Železničář / Hlavní zprávy / Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony
Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony
10.2.2025
Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá jen s odjezdem z výchozí a příjezdem do cílové stanice, ale zpracovává i časy příjezdů a odjezdů ve většině stanic a zastávek na cestě. Za loňský rok statistici zpracovali přes 46,5 milionu údajů, což je v průměru skoro 20 časových údajů na jeden vlak.

„Loňské plnění jízdního řádu je druhé nejlepší od roku 2016. Oproti roku 2023 jelo na čas o 0,2 % více spojů, a to představuje v celkových číslech skoro 3 000 vlaků navíc. Další zvyšování přesnos-ti železnice závisí především na faktorech, které nemůžeme ovlivnit. České dráhy jako dopravce se loni podílely pouze na 12,5 % ze všech případů zpoždění. Pokud bychom sledovali zdržení způsobená jenom dopravcem, například vlivem závady na lokomotivě, jelo by loni na čas dokonce 98,7 % našich vlaků. Drtivá většina zdržení je tak mimo náš přímý vliv, přesto věřím, že se nám bude přesnost vlaků dlouhodobě zvyšovat,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
O něco více zdržení vlaků připadá na provozovatele dráhy, a to 18 %. Jednalo se především o vliv výluk a závad na infrastruktuře. Největší podíl zpoždění, celkem 69,5 %, připadá na ostatní vlivy, kam patří míjení vlaků na jednokolejných tratích, zpožděný příjezd vlaků ze zahraničí, dopady nepříznivých povětrnostních podmínek nebo zásahy složek IZS. Především v posledních dvou případech se navíc jedná o největší zdržení v důsledku až několikahodinového přerušení provozu kvůli popadaným stromům, sesuvům půdy nebo v důsledku činnosti záchranářů a práce vyšetřo-vatelů po nehodách na přejezdech nebo po sražení osob.
Z pohledu jednotlivých měsíců byly vlaky nejpřesnější v únoru (91,8 %), v březnu (91,6 %) a v prosinci (89,8 %). Nejméně přesné byly v září, kdy Česko postihly rozsáhlé povodně a musely na mnoha místech z preventivních důvodů nebo kvůli poškození infrastruktury dočasně zpomalit. Tehdy jelo na čas 82,8 % vlaků.
Celkové průměrné zpoždění vlaku bylo jen 2:36 minuty a zpoždění pouze vlivem dopravce bylo v průměru dokonce jen 48 sekund. Tento údaj představuje hodnoty nejen z cílové stanice, ale také ze stanic a zastávek na celé trase vlaků a vychází z více než 46,5 milionů údajů. Pozitivních vý-sledků bylo dosaženo také ve spolehlivosti vlaků, kdy bylo odřeknuto nebo nahrazeno autobusy jen 0,78 % všech plánovaných spojů. Odřeknutí drtivé většiny z nich bylo také spojeno se zářijo-vými povodněmi a jejich následky.
Další články této rubriky
Na Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidel
27.4.2025 - Cestující na Královéhradecku se na železnici mohou těšit na další nová vozidla. České dráhy v rámci pokračující modernizace vozidlového parku v regionu na podzim nasadí do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox. Už… »
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »