Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Profese strojvedoucího láká nové adepty

Profese strojvedoucího láká nové adepty

28.3.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Zájem o povolání strojvedoucího neutichá. Jejich počty pomalu rostou, přesto jich ale není dostatek. Navíc v této profesi převažuje vysoký věk. Vyplývá to ze statistiky, kterou zveřejnil Drážní úřad. Ta zahrnuje nejen čísla za osobní dopravu, ale i počty strojvedoucích nákladní dopravy včetně vleček. Na situaci již zareagovaly České dráhy. Uchazeče školí a pravidelně vypisují stipendijní program pro mladé.

Profese strojvedoucího láká nové adepty

Strojvedoucích je stále málo, byť se jejich počty pozvolna navyšují. Ze statistik Drážního úřadu, jenž licence vydává, vyplynulo, že bylo loni v Česku celkem 9 199 strojvedoucích s oprávněním k jízdám na celostátních a regionálních drahách. A dalších více než 550 jich přibylo. To nicméně nestačí rostoucím požadavkům železnice. Podle úřadu hrozí, že vlaky nebude mít kdo odvézt. Řada strojvůdců je navíc v důchodovém věku. Na personální situaci už dlouhodobě reagují i České dráhy. Strojvedoucí si společnost sama školí a každý rok pro žáky 9. ročníku základních škol a pro studenty partnerských středních škol vyhlašuje stipendijní program ČéDés. Ten má k profesi přilákat další strojvůdce.

 „Evidujeme zájem o profesi, ale zájem nepokrývá růst železniční dopravy. Třeba jízdní řády v okolí aglomerací jsou přecpané,“ potvrdil Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu. Zmínil, že v Česku jezdí 104 dopravců, zatímco například v daleko větší Francii je jich jen 70. Počty strojvedoucích pomalu rostou, ale ti stávající stárnou. Na více než devět tisíc strojvedoucích, kteří jezdí u tuzemských dopravců, připadá více než sedmnáct stovek v důchodovém nebo těsně předdůchodovém věku. Další bezmála tři tisíce, tedy zhruba třetina všech, dosáhla věku vyššího než 51 let a během následujících deseti let mohou žádat o důchod.

Dvě stě nováčků je u ČD standard

U národního dopravce pracuje na pozici strojvedoucí 3 577 osob, jejich průměrný věk je 47 let. Dalších 175 jich je v přípravě, přičemž v tomto případě činí průměr 31 let. Zhruba dvoustovka kandidátů v přípravě je u ČD běžným standardem. Průměrný věk všech českých strojvedoucích je 48,5 roku.

Drážní úřad během loňského roku evidoval 866 žádostí k získání licence, razítko „prospěl“ rozdal v 557 případech. Počet žadatelů se zastavil na cifře 633. Znamená to, že nemálo osob muselo být i opakovaně přezkoušeno. Licencí se loni mohlo nakonec nově pochlubit 546 mužů a 11 žen. V roce 2016 se hlásilo rekordních 1 013 osob, úspěšných byla zhruba polovina.

Ředitel DÚ Kolář tvrdí, že i když profese získává na atraktivitě, stále může za pár let nastat obdobná situace, kterou dnes známe z provozu MHD, dálkové autobusové nebo kamionové dopravy, kde chybějí šoféři. „Ta čísla jsou skutečně alarmující,“ varoval. Jak z toho ven? Osvětou, vlastní činností dopravců a oborovým vzděláváním.

Recept ČD: Stipendium pro mladé

Skupina České dráhy už v tomto smyslu dělá maximum. Nové strojvedoucí školí v Dopravním vzdělávacím institutu, dceřiné společnosti ČD, který má akreditaci pro výcvik. Nově si ČD pořizují i simulátory pro zdokonalení výuky. Kromě toho každý rok pro žáky 9. ročníku základních škol a pro studenty partnerských středních škol vyhlašují stipendijní program ČéDés. Ten má k profesi přilákat další strojvůdce. „Do programu přijímáme žáky, kteří mají zájem pracovat na technické a provozní pracovní pozici, jako například strojvedoucí, elektromechanik, mechanik, vlakvedoucí, respektive průvodčí,“ sdělila Věra Nadějová z oddělení vzdělávání ČD. Po úspěšném ukončení studia na střední škole nastoupí žák do pracovního poměru u ČD na dobu minimálně 5 let. Špatně na tom nejsou strojvedoucí ani finančně. Průměrný plat je podle údajů DÚ 37 742 korun. Uchazeče čeká moderní technika a dlouhodobá perspektiva zaměstnání se spoustou benefitů.

Na stanoviště mohou usednout úspěšní uchazeči, kterým je 20 a více let, mají minimálně středoškolské vzdělání ukončené výučním listem strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření, jsou spolehliví (nemají soudem uložený zákaz řízení), fyzicky i duševně zdraví, absolvovali kurz a úspěšně složili ústní a písemnou zkoušku na DÚ. U dopravce se pak musí zacvičit na konkrétní typy vozidel.


Průměrné hodnocení (22 hlasů): 3.09

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika