Železničář / Hlavní zprávy / Premiéra InterPanteru na okruhu ve Velimi
Premiéra InterPanteru na okruhu ve Velimi
29.6.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Nejnovější přírůstek do rodiny šelem národního dopravce v podobě první jednotky pro meziregionální a dálkovou dopravu – InterPanter – byl slavnostně představen odborné veřejnosti a novinářům ve čtvrtek 25. června 2015. V areálu Zkušebního centra VUZ podstoupila jednotka 660.101 také křest zástupci výrobce i objednatele. V běžném provozu by se měla objevit na přelomu září a října letošního roku hned poté, co absolvuje letní maraton zkoušek. Už nyní ale můžeme prozradit mnoho zajímavostí.
Počasí jako na objednávku panovalo nad středočeskou Velimí od samého rána. Poté, co Česko po dva týdny zahalovala nízká oblačnost a zem zkrápěl déšť, kvitovali fotografové možnost zvěčnit historický okamžik za slunečního svitu s velkým povděkem. Důvod byl nasnadě – zbrusu nová jednotka, navíc první v historii české provenience určená pro dálkovou dopravu, se nepředstavuje každý den. Hlavní hvězdou se stal pětivozový InterPanter, první ze čtrnácti objednaných pro rychlíkové spoje ČD.
Přízeň s RegioPanterem nezapře
Na první pohled je velmi podobný svému rodovému sourozenci RegioPanteru a velká část technických fines byla z této úspěšné elektrické jednotky, představené na podzim 2011, převzata. Při bližším prozkoumání je ale rozdílů více. Velká část z nich se týká určení jednotky pro delší trasy. Interiér je více rozčleněn, ubylo vstupních dveří. Naopak více prostoru mají cestující pro svá zavazadla, elektronický rezervační systém informuje o obsazenosti každého sedadla. Ta jsou ergonomicky polstrována s možností polohování. V jednotce jsou navíc oddělené oddíly pro cestující s dětmi, nechybějí držáky pro jízdní kola a místa pro dětské kočárky.
K dispozici je audiovizuální informační systém nebo wi-fi. České dráhy chtějí jednotky vybavit také zjednodušenou verzí palubního portálu. Další novinkou je systém AVV, tedy automatického vedení vlaku. Trakční výzbroj – opět umístěná kompletně na střeše – umožňuje provoz na obou napájecích soustavách, což vozidlo předurčuje k využití na rychlíkových linkách kdekoli pod měděnou pavučinou.
Zacíleno na komfort pro všechny
O tom, kde konkrétně to bude, se zatím vedou s Ministerstvem dopravy ČR intenzivní jednání a zástupci Českých drah, přítomní na slavnostním křtu, nechtěli předbíhat výsledkům. „Slibujeme si od jednotek novou fázi určitého rozvoje a další vylepšení služeb pro cestující. Přitom jsme rádi, že v soutěži, ze které InterPanter vzešel, zvítězila česká firma, což pro České dráhy přináší výhody například v zajištění servisu a zároveň podporu českému průmyslu,“ uvedl na tiskové konferenci předseda představenstva ČD Pavel Krtek.
Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu, jej doplnil slovy: „InterPanter je důkazem, že se jako národní dopravce nesoustředíme na jednu linku, ale činíme vše pro to, abychom vysoký standard nabídli plošně. Také proto jsme požadovali, aby se v jednotce, ve které náš zákazník stráví tři nebo čtyři hodiny, cítil opravdu komfortně.“ Kromě technických vlastností chce národní dopravce tohoto cíle dosáhnout mimo jiné také instalací automatů pro prodej nápojů a občerstvení, které se v českém vozidle objeví vůbec poprvé.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi
6.12.2024 - České dráhy už převzaly od polského výrobce PESA Bydgoszcz rovných 50 kusů moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se přezdívá Liška. Jubilejním, 50. vlakem se počátkem listopadu stalo vozidlo s číslem 847.043,… »
Na odložené oslavy NDŽ zavítal rekordní počet návštěvníků
28.11.2024 - Česká Třebová se třetí říjnový víkend stala centrem pozornosti všech fanoušků dráhy. Významný železniční uzel totiž hostil letošní Národní den železnice. Původně se oslavy měly uskutečnit už tradičně v září, kvůli… »
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »