Železničář / Hlavní zprávy / Přesčasy strojvedoucích zkontroluje počítač
Přesčasy strojvedoucích zkontroluje počítač
24.5.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Už několik let přibývá strojvedoucích, kteří projedou návěst stůj. Jak vyplývá ze statistik Drážního úřadu (DÚ), tuto část předpisů loni porušili v celkem 116 případech. To je přibližně o dvacet případů více než v roce 2015. Úřad proto již na podzim vyzval jednotlivé dopravce k přijetí příslušných opatření. Pomoci by měla i aplikace, kterou odborníci teprve připravují. Dopravci navíc budou moci nově využít také evidenci osvědčení strojvedoucích v systému ReDOs.
Stát i dopravci chtějí zlepšit dohled nad strojvedoucími. Nelíbí se jim, že čím dál častěji projíždějí návěstidlo zakazující jízdu. Drážní úřad nedávno zveřejnil statistiku, podle níž jen loni pochybilo 116 strojvedoucích. Úřad proto vyzval dopravce, jejichž strojvedoucí nejčastěji chybují, k urychlenému přijetí opatření.
„Na podzim jsme je vybídli, aby vytvořili systémová opatření, která zabrání dalšímu nárůstu nebezpečných jízd a informovali až do odvolání Drážní úřad o každé takové mimořádné události,“ sdělil Ondřej Fanta, ředitel provozně-technické sekce DÚ. „Na společných jednáních jsme se dohodli na školení zaměstnanců nad rámec základního školení, personálních postizích, vlastních intenzívnějších kontrolách nebo lepším dodržování hovorové kázně,“ doplnil. Naopak dopravci požadují od SŽDC odpovědnost za včasné zajištění vlakové cesty a postupné zavádění lepší zabezpečovací techniky tak, aby vše neleželo na bedrech strojvůdců.
Elektronická kontrola
Legislativa jasně říká, že své lidi si musí především hlídat samotný dopravce. Nicméně DÚ ještě v tomto pololetí spustí testovací režim systému, který bude sledovat číslo strojvůdcovy licence na daném vlaku. Celý „dohledový“ systém je reakcí na fakt, že si strojvůdci někdy odskakují na brigády ke konkurenci a do práce chodí unavení. „Strojvedoucí by si měli uvědomit, že s sebou vezou stovky lidí anebo těžký náklad v hodnotě desítek milionů korun, a měli by tedy jezdit fit,“ zmínil Fanta. Veškeré kolizní situace, ať už je to použití neplatné licence nebo podezření na zkrácení povinného odpočinku, bude DÚ individuálně vyhodnocovat. A prokáže-li se, že si zaměstnanec udělal „vložáček“, kdy porušil zákoník práce, čeká ho odpovídající postih.
„Nyní zkoušíme různé modely komunikace mezi systémy dopravců, našimi a SŽDC. Garantem se stane SŽDC, přístup bude nejspíše mít jen Drážní úřad. My máme figurovat jako orgán, který bude sledovat přechody licence,“ konstatoval ředitel DÚ Jiří Kolář. V tuto chvíli však není zákonem dáno, že systém musí přijmout všichni dopravci, tedy více než stovka subjektů. I toto však chce úřad řešit. „Do legislativního procesu chceme jít s něčím konkrétním,“ nastínil Kolář budoucí plány.
Zařazení do rejstříku
Další novinkou, která však nespočívá v kontrole nad konkrétními jízdami, je webový rejstřík doplňkových osvědčení (ReDOs). Evidováni v něm budou všichni strojvedoucí. Drážní úřad i dopravci tím zareagovali na zákon o dráhách, jenž říká, že dopravci mají vést a pravidelně aktualizovat údaje o osobách, kterým bylo vydáno osvědčení strojvedoucího. Zároveň musí být zajištěn dálkový přístup k informacím pro orgány státní správy. V současné době však každá firma vede svůj vlastní registr, nicméně stát chce mít vše v jedné aplikaci. „Legislativa říká, že rejstřík musí být informační systémem veřejné správy. Je nezbytné, aby úřady měly přehled, kdo osvědčení získal. Dopravci musí pochopit, že je nechceme šikanovat. Mají naopak volbu, zda si zřídí vlastní nákladný systém nebo budou využívat jednotný registr. Je to ochrana jejich nákladů tak, aby nebyla osvědčení zneužívaná ostatními dopravci,“ vysvětlil princip Fanta s tím, že by se systém měl rozběhnout po 1. červenci 2017.
Jak přibývaly mimořádné události
2013 - 83
2014 - 91
2015 - 92
2016 - 116
Co přinese ReDOs
▪ bude obsahovat údaje, které je dopravce povinen evidovat k vydání osvědčení vč. znalosti infrastruktury, drážních vozidel nebo platnosti zdravotní prohlídky
▪ systém umožní pohodlný tisk osvědčení včetně fotografie přesně podle požadavků legislativy
▪ do rejstříku bude pro všechny dopravce zřízen vzdálený přístup vč. správy dalších uživatelů, každý dopravce uvidí pouze svoje strojvedoucí
▪ vznikl za podpory Technologické agentury ČR, DÚ bude vrcholovým administrátorem a bude zdarma přidělovat přístupová práva všem dopravcům
Četnost projetí návěsti stůj
Všichni dopravci na celé železniční síti:
1 případ na cca 1,35 milionu kilometrů (vlkm)
Pouze České dráhy:
1 případ na cca 1,73 milionu kilometrů (vlkm)
Ostatní dopravci mimo ČD:
1 případ na cca 0,75 milionu kilometrů (vlkm)
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »