Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Přijíždí datová revoluce

Přijíždí datová revoluce

6.2.2014 – autor: PETR HORÁLEK

V poslední době mohou cestující Českých drah sledovat, jakým tempem pokročily investice národního železničního dopravce v oblasti IT technologií. Stačí se podívat na práci vlakových čet během jízdy. Zatímco v nedávné minulosti začali naši zaměstnanci kontrolovat jízdní doklady pomocí aztéckého kódu, žhavou novinkou se staly jízdenky v podobě kódu v SMS zprávě. V příštích měsících se dočkáme i první stovky přenosných osobních pokladen, na kterých ČD umožní cestujícím platbu kartou.

Přijíždí datová revoluce

Stále více cestujících používá při nákupu jízdních dokladů Českých drah eShop. Tento moderní způsob oslovuje naše zákazníky zejména úsporou času. Cestující už totiž nemusí vystát frontu u pokladny a hlavně chodit dopředu na nádraží. Stačí si pohodlně zadat přes internet data – a je hotovo. Dnes už není potřeba jízdenku ani tisknout, ani si brát s sebou do vlaku notebook, tablet či takzvaný chytrý mobilní telefon s velkým displejem. Vše se dá zařídit pomocí obyčejné textové zprávy, tedy přes SMS. 

Papírově nebo elektronicky? Vyberte si, co se vám líbí

Cestující Českých drah mají po nákupu v eShopu několik možností. Tradiční volbou je tisk dokladu do papírové podoby. To lze udělat i pohodlně doma nebo v kanceláři. Platnost dokladu vlaková četa ověří pomocí tzv. aztéckého kódu, který České dráhy zavedly na jízdních dokladech zhruba před dvěma lety po výměně jehličkových tiskáren za termotiskárny na všech pokladnách. Druhou možností je využít jízdenku nakoupenou přes mobilní web ve formátu PDF a následně ji ukázat vlakové četě na přenosném elektronickém zařízení (např. notebooku či tabletu). Zde ČD předpokládají, že cestující disponuje „chytrým“ mobilním telefonem (jinak by se na mobilní web nedostal), takže jízdenka obsahuje kromě jiného opět aztécký kód.

Třetí možností je zažádat o zaslání SMS s transakčním kódem. To jistě uvítají i cestující se standardním mobilním telefonem. Uvedená služba představuje novinku, kterou České dráhy nabízejí teprve několik týdnů. Cestující nemusí předkládat samotný jízdní doklad, stačí ukázat nebo nadiktovat získaný kód, který se mimochodem nachází na všech jízdních dokladech nakoupených v eShopu. Aby byl výčet úplný, čtvrtou variantou je předložení In Karty, jejíž číslo cestující uvedl během nákupu v eShopu. Vlaková četa pak přes POP načte všechny platné jízdenky zakoupené na In Kartě na daný den a také den následující.

V každém případě pomůže vlakové četě telefon

Je tu ovšem jedno malé „ale“. Současná zařízení POP komunikují s centrálním systémem, kde jsou uložená data o jízdenkách, jednou za 15 minut. Kromě toho se tzv. white list s daty o zakoupených jízdenkách generuje z archivu primárních dat rovněž každých 15 minut. V praxi to znamená, že nejpozději do 30 minut by se informace o nákupu jízdního dokladu měla v POP zobrazit. Pokud si však cestující koupí jízdní doklad těsně před jízdou a jeho transakční kód z SMS zprávy na POP nefunguje, nemusí si zoufat. Vlaková četa se totiž telefonicky spojí s Help Deskem, kde pracovník podle čísla kódu ověří existenci a platnost jízdenky. Totéž platí, když nastane jiný technický problém (např. špatné pokrytí tratě signálem).

Výše uvedené postupy je možné použít u většiny vnitrostátních dokladů koupených v eShopu. Týká se to jednosměrných nebo zpátečních jízdenek (ať už základních nebo zákaznických), Včasných, Akčních, Celodenních, Skupinových nebo Skupinových víkendových jízdenek včetně doplatku do 1. třídy. Výjimkou jsou traťové jízdenky k In Kartě – zde je potřeba, aby si zákazník po nákup v eShopu aktualizoval In Kartu u libovolné pokladní přepážky ČD.

Chytřejší POPky jsou už na cestě

Zřejmě už v dubnu dostanou vlakové čety 100 kusů nových zařízení POP – CASIO IT-9000. Přenosné pokladny budou v rámci testovacího režimu distribuovány do vybraných RCVD. Další stovky kusy nakoupíme v průběhu letošního a příštího roku. Nová zařízení jsou výkonnější, lépe zpracovávají bezpečnostní data a jejich baterie vydrží delší dobu. Z těchto důvodů na nich ČD chtějí v budoucnu umožnit cestujícím platbu kartou. Chytřejší POPky proto zamíří přednostně na nejvytíženější tratě v republice, například mezi Prahou a Ostravou či Brnem, kde jezdí hodně cizinců zvyklých na bezhotovostní nákupy.

Za tímto účelem vlakové čety ještě dostanou přenosný platební terminál, který bude během nákupu s POPkou bezdrátově komunikovat (přes bluetooth). „Přesný termín, kdy tuto službu pro zákazníky spustíme, ale zatím potvrdit nemůžeme. Musíme nejdříve vyřešit všechny technické a legislativní otázky s tím spojené,“ vysvětluje Adolf Mazurka z Odboru informatiky. Aktuální dodávka zařízení CASIO IT-9000 už ale nyní umožní, že stovka stávajících POPek zamíří k využití do dep jako terminál vlakové dokumentace TVD. Tam nahradí obdobná zařízení předchozí generace. V praxi to znamená výrazné zlepšení zpracování informací. 

Výměna mobilních telefonů

Letos na jaře také dostanou vlakové čety Českých drah chytré mobilní telefony. Mezi důvody této investice patří i „srovnání kroku“ s cestujícími. „Nezřídka se totiž stává, že zákazník má lepší telefon než naše vlakové čety. A když si přes internet vyhledává informace o mimořádnostech na trati, tak toho paradoxně občas ví více než průvodčí,“ vysvětluje Adolf Mazurka. Důvodů pro nákup mobilních telefonů je ale více. „Uvažujeme o tom, že by vlakové čety na nových mobilech používaly speciální aplikaci ČD o mimořádnostech na tratích nebo elektronickou poštu. Rovněž by se přes ně dostávaly k aktualizované verzi předpisů,“ pokračuje Mazurka s tím, že tím dojde k odlehčení dnes již relativně přetížených POPek. Navíc mobilní telefony budou připojeny on-line, zatímco data na přenosných pokladnách se aktualizují jednou za čtvrt hodiny. 

Nákup místenek bude plynulejší

Další novinku pro cestujícího, která se váže k POP, chystají České dráhy na příští rok. Týká se nákupu rezervací neboli místenek. V současné době platí, že když cestující požádá během jízdy o nákup místenky, musí zaměstnanec vlakové čety nejdříve zavolat pracovníkovi oddělení rezervací. Teprve po ověření, zda je konkrétní místo volné, může doklad vytisknout. V novém systému, který připravujeme, se s rezervačním systémem (ARES) spojí samotné zařízení POP.

Podle zkušeností z provozu o místenku během jízdy žádají především dvě skupiny zákazníků. Jsou to cestující, kteří nastoupí do silně obsazeného vlaku, ve kterém sice najdou volné místo, ale současně si ho chtějí „pojistit“, aby nemuseli uvolnit sedadlo někomu dalšímu. Druhý případ se týká cestujících, kteří ve vlaku plánují přestup a místenku si kupují do následujícího spoje.     

Ověření platnosti dokladu z eShopu 

1. Přes POP pomocí transakčního kódu
Zasílá se jako novinka v SMS na všechny typy mobilních telefonů.

2. Přes POP pomocí aztéckého kódu
Na jízdních dokladech ČD se používá asi dva roky.

3. Pomocí pracovníka Help Desku na telefonu
Vlaková četa může telefonicky požádat o kontrolu v archivu primárních dat. 

Digitalizace dokumentů pro strojvedoucí

V letošním roce ČD plánují rovněž kompletní digitalizaci dokumentů, které musí mít u sebe strojvedoucí při výkonu služby. Jedná se zejména o předpisy a jízdní řády. Předpokládá se nákup asi 4 tisíc čteček. „Pro ČD to znamená snížení nákladů na tisk a distribuci velkého množství papírových dokumentů, vyšší pružnost při aktualizaci informaci i zlepšení pracovních podmínek strojvedoucích, kteří nebudou muset nosit těžké dokumenty v papírové podobě a získají rychlejší přístup k novinkám,“ řekl tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Čtečky byly zvoleny proto, že oproti tabletům jsou citlivější k očím zaměstnanců a mají delší výdrž baterie.

Co také umí/zobrazí pop 

Kontrola dokladů z eShopu
Kontrola In Karet
Vlakové dokumentace
Předpisy*
Knižní jízdní řád*
Mimořádnosti*
Rezervace 

* ČD plánují přesun do chytrých mobilních telefonů (u Mimořádností jen částečně). 

POP CASIO IT-9000

Multifunkční zařízení, kterým by měly vlakové čety disponovat zřejmě v dubnu, poskytuje řadu funkcionalit. Například konektivitu k 3G dalším bezdrátovým sítím, vysokorychlostní tisk a čtečku čárových kódů nové generace. Kromě toho je vybaveno rozšířením funkcí zabezpečení pro lepší ochranu přenášených dat. Dokáže načíst bezkontaktní čipové karty. Robustní tělo je speciálně navrženo pro použití v náročných podmínkách dopravních společností. Je mimochodem nástrojem palubního personálu velkých leteckých společností.


Průměrné hodnocení (31 hlasů): 3

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

 Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB

7.10.2021 - Výměna zkušeností s implementací systému údržby ECM podle IV. železničního balíčku, instalací ETCS a se schvalováním modernizovaných vozidel byla hlavním tématem setkání vedení Českých drah se svými protějšky z rakouských… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika