Železničář / Hlavní zprávy / Odkaz drážní historie znovu ožívá
Odkaz drážní historie znovu ožívá
18.3.2015 – autor: PETR PROKEŠ, VÁCLAV RUBEŠ
S probouzením přírody se otevřou také dveře železničních muzeí a expozic, ožijí historické stroje, které vyrazí na trať v čele zvláštních vlaků. Nadcházející nostalgická sezona Českých drah nabídne nejen tradiční akce, ale také řadu novinek. Patří mezi ně nostalgické jízdy v Pardubickém kraji, návrat páry na Šumavu nebo zprovoznění několika historických strojů. Podrobný přehled kdy a kam se vypravit přinášíme na tematické dvoustraně již v tomto čísle!

Pod pojmem železniční nostalgie se většině fanoušků vybaví Muzeum ČD v Lužné u Rakovníka. Nadcházející sezona bude již jeho sedmnáctá, a protože se národní dopravce snaží každoročně přinést návštěvníkům něco nového, nebude ani letošek výjimkou. V areálu finišují úpravy terénu a přístupových cest k jednotlivým expozicím tak, aby byly komfortnější. Tým muzejníků má pro letošek připraveno několik novinek, na prvním parním víkendu se například veřejnosti představí brněnský Skaličák 433.001 po opravě kotle. Podle šéfa muzea, vrchního přednosty Depa historických vozidel Jindřicha Rachoty, je pro letošek připraveno ještě jedno velké překvapení, které ale nechtěl prozradit. Všichni milovníci železniční historie se prý ale mají na co těšit.
Párou na Křivoklát, Hurvínkem do Lednice
Avšak nejen v Lužné můžete nasát atmosféru drážní historie. V letní turistické sezoně vyjedou nostalgické vlaky v dalších lokalitách. Například z Prahy do Křivoklátu nebo na známém Posázavském pacifiku. Tradičně vyjede také pára na muzejní „Kolešovce“, nebo Hurvínek z Břeclavi do Lednice. Na své si opět přijdou fanoušci ve zvláštních vlacích z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm či v průběhu Bezdružického parního léta na Plzeňsku.
Novinkou letošní sezony budou jízdy zvláštních vlaků mezi Letohradem a Hanušovicemi v Pardubickém kraji, v jejichž čele se bude pravidelně střídat parní lokomotiva s historickým motorovým vozem. Po letech se pára vrátí i na Šumavu, kde vyjedou zvláštní parní vlaky v rámci Šumavského léta s párou 2015 mezi Černou v Pošumaví a Novým Údolím. To však není zdaleka vše. Nostalgické spoje vyjedou ve všech krajích republiky a většinu těchto akcí doprovází i bohatý kulturní program.
Narozeniny oslaví několik významných tratí
Nejen vůně páry je odkazem na věhlas naší železniční historie. V čele zvláštních vlaků Českých drah budou k vidění i historické dieselové a elektrické lokomotivy či motorové vozy. Představí se i opětovně zprovozněná olomoucká Rosnička 464.202 či již zmiňovaná 433.001, která prošla generální opravou v dílnách v Lužné u Rakovníka. Kouzlo dávných časů připomenou také oslavy kulatých výročí významných tuzemských železničních tratí. Naplánovány jsou například k 190 letům koněspřežné železnice České Budějovice – Linz, 170 letům Olomoucko-pražské dráhy, 150. výročí Turnovsko-kralupské dráhy nebo k jubileu legendární Buštěhradské dráhy.
Sezona vypukne již za pár týdnů a bude opravdu bohatá. Nechte se proto zlákat k výletu proti proudu času. Kromě zážitků vonících časy dávno minulými můžete dojít i k zajímavému poznání – že cesta k lepšímu pochopení současnosti vede přes naši minulost.
Další články této rubriky
Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletní
11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »
České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více
7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »
Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice
3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »