Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Prvního máje opět vyjede Retro Ostravan

Prvního máje opět vyjede Retro Ostravan

7.4.2017 – autor: JOSEF HOLEK

České dráhy vypraví prvního května speciální vlak Retro Ostravan. Dnes národní dopravce spustil prodej zpátečních jízdenek, nejlevnější vyjde na necelou pětistovku včetně občerstvení ve vlaku a kulturního programu v Ostravě.

Opět vyjdete Retro Ostravan

Na Svátek práce vypraví České dráhy z pražského hlavního nádraží do Ostravy zvláštní expresní vlak Retro Ostravan, v jehož čele pojede elektrická lokomotiva E 499.085. V soupravě budou kromě jídelního řazeny  rekonstruované vozy první a druhé třídy řad A, B, AB a BDs.Pokud bude zájem, jsou ČD připraveny připojit i salonní vůz.

V retro stylu se už  Ostravan na sever Moravy  vypravil koncem října minulého roku. Tehdy byla souprava tažena legendární lokomotivou Kyklop. A stejně jako posledně, jízdu doprovodí vlakový  personál v dobových uniformách a hlídka veřejné bezpečnosti.

Cestování ve stylu retro bude přizpůsobena i nabídka jídelního vozu. Cestujícím v první třídě bude občerstvení servírováno v "jídeláku" a dostanou k snídani míchaná vajíčka nebo párek s hořčicí, pečivo, džem či med a teplý a studený nápoj. Odpolední jídelníček je sestaven z kuřecího vývaru, svíčkové s karlovarským knedlíkem a brusinkami, Metro dezertu a nápojů. Ve druhé třídě si budou lidé moci dopřát obloženou žemli se salámem a vodu. Odpoledne pro ně budou připraveny kuřecí řízek v chlebu s kyselou okurkou, Metro dezert a nápoj.

V ceně je i program

Z metropole Ostravan vyjíždí v 6:28 a pokračuje přes Pardubice (7:32) a Olomouc (8:59) až na ostravské nádraží střed (10:05). Zpět se vypraví v 17:55 a do cíle přijede ve 21:26. V ceně zpátečního jízdného je catering podle zvolené vozové třídy a zvýhodněný program v Ostravě.

Expres spojující Ostravsko s Prahou jezdil bez přestávky od konce druhé světové války až do poloviny prosince 2011, a po krátké pauze nyní zase jezdí. Za rozvojem stály zejména pracovní příležitosti ve velkých městech a jisté zhlédnutí se v úspěších pohodlné Slovenské strely vedly válce Československé státní dráhy (ČSD) k zavedení dálkových spojů mezi Ostravskem a Prahou. Rychlíky R31/R32 sice na trase mezi pražským Wilsonovým a hlavním nádražím v Ostravě jezdily už od prosince 1945, leč pojmenování Ostravan se jim dostalo až s platností následujícího jízdního řádu, v květnu 1946.

Letos vyjede dobová souprava ještě 13. června (Czech Raildays), 23. září na Národní den železnice do Bohumína a 28. října.

Ceník

1. třída

dospělý  - 1200 Kč

dítě (6 - 15 let) - 1000 Kč

2. třída

dospělý - 660 Kč

dítě (6 - 15 let) - 460 Kč

Jízdenku je možné zakoupit ve všech pokladnách ČD.

Salónní vůz

ČD nabízejí zařazení salónního vozu, který patřil před rokem 1989 do skupiny vozů sloužících vládním představitelům. Vůz je nutné objednat nejpozději 5 dnů před termínem jízdy vlaku. Cena za vůz s kapacitou 12 osob je 20 000 Kč. V ceně je navíc sekt a menu první třídy.

Program akce

- jízda historickým vlakem

- doprovod vlaku hlídkou VB,

- catering ve stylu 80. let,

- ve vlaku slosování jízdenek o volnou rodinnou vstupenku do ZOO Ostrava,

- zvýhodněný bohatý program v cíli cesty – dle vlastního výběru

Co v Ostravě

Den otevřených dveří Dolní oblast Vítkovice (sleva 20% na vstupy pro cestující z vlaku)

Bolt Tower

- zdarma Uhelný okruh včetně návštěvy nově otevřené výstavy Vítkovická ocel pro obranu republiky. Součástí výstavy bude v tento den také laserová střelnice.

- Vysokopecní okruh s výjezdem do kavárny BT včetně speciální Science show na odlévací plošině a vypouštění balonků lásky z vrcholku věže. Doporučujeme rezervovat dopředu na tel.: +420 724 955 121

Areál

- ve spolupráci s partnerem Dolních Vítkovic firmou Brose zahraje kapela Mirai – koncert zdarma

- vyhlídkové lety vrtulníkem – možno zakoupit přes eShop, https://eshop.dolnivitkovice.cz/ a rezervovat let přímo na 1. 5. 2017

-  v multifunkční aule Gong proběhne promítání dokumentárního filmu Cesty Josefa Pleskota

Malý svět techniky U6

-  prvomájová maňásková pohádka na ploše před ponorkou

-  Světománie – Antarktida „země tučňáků“ – poznejte zvláštnosti cizích kontinentů na vlastní kůži

Velký svět techniky

- 4 fantastické expozice, 3D kino, Divadlo vědy

- zažijte 3G přetížení na gyroskopu a vyzkoušejte virtuální realitu

Hlubina/Provoz Hlubina

- 13:00 – 17:00 – Líbání pod rozkvetlou třešní (prostor před Cineportem)

-  Májová grilovačka

-  "Zrob si sám" – program vznikajícícho projektu Fajna dílna procvičí vaši manuální zručnost

-   kavárna Maryčka – vernisáž obrazů Samuely Bartošové

Den otevřených dveří VÍTKOVICE

- jediněčná možnost prohlídky provozů a nebo možnost svezení po vlečkách ve Vítkovicích; přístupné budou provozy Vítkovice Mechanika, Vítkovice Cylinders, Vítkovice Heavy Machinery, Vítkovice Testing Center, Vítkovice Doprava a další.

ZOO Ostrava

- navštivte druhou největší zoo v České republice! Najdete zde přes 400 druhů zvířat z nejrůznějších koutů Země. Součástí přírodního areálu je i Botanický park, kde lze najít řadu kvetoucích stromů, pod nimiž mohou zamilované páry dostát tradici prvomájového políbení. Těšit se můžete i na komentované setkání u vybraných druhů zvířat, např. pand, medvědů a hulmanů, vyder,  žralůčků, hrochů ad.

- každý návštěvník po předložení jízdenky ze zvláštního vlaku Ostravan s datem jízdy 1.5.2017 dostane při návštěvě ZOO malý dárek

Zajímavosti z provozu

▪ Kvůli mizerné infrastruktuře a zaplněnosti trati nákladními vlaky byly rychlíky na Moravu a do Slezska různě spojovány. Třeba v letech 1947 a 1948 byl Ostravan mezi Prahou a Českou Třebovou sloučen s Brněnským drakem.

▪ V roce 1949 dosahoval Ostravan v jízdním řádu nejvyšší průměrné rychlosti (do Prahy 77,87 km/h, z Prahy 79,27km/h). Cesta do metropole mu trvala 4,42 h a nazpět 4,37 h.

▪ Přes Přerov trvale nejezdil od roku 1975, vlak byl zrychlen po Dluhonické spojce.

▪ V roce 1956 byla Ostravanova druhá třída změněna na první, cestující tedy jezdili jen v „luxusu.“

▪ Dvouvozové soupravy Maybachů M 297.0 disponovaly 80 místy k sezení, což bylo jen o čtyři více, než nabízela Slovenská strela v jednom voze.

▪ S nástupem Ganzů M 495.0 byla v roce 1957 opět zavedena i možnost druhé třídy.

▪ V jízdním řádu 1965/1966 byl rychlík R 41/42 veden pod názvem Ostravan-Expres a mezi Olomoucí a Prahou nestavěl. Z Prahy do Č. Třebové byl spojen s Bratislavan-Expresem, tedy v tomto období překřtěnou Slovenskou strelou. Zpět už jezdily obě soupravy samostatně.

▪ Od května 1967 a následující tři roky jezdil Ostravan až do Varšavy. V roce 2010 se na stejnou relaci vrátil.

▪ Koncem 70. let expres zastavoval v pondělí ráno i v Řečanech nad Labem a v pátek v Pardubicích. To proto, aby mohli vystoupit dělníci z Ostravska a Prahy kvůli stavbě chvaletické elektrárny.

▪ Protože byl expres chloubou státní železnice, vagony nesly jedinečný nápis Ostravan a rudou hvězdu.

▪ Po revoluci putovaly z limuzín ČSD telefony do některých vlaků. V Ostravanu vznikly dvě dřevěné telefonní budky. Techniku měl na starosti vlakvedoucí.

▪ Kapacita Ostravanu byla v roce 1992 naplněna a vznikl kolega Jan Perner. O rok později byl Ostravan povýšen do kategorie IC a byla u něj zrušena nutnost rezervace místa.

▪ V GVD 2005/2006 byl Ostravan veden jako rychlík. Tou dobou ale alespoň zrychlil, neboť mezi Českou Třebovou a Zábřehem mohl svištět rychlostí 130km/h.

▪ Platnost jízdního řádu 2008/2009 přinesla novou konečnou v Českém Těšíně a Ostravan byl poprvé v historii veden jednosměrně. Ranní spojení na Prahu zajišťovaly Jan Perner a Hutník.

▪ Ostravanu se do zrušení v roce 2011 nepodařilo zdolat cestu pod čtyři hodiny, byť v posledním roce se k pokoření hranice přiblížil na jednu minutu. Nyní vlak trasu z Prahy do Ostravy zvládá za 3 hodiny a 30 minut! Do 415 km vzdáleného Návsí trvá cesta o hodinu déle.

 


Průměrné hodnocení (15 hlasů): 4

Další články této rubriky

V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojůV novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů

24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika