Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Přinášíme vám novinky v dálkové dopravě 2014

Přinášíme vám novinky v dálkové dopravě 2014

21.11.2013 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

V neděli 15. prosince vstoupí v platnost nový jízdní řád. Oproti tomu současnému bude přesně o sedm dní kratší. České dráhy v tomto období předpokládají přepravu v celkovém rozsahu 121,271 milionu vlakokilometrů. Každý den vyjede v průměru 6 725 vlaků ČD. V tomto čísle vám představujeme hlavní změny v dálkové dopravě a v tarifu. O novinkách v regionálních spojích se dočtete příště.

Přinášíme vám novinky v dálkové dopravě 2014

Jízdní řád 2014 vychází v dálkové mezistátní i vnitrostátní dopravě ze stejné koncepce jako ten současný. Na hlavních trasách pojedou spoje nadále v základních hodinových nebo dvouhodinových intervalech. Vedle drobných úprav časové polohy nebo změny v časovém omezení provozu u jednotlivých spojů bude největší novinkou prodloužení dvou párů přímých spojů SC Pendolino mezi Ostravskem a západočeskými lázněmi, posílení počtu spojů EuroCity na lince Praha – Olomouc – Vsetín – Žilina na dvouhodinový interval, změna organizace dopravy do Ruska a zrychlení spojů z Prahy do Českých Budějovic o 12 minut. 

Luxusní spojení s Moskvou

Zcela nově bude koncipována doprava do Ruska. V letním období dvakrát a v zimním dokonce třikrát týdně pojede komfortní vlaková souprava sestavená z moderních lůžkových vozů Ruských železnic (RŽD) na lince Praha – Moskva. Zároveň se zhruba o 5 hodin zkrátí jízdní doba, a to na 25 hodin. Zákazníci Českých drah budou moci nově využít spojení vlakem RŽD na lince Moskva – Ostrava – Břeclav – Milán – Monte Carlo – Nice. Provoz tohoto vlaku je plánován celoročně jedenkrát týdně. 

Rychleji do Lince

V případě Německa bude v sobotu ve vybraných termínech prodloužena jízda spoje EC Alois Negrelli z/do Rostocku. Ve směru do Rakouska na rychlících Praha – Linec přes Summerau (součást linky R7) dojde k nasazení komfortnějších souprav standardu EuroCity (vozy s klimatizací a elektrickými zásuvkami, vůz pro vozíčkáře, přeprava jízdních kol zjednodušenou formou atp.). Spojení obou měst se navíc zrychlí o 18 minut ve směru z Prahy do Lince (na 4 hodiny a 51 minut), respektive o 8 minut ve směru z Lince do Prahy (na 4 hodiny a 56 minut). 

Více vlaků na Slovensko 

Více spojů vyrazí k našim východním sousedům na Slovensko. Vedle současného základního dvouhodinového intervalu na lince Praha – Olomouc – Ostrava – Žilina bude rozšířen počet přímých spojů a zaveden základní mezistátní dvouhodinový interval také na lince v trase Praha – Olomouc – Vsetín – Žilina. Díky tomu budou některé vnitrostátní rychlíky a expresy nahrazeny spoji EuroCity. Do těchto vlaků budou zařazeny komfortnější, klimatizované vozy. V nabídce se objeví i druhý pár přímých vlaků v trase Praha hl. n. (odjezd v 7.11) – Zvolen (příjezd ve 14.51) a zpět: Zvolen 13.09 – Praha hl. n. 20.53.

Ve směru do Polska došlo na žádost PKP Intercity k omezení přímých denních vlaků na tři páry. Z tohoto důvodu byl ukončen provoz spoje EC Praha. Cestující z Prahy do Varšavy mohou nadále využívat přímé noční spojení nebo třikrát denně rychlé spojení s přestupem vlaky SC Pendolino a EuroCity. 

Pendolino dvakrát za den do lázní v západních Čechách Přinášíme vám novinky v dálkové dopravě 2014

Ve vnitrostátní dopravě představuje největší novinku zavedení četnější jízdy přímých vlaků SC Pendolino mezi severní a střední Moravou a západními Čechami (Plzeň, Stříbro, Planá u Mariánských Lázní, Mariánské Lázně, Cheb, Františkovy Lázně). Nově pojedou tyto spoje dvakrát denně téměř po celý týden. Spoje budou odjíždět z Bohumína v 5.11 (kromě neděle, kdy pojede tento vlak jen v úseku Praha – Františkovy Lázně) a v 7.11 a do Františkových Lázní dorazí přibližně za 6 hodin v 11.24 a v 13.27. Zpět se budou spoje vracet z Františkových Lázní v 12.36 a 14.36 a do Bohumína přijedou v 18.52 a ve 20.52 h. Mezi Prahou a Plzní pojede SC Pendolino 1 hodinu a 24 (resp. 26) minut, mezi Prahou a Chebem (s větším počtem zastávek než dosud) to bude 2 hodiny a 33 (resp. 34) minut.

V souvislosti s dokončením některých úseků na 4. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi dojde také k výraznějšímu zrychlení dopravy na lince R7 z Prahy do jihočeské metropole. Současná jízdní doba 2 hodiny a 40 minut se zkrátí na 2 hodiny a 28 minut. Po dokončení modernizace dalších úseků koridoru se cestovní časy mají ještě zkrátit. Na této lince se objeví modernizované vozy nejen v mezistátních spojích Praha – Linec, ale také v soupravách několika vnitrostátních rychlíků. 

Po několika měsících se vrací část zrušených spojů

Ministerstvo dopravy znovu objednalo některé dříve omezené dálkové spoje. Jedná se například o rychlíky R 1160 a R 1173 z Liberce (odjezd 18.28) do stanice Ústí nad Labem hlavní nádraží (příjezd 20.32), resp. z Ústí nad Labem hlavní nádraží (odjezd 19.27) do Liberce (příjezd 21.31), vlaky mezi Kolínem a Ústím nad Labem (rychlíky R 780 a 795 ve večerních hodinách, které pojedou v pracovní dny a v neděli). V sobotu budou opět vedeny vlaky R 823 a R 846 v ranních hodinách mezi Brnem, Přerovem a Bohumínem a v původním rozsahu pojedou večerní vlaky R 620 a R 669 v úseku Brno – Jihlava a zpět.  

Změna tarifních podmínek

České dráhy již tradičně v souvislosti se změnou jízdního řádu upravují i tarifní podmínky. O všech hlavních novinkách jsme již informovali v Železničáři číslo 20 (na straně 2). Kvůli zohlednění inflace a zdražení vstupů dojde k mírnému růstu cen základního vnitrostátního i mezinárodního tarifu přibližně o 2 procenta (například Deutsche Bahn zdražují v dálkové dopravě o 2,5 procenta a v regionální o 2,9 procenta) a zvýšení cen některých obchodních nabídek.

Na druhou stranu budou cenově zvýhodněni cestující, kteří pravidelně dojíždějí vlakem ČD do práce či do školy, protože držitelé aplikace IN 50 % získají slevu 50 procent (místo současných 25 procent). Nově bude možné zkombinovat žákovské jízdné s jakoukoli slevovou aplikací na In Kartě. Mezi klíčové změny patří úprava aplikace IN 100 %, která se bude týkat pouze 2. vozové třídy. Cena této roční síťové jízdenky činí od 15. prosince 19 990 korun. Rovněž se mění cena ročního doplatku do 1. vozové třídy, a to na 4 990 korun.


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika