Železničář / Hlavní zprávy / Představili jsme nové vozy pro linku z Prahy do Hamburku
Představili jsme nové vozy pro linku z Prahy do Hamburku
21.10.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Nový jízdní řád se blíží a s ním i start společného projektu českého a německého národního dopravce na lince Praha – Berlín – Hamburk. Na tyto spoje budou nasazovány modernizované vozy Českých drah, jejichž předávání výrobcem započalo ve druhé polovině srpna. V pátek 16. října si je poprvé mohli vyzkoušet také němečtí novináři.
Bezdrátový internet, kožená sedadla v první třídě, moderní informační systém i pro zrakově či sluchově postižené nebo inovované dobíjení elektronických zařízení cestujících prostřednictvím USB. To je zlomek novinek, které nabídnou výrazně omlazené vozy, modernizované speciálně pro linku Praha – Berlín – Hamburk v šumperském závodě Pars nova, patřícím do holdingu Škoda Transportation. Jak jsme vás informovali v Železničáři číslo 14/2015, během léta finišovala výroba prvních prototypů řad Ampz (1. třída), Bmz (2. třída) a WRmz (restaurační), které byly počátkem srpna schváleny Drážním úřadem. První tři vozy byly národnímu dopravci předány ve druhé polovině srpna a postupně byly nasazeny do ověřovacího provozu s cestujícími. Během něj byly odstraněny dílčí „porodní bolesti“.Dodávky dalších z celkem 71 kusů pokračují. Připomeňme, že Pars nova získal od Českých drah také druhý kontrakt na modernizaci 22 bývalých vozů ÖBB pro linku Praha – Berlín – Hamburk. Z celkového počtu projde 18 vozů rozsáhlou přestavbou z oddílových na velkoprostorové vozy s místy pro cestující na vozíku nebo pro jízdní kola. Realizace je rovněž v plném proudu.
Už v mezinárodním provozu
Kromě tuzemských dálkových spojů vozy v rámci ověřovacího provozu zavítaly i do zahraničních destinací. Mohli se s nimi setkat cestující jedoucí na Slovensko, do Budapešti, jídelní vůz WRmz se objevil i na vlacích EuroCity do Německa. Už nyní si tak cestující mohli vyzkoušet vysoký standard, které soupravy na společné lince Českých drah a Deutsche Bahn nabídnou. Do všech vozů 1. a 2. třídy je například instalováno Wi-Fi připojení k internetu, rozšířen je také počet elektrických zásuvek 230 V/50 Hz pro napájení drobné elektroniky cestujících, které byly navíc doplněny také elektrickou zásuvkou v provedení USB. Ve vozech první třídy (Ampz143) jsou osazena sedadla společnosti MSV Interier s čalouněním v černé kůži. Interiér tak v kombinaci se světlými stěnami a červeným kobercem vypadá velmi elegantně. Vozy 2. třídy (Bmz241) jsou oddílové. Zcela nově je v nich osazen koberec, který se obvykle ve vozech této třídy nepoužívá. Přispívá nejen k vytvoření příjemnější atmosféry, ale snižuje i hlučnost. Všechny vozy splňují podmínku pro mezistátní provoz rychlostí 200 km/h.
Prvními hodnotiteli byli němečtí novináři
Ještě před nasazením vozů do rutinního provozu od 13. prosince 2015 umožnili oba kooperující dopravci německým novinářům vyzkoušet si novou techniku. „Presstrip“ proběhl v pátek 16. října v úseku Děčín hl. n. – Praha Masarykovo nádraží v rámci běžného spoje. Asi dvacetičlenná skupina německých žurnalistů dorazila do Děčína spojem EC 173 Porta Bohemica, kde pro ně byla připravena tisková konference. Do Prahy se pak přepravili v modernizovaných vozech Ampz, Bmz a jídelním WRmz, které byly zařazeny na konec běžného rychlíku R 685. Během cesty si kromě vlastností vozů vyzkoušeli také úroveň gastronomie ČD restaurant se servisem JLV. Podle reakcí lze soudit, že obé udělalo na zástupce německého tisku velmi dobrý dojem.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »
České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise
6.11.2024 - Evropská komise shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů. Šetření EK se týkalo uzavření údajné kartelové dohody v letech 2012-2016. Za toto jednání byla ČD uložena pokuta 31 940 000 eur. Na… »