu nových… »
České dráhy nasazují více než tři desítky hlídek ve středních Čechách
15.3.2024 - Od začátku loňského září České dráhy společně se Středočeským krajem a hlavním městem Prahou zvyšují bezpečnostní opatření ve vlacích, zejména v ranních a večerních hodinách. Tato spolupráce zahrnuje nasazení více než… »
Muzeum v Lužné se chystá na novou sezonu
12.3.2024 - ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka se už připravuje na další sezonu. Pilně se pracovalo například na rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm a v plném proudu je údržba a obnova provozních historických vozidel nejen v Lužné,… »