Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Přehlídka úspěchů na ostravském veletrhu

Přehlídka úspěchů na ostravském veletrhu

28.6.2012 – autor: MARTIN HARÁK

Třináctka tentokrát smůlu nepřinesla. Veletrh Czech Raildays, který organizátoři s nadsázkou označili jako Od prvního šroubku k modernímu kolejovému vozidlu, od pražce ke kvalitní trati, byl důstojnou a úspěšnou přehlídkou úspěchů nejen českého železničního průmyslu, ale i dopravců.

Přehlídka úspěchů na ostravském veletrhu

Ostrava, červen, veletrh, železnice. Když si poskládáte tato čtyři slova vedle sebe, tak vám vyjde jediný správný výsledek: Czech Raildays. Letošní třináctý ročník, který se konal v areálu nákladového nádraží stanice Ostrava hl. n. od 19. do 21. 6. za slunečné­ho, občas i tropického počasí, opět přilákal pozornost tisícovek odborníků i fanoušků kolejové dopravy. Návštěvníci veletrhu se mohli podívat samozřejmě i na expozici Českých drah, stejně jako na exponáty, které s provozem ČD souvisely. 

Sedmdesátý šestý CityElefant

Velkou pozornost vyvolal zbrusu nový CityElefant, který České dráhy slavnostně převzaly od výrobce, společnosti Škoda Vagonka. Je to v pořadí již 76. kus ve flotile ČD, cestující se s ním svezou ve Středočeském kraji. Jednotku si přišli vyzvednout náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek jako zástupce vlastníka a náměstek středočeské hejtmanky
Robin Povšík coby reprezentant objednatele regionální dopravy. „Sedmdesátá šestá jednotka CityElefant je financovaná prostřednictvím Regionálních operačních programů, a to ve výši až čtyřicet procent z hodnoty kontraktu. K této jednotce přibude z evropských peněz ještě dalších sedm stejných vlaků, které budou jezdit na tratích z Prahy přes Říčany do Strančic na příměstské lince S9 a současně z Ostravy přes Bohumín a Třinec do Mostů u Jablunkova na spojích označených jako S2,“ říká Tomáš Mohr z Odboru osobní dopravy. Návštěvníci veletrhu si u nového CityElefantu mohli povšimnout změněného korporátního nátěru i potahu sedaček v 1. třídě.         

U veřejnosti také sklízel úspěch vystavený elektrický RegioPanter, který City­Elefanta tak trochu připomíná. Tato vozidla budou ještě letos postupně uváděna do provozu na regionálních spojích Českých drah. Jsou určena pro Pardubický, Královéhradecký, Jihočeský, Ústecký a Olomoucký kraj. Hojně fotografovaným objektem se určitě stala i vícesystémová lokomotiva 380.011 ve speciálním polepu, kterou využila česká fotbalová reprezentace pro cestu na EURO 2012 do Wrocławi. 

Jak vypadá restaurační vůz po modernizaci na Slovensku

Obdivovanou novinkou se stal jeden z prvních modernizovaných restauračních vozů WRmee. Celkem 21 vozů v provedení na rychlost 160 km/h dodá pro České dráhy slovenská společnost ŽOS Vrútky. Tyto klimatizované vozy se zvlášť upravenými stolky pro bezpečné odkládání nápojů budou v provozu především na tratích z Prahy na Moravu, ale například i do Rakouska, Maďarska nebo na Slovensko. „Vozy jsou vybaveny nejen výkonným centrálním zdrojem energie, ale také zásuvkami a zcela novým interiérem. Inovací prošly i plynové sporáky, které byly vyměněny za bezpečnější elektrické. Toalety jsou nyní jen s uzavřeným systémem. Ve veletržním provedení bude vyrobeno 18 kusů těchto vozů, zbývající tři vozy byly již dodány v trochu odlišné podobě,“ prozradil na místě obchodně výrobní ředitel ŽOS Vrútky Ladislav Bonda. 

Snaha ukázat to nejlepší z oboru

Na otevřené ploše bývalého ostravského nákladového obvodu bylo k vidění patrně vše podstatné, co souvisí v českých a moravských zemích s kolejovou technikou a infrastrukturou. A co nenašli návštěvníci na ploše, objevili v desítkách stánků v kryté hale. „Návštěvníci si mohli prohlédnout řadu vozidel a jejich příslušenství, ale i prostředky a zařízení pro provoz a údržbu kolejových vozidel, ale také pro stavbu, provoz a údržbu kolejové dopravní cesty. V Ostravě nechyběly ani firmy zabývající se kombinovanou dopravou, informačními technologiemi či službami pro drážní dopravu a manipulační techniku. V rámci veletrhu se totiž každý snaží ukázat a nabídnout to nejnovější a nejlepší ze svého sortimentu,“ řekl k programu veletrhu Stanislav Zapletal, který také důrazně vyvrátil fámy, že Czech Raildays letos končí nebo že se z Ostravy bude stěhovat.

Zapletal také uvedl, že naprostá většina návštěvníků, snad s výjimkou odborníků, vidí především vozidla a jejich výrobce, což není reprezentativní. „Aniž bych se finálních výrobců chtěl sebeméně dotknout, naprosto neprávem pro mnoho návštěvníků zůstávají jakoby v pozadí právě dodavatelé komponentů či firmy zabývající se infrastrukturou a mnohé další. Rád bych proto připomenul, že v rámci letošního ročníku, pořádaného pod záštitou ministra dopravy, přijelo na náš veletrh téměř 170 firem a společností.“ 

Cenné výměny zkušeností

K významu veletrhu se v Ostravě vyjádřil i Jindřich Kušnír, ředitel Odboru drah, železniční a kombinované dopravy na ministerstvu dopravy: „Železnice může napomoci vyřešit třeba i problémy s nastávající ropnou krizí. Oceňuji proto, že se v Ostravě sešli, tak jako každoročně, železniční odborníci z České republiky a zahraničí, kteří mohou díky diskuzím a výměně zkušeností pomoci nabídnout co nejlepší služby pro zájemce o železniční dopravu.“

Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Petr Šlegr ho doplnil, že důležitým úkolem je současné vytváření podmínek pro nové špičkové technologie, které by se uplatnily na železniční síti. „Nová politika Evropské komise je železnici příznivě nakloněna a jako průlomový bod vnímáme zanesení prvních úseků vysokorychlostních tratí na našem území do závazných dokumentů Evropské unie. Tyto nové tratě by pak mohly uvolnit kapacitu na stávající síti pro regionální, příměstskou a nákladní dopravu.“


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 1

Fotogalerie

Další články této rubriky

Z vlaků do oblak a zase zpětZ vlaků do oblak a zase zpět

1.6.2020 - I když Aneta Ochránková ze Zákaznického personálu Brno doprovází vlaky teprve pár měsíců, už nyní je přesvědčená, že se v této práci našla. Kromě toho, že ji baví, zažívá díky ní každý den něco nového, zkrátka… »

Nejrychlejší stroje ČD v provozuNejrychlejší stroje ČD v provozu

29.5.2020 - České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak… »

Na přejezdy dohlédnou chytré kameryNa přejezdy dohlédnou chytré kamery

28.5.2020 - Dlouho připravované dovybavení rizikových železničních přejezdů automatickým monitoringem přestupků řidičů se pomalu rozbíhá. Správa železnic od 18. května spustí provoz další „inteligentní“ kamery. Po pilotním projektu v… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika