Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Přesnost modrých vlaků se aktuálně blíží k 90 %

Přesnost modrých vlaků se aktuálně blíží k 90 %

9.9.2024

Přesnost vlaků Českých drah byla v první polovině letošního roku o půl procenta lepší, než tomu bylo v roce 2023. V průměru 89,3 % příjezdů do stanic a zastávek se uskutečnilo včas. Tento údaj nevystihuje pouze příjezdy vlaků do cílové stanice, představuje i desítky milionů údajů z příjezdů vlaků do všech stanic, kde zastavují. ČD v prvním pololetí vypravily více než 1,2 milionu spojů.

Přesnost modrých vlaků se aktuálně blíží k 90 %

Pokud se zaměříme pouze na zdržení způsobená samotným dopravcem, pak by bylo zpožděno jen zhruba procento všech jeho vlaků. Stalo se tak nejčastěji kvůli delšímu nástupu a výstupu cestujících, například při přepravě skupin, většího počtu cestujících s jízdními koly nebo osob se sníženou schopností pohybu a orientace, které potřebují k nástupu a výstupu speciální plošiny. Druhou nejčastější příčinou zdržení na straně dopravce byla technická závada lokomotiv, jednotek a motorových vozů a třetí pak pozdní příprava vlaku k odjezdu.

Problémem sled vlaků
Úplně nejčastěji však zpožďuje vlaky takzvaný sled vlaků, ten se podílel od ledna do června na 26,9 % zpoždění. Tato skutečnost je ovlivněná historickým charakterem naší železniční sítě. Ta je sice nejhustší v Evropě, ale také má jeden z největších podílů pouze jednokolejných tratí. V Česku je podíl jednokolejek neuvěřitelných 77,5 %. Například v sousedním Rakousku je to zhruba 56 % a v Německu dokonce pouze 45 % tratí. Vlaky v zahraničí nemusí tak často čekat na křižování na „jednokolejkách“ a mohou jet plynuleji. To však platí i pro předjíždění pomalejších nákladních a osobních vlaků a rychlíky a expresy. Na naší železnici je totiž velmi málo vícekolejných úseků, kde by byla oddělena nákladní, regionální a dálková doprava, ale naopak je řada úseků s velmi vysokou hustotou provozu různě rychlých vlaků. 
Do trojice nejčastějších příčin zdržení vlaků patří ještě čekání na přípoj v rámci čekacích dob (19,6 %), aby se lidé dostali co nejpohodlněji do svého cíle a domů a nemuseli kvůli menšímu zdržení prvního spoje čekat třeba skoro hodinu na následující vlak, a také vliv plánovaných výluk (12,2 %), při kterých je snížená kapacita tratě. Obvykle místo dvou kolejí je k dispozici pouze jedna, vlaky musí čekat na protisměrné spoje nebo se projevuje pomalejší náhradní doprava autobusy. 
Za pozornost stojí také pátá nejčastější příčina zdržení vlaků, a to zpoždění vzniklé na síti sousedního provozovatele. Tento údaj se totiž týká poměrně malého počtu mezistátních vlaků v celkovém počtu spojů, které České dráhy provozují. Uvedený údaj tak ilustruje, že přesnost českých vlaků je na vysoké úrovni a ve většině případů je lepší než v zahraničí.
 

Deset nejčastějších důvodů zdržení 
1. Sled vlaků (křižování, předjíždění, provozní intervaly)    26,9 %
2. Čekání na přípoj v rámci čekacích dob    19,6 %
3. Vliv plánovaných výluk    12,2 %
4. Obrat soupravy, hnacího vozidla, personálu v cílové/vratné stanici    7,8 %
5. Zpoždění z jiných příčin na síti sousedního provozovatele (zpožděný příjezd ze zahraničí)    6,0 %
6. Vliv mimořádných událostí (např. nehoda na přejezdu, pohyb osob v kolejišti)    3,9 %
7. Prodloužení plánovaného pobytu, zvýšená frekvence cestujících    3,4 %
8. Technické závady hnacích vozidel    3,2 %
9. Povětrnostní vlivy (spadlé stromy, zaplavené tratě v důsledku bouří)    3,0 %
10. Sestava vlaku dopravcem (příprava vlaku k odjezdu)    2,8 %
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Skupina ČD vykázala v I. pololetí zisk téměř 700 milionůSkupina ČD vykázala v I. pololetí zisk téměř 700 milionů

6.10.2024 - Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Tržby vzrostly meziročně o více než 1 mld. Kč a provozní zisk EBITDA o… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejůČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »

ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

27.9.2024 - Cestující, kteří pojedou z Prahy do Berlína a opačně, se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září České dráhy nasadí denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika