Železničář / Hlavní zprávy / Profese strojvedoucího láká nové adepty
Profese strojvedoucího láká nové adepty
28.3.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Zájem o povolání strojvedoucího neutichá. Jejich počty pomalu rostou, přesto jich ale není dostatek. Navíc v této profesi převažuje vysoký věk. Vyplývá to ze statistiky, kterou zveřejnil Drážní úřad. Ta zahrnuje nejen čísla za osobní dopravu, ale i počty strojvedoucích nákladní dopravy včetně vleček. Na situaci již zareagovaly České dráhy. Uchazeče školí a pravidelně vypisují stipendijní program pro mladé.

Strojvedoucích je stále málo, byť se jejich počty pozvolna navyšují. Ze statistik Drážního úřadu, jenž licence vydává, vyplynulo, že bylo loni v Česku celkem 9 199 strojvedoucích s oprávněním k jízdám na celostátních a regionálních drahách. A dalších více než 550 jich přibylo. To nicméně nestačí rostoucím požadavkům železnice. Podle úřadu hrozí, že vlaky nebude mít kdo odvézt. Řada strojvůdců je navíc v důchodovém věku. Na personální situaci už dlouhodobě reagují i České dráhy. Strojvedoucí si společnost sama školí a každý rok pro žáky 9. ročníku základních škol a pro studenty partnerských středních škol vyhlašuje stipendijní program ČéDés. Ten má k profesi přilákat další strojvůdce.
„Evidujeme zájem o profesi, ale zájem nepokrývá růst železniční dopravy. Třeba jízdní řády v okolí aglomerací jsou přecpané,“ potvrdil Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu. Zmínil, že v Česku jezdí 104 dopravců, zatímco například v daleko větší Francii je jich jen 70. Počty strojvedoucích pomalu rostou, ale ti stávající stárnou. Na více než devět tisíc strojvedoucích, kteří jezdí u tuzemských dopravců, připadá více než sedmnáct stovek v důchodovém nebo těsně předdůchodovém věku. Další bezmála tři tisíce, tedy zhruba třetina všech, dosáhla věku vyššího než 51 let a během následujících deseti let mohou žádat o důchod.
Dvě stě nováčků je u ČD standard
U národního dopravce pracuje na pozici strojvedoucí 3 577 osob, jejich průměrný věk je 47 let. Dalších 175 jich je v přípravě, přičemž v tomto případě činí průměr 31 let. Zhruba dvoustovka kandidátů v přípravě je u ČD běžným standardem. Průměrný věk všech českých strojvedoucích je 48,5 roku.
Drážní úřad během loňského roku evidoval 866 žádostí k získání licence, razítko „prospěl“ rozdal v 557 případech. Počet žadatelů se zastavil na cifře 633. Znamená to, že nemálo osob muselo být i opakovaně přezkoušeno. Licencí se loni mohlo nakonec nově pochlubit 546 mužů a 11 žen. V roce 2016 se hlásilo rekordních 1 013 osob, úspěšných byla zhruba polovina.
Ředitel DÚ Kolář tvrdí, že i když profese získává na atraktivitě, stále může za pár let nastat obdobná situace, kterou dnes známe z provozu MHD, dálkové autobusové nebo kamionové dopravy, kde chybějí šoféři. „Ta čísla jsou skutečně alarmující,“ varoval. Jak z toho ven? Osvětou, vlastní činností dopravců a oborovým vzděláváním.
Recept ČD: Stipendium pro mladé
Skupina České dráhy už v tomto smyslu dělá maximum. Nové strojvedoucí školí v Dopravním vzdělávacím institutu, dceřiné společnosti ČD, který má akreditaci pro výcvik. Nově si ČD pořizují i simulátory pro zdokonalení výuky. Kromě toho každý rok pro žáky 9. ročníku základních škol a pro studenty partnerských středních škol vyhlašují stipendijní program ČéDés. Ten má k profesi přilákat další strojvůdce. „Do programu přijímáme žáky, kteří mají zájem pracovat na technické a provozní pracovní pozici, jako například strojvedoucí, elektromechanik, mechanik, vlakvedoucí, respektive průvodčí,“ sdělila Věra Nadějová z oddělení vzdělávání ČD. Po úspěšném ukončení studia na střední škole nastoupí žák do pracovního poměru u ČD na dobu minimálně 5 let. Špatně na tom nejsou strojvedoucí ani finančně. Průměrný plat je podle údajů DÚ 37 742 korun. Uchazeče čeká moderní technika a dlouhodobá perspektiva zaměstnání se spoustou benefitů.
Na stanoviště mohou usednout úspěšní uchazeči, kterým je 20 a více let, mají minimálně středoškolské vzdělání ukončené výučním listem strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření, jsou spolehliví (nemají soudem uložený zákaz řízení), fyzicky i duševně zdraví, absolvovali kurz a úspěšně složili ústní a písemnou zkoušku na DÚ. U dopravce se pak musí zacvičit na konkrétní typy vozidel.
Další články této rubriky
Bateriové vlaky najíždějí první kilometry
14.2.2025 - Sever Moravy se stal prvním regionem u nás, kde začaly jezdit jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivně je hodnotí jak cestující, tak objednatel, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli… »
Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony
10.2.2025 - Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá… »
Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací
7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »