Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Přesčasy strojvedoucích zkontroluje počítač

Přesčasy strojvedoucích zkontroluje počítač

24.5.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Už několik let přibývá strojvedoucích, kteří projedou návěst stůj. Jak vyplývá ze statistik Drážního úřadu (DÚ), tuto část předpisů loni porušili v celkem 116 případech. To je přibližně o dvacet případů více než v roce 2015. Úřad proto již na podzim vyzval jednotlivé dopravce k přijetí příslušných opatření. Pomoci by měla i aplikace, kterou odborníci teprve připravují. Dopravci navíc budou moci nově využít také evidenci osvědčení strojvedoucích v systému ReDOs.

Přesčasy strojvedoucích zkontroluje počítač

Stát i dopravci chtějí zlepšit dohled nad strojvedoucími. Nelíbí se jim, že čím dál častěji projíždějí návěstidlo zakazující jízdu. Drážní úřad nedávno zveřejnil statistiku, podle níž jen loni pochybilo 116 strojvedoucích. Úřad proto vyzval dopravce, jejichž strojvedoucí nejčastěji chybují, k urychlenému přijetí opatření. 

„Na podzim jsme je vybídli, aby vytvořili systémová opatření, která zabrání dalšímu nárůstu nebezpečných jízd a informovali až do odvolání Drážní úřad o každé takové mimořádné události,“ sdělil Ondřej Fanta, ředitel provozně-technické sekce DÚ. „Na společných jednáních jsme se dohodli na školení zaměstnanců nad rámec základního školení, personálních postizích, vlastních intenzívnějších kontrolách nebo lepším dodržování hovorové kázně,“ doplnil. Naopak dopravci požadují od SŽDC odpovědnost za včasné zajištění vlakové cesty a postupné zavádění lepší zabezpečovací techniky tak, aby vše neleželo na bedrech strojvůdců.

Elektronická kontrola

Legislativa jasně říká, že své lidi si musí především hlídat samotný dopravce. Nicméně DÚ ještě v tomto pololetí spustí testovací režim systému, který bude sledovat číslo strojvůdcovy licence na daném vlaku. Celý „dohledový“ systém je reakcí na fakt, že si strojvůdci někdy odskakují na brigády ke konkurenci a do práce chodí unavení. „Strojvedoucí by si měli uvědomit, že s sebou vezou stovky lidí anebo těžký náklad v hodnotě desítek milionů korun, a měli by tedy jezdit fit,“ zmínil Fanta. Veškeré kolizní situace, ať už je to použití neplatné licence nebo podezření na zkrácení povinného odpočinku, bude DÚ individuálně vyhodnocovat. A prokáže-li se, že si zaměstnanec udělal „vložáček“, kdy porušil zákoník práce, čeká ho odpovídající postih.

„Nyní zkoušíme různé modely komunikace mezi systémy dopravců, našimi a SŽDC. Garantem se stane SŽDC, přístup bude nejspíše mít jen Drážní úřad. My máme figurovat jako orgán, který bude sledovat přechody licence,“ konstatoval ředitel DÚ Jiří Kolář. V tuto chvíli však není zákonem dáno, že systém musí přijmout všichni dopravci, tedy více než stovka subjektů. I toto však chce úřad řešit. „Do legislativního procesu chceme jít s něčím konkrétním,“ nastínil Kolář budoucí plány.

Zařazení do rejstříku

Další novinkou, která však nespočívá v kontrole nad konkrétními jízdami, je webový rejstřík doplňkových osvědčení (ReDOs). Evidováni v něm budou všichni strojvedoucí. Drážní úřad i dopravci tím zareagovali na zákon o dráhách, jenž říká, že dopravci mají vést a pravidelně aktualizovat údaje o osobách, kterým bylo vydáno osvědčení strojvedoucího. Zároveň musí být zajištěn dálkový přístup k informacím pro orgány státní správy. V současné době však každá firma vede svůj vlastní registr, nicméně stát chce mít vše v jedné aplikaci. „Legislativa říká, že rejstřík musí být informační systémem veřejné správy. Je nezbytné, aby úřady měly přehled, kdo osvědčení získal. Dopravci musí pochopit, že je nechceme šikanovat. Mají naopak volbu, zda si zřídí vlastní nákladný systém nebo budou využívat jednotný registr. Je to ochrana jejich nákladů tak, aby nebyla osvědčení zneužívaná ostatními dopravci,“ vysvětlil princip Fanta s tím, že by se systém měl rozběhnout po 1. červenci 2017.

Jak přibývaly mimořádné události          

2013 - 83

2014 - 91

2015 - 92

2016 - 116

Co přinese ReDOs

▪ bude obsahovat údaje, které je dopravce povinen evidovat k vydání osvědčení vč. znalosti infrastruktury, drážních vozidel nebo platnosti zdravotní prohlídky

▪ systém umožní pohodlný tisk osvědčení včetně fotografie přesně podle požadavků legislativy

▪ do rejstříku bude pro všechny dopravce zřízen vzdálený přístup vč. správy dalších uživatelů, každý dopravce uvidí pouze svoje strojvedoucí

▪ vznikl za podpory Technologické agentury ČR, DÚ bude vrcholovým administrátorem a bude zdarma přidělovat přístupová práva všem dopravcům

Četnost projetí návěsti stůj

Všichni dopravci na celé železniční síti:

1 případ na cca 1,35 milionu kilometrů (vlkm)

Pouze České dráhy:

1 případ na cca 1,73 milionu kilometrů (vlkm)

Ostatní dopravci mimo ČD:

1 případ na cca 0,75 milionu kilometrů (vlkm)


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 1.75

Další články této rubriky

Cyklisté se vrátili do vlaků Českých drahCyklisté se vrátili do vlaků Českých drah

24.6.2022 - Po dvou letech, kdy cestování výrazně ovlivňovala protiepidemická opatření, se do vlaků Českých drah ve velkém vrátili i turisté s jízdními koly. Jejich přeprava na jaře prakticky dosáhla úrovně roku 2019, tedy před vypuknutí… »

Prahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva NorticaPrahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva Nortica

22.6.2022 - České dráhy ve spolupráci s rakouským dopravcem ÖBB letos obnoví přímé vlakové spojení mezi Prahou a Vídní po historické trati Františka Josefa přes Tábor. Jeden pár vlaků v pracovní dny a také dva páry o víkendech propojí… »

Chystá se další Léto na BechyňceChystá se další Léto na Bechyňce

20.6.2022 - Po naší první elektrifikované trati budou o sobotách od 2. července do 27. srpna opět jezdit historické elektrické vlaky vedené lokomotivou, které se říká Bobinka. A pokud se podaří včas dokončit rozsáhlou opravu motorů a osadit… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika