Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Prahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva Nortica

Prahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva Nortica

22.6.2022 – autor: PETR SLONEK

České dráhy ve spolupráci s rakouským dopravcem ÖBB letos obnoví přímé vlakové spojení mezi Prahou a Vídní po historické trati Františka Josefa přes Tábor. Jeden pár vlaků v pracovní dny a také dva páry o víkendech propojí turistické regiony Čech a Dolních Rakous. Spoje prvně vyjedou s novým jízdním řádem od 11. prosince 2022.

Prahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva Nortica

Se změnou jízdního řádu vyrazí v rámci obnoveného přímého železničního spojení z Prahy do rakouského Gmündu a Vídně zcela nový spoj s názvem Silva Nortica. Jeho zavedení oznámila v květnu dolnorakouská hejtmanka Johanna Mikl-Leitnerová společně s ministryní dopravy Leonorou Gewesslerovou a jejím náměstkem pro mobilitu Ludwigem Schleritzkem ve vídeňském Palais Niederösterreich. Právě Rakušané dlouhodobě usilovali o obnovení vlaku jedoucího přes Waldviertel, který kdysi zajišťovala legendární Vindobona.
Přípravu nového spoje potvrdily i České dráhy. Na rozdíl od původní Vindobony bude mít však větší počet zastávek a zároveň také půjde o rychlík. „Obnovené spojení Prahy a Vídně přes Benešov u Prahy, Tábor a Třeboň nabídne nové možnosti pro turismus na obou stranách česko-rakouské hranice. Kromě toho sblíží obyvatele a nabídne další příležitosti pro rozvoj kontaktů mezi Čechy a Rakušany. Nové spojení není jen doprava mezi Prahou a Vídní, ale především jde o propojení regionů mezi Prahou a Českými Velenicemi na naší straně a krajů Waldviertel a Weinviertel v Rakousku,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Dva páry rychlíků 
A jaký by měl být rozsah chystaného spojení? „Ve spolupráci s našimi partnery v Rakousku jsme připravili jeden pár rychlíků, který bude každý den dopoledne odjíždět z Vídně do Prahy a odpoledne se pak vydá v opačném směru. Druhý pár pojede vždy o sobotách a nedělích ráno z Prahy a z Vídně se bude vracet odpoledne. Na vlaky nasadíme naše moderní klimatizované soupravy. V soupravě se také objeví bezbariérový vůz upravený pro cestování osob na vozíku nebo vagony s místy pro uložení jízdních kol. Cestující budou moci využít i další služby, které v našich moderních rychlících nyní už zcela běžně nabízíme,“ upřesnil Jiří Ješeta.
Cesta mezi Prahou a Vídní po dráze Františka Josefa potrvá něco málo přes pět hodin. Vlaky zastaví v mnoha regionálních centrech v Česku a v Dolních Rakousích. V případě tuzemska například v Benešově u Prahy, Olbramovicích, Táboře, Soběslavi, Veselí nad Lužnicí, Třeboni, Suchdole nad Lužnicí, Majdaleně, Třeboni a Českých Velenicích. V Rakousku budou pokračovat do Gmündu, Schwarzenau, Sigmundsherbergu a dalších míst a jízdu ukončí na nádraží Františka Josefa ve Vídni. Kvůli neelektrifikovanému úseku mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi jsou na trase nicméně plánované dvě výměny lokomotiv. 
Předpokládá se, že se v další fázi provoz rozšíří na dva páry vlaků denně. Uvedení tohoto provozního modelu do života bude pochopitelně závislé například na zájmu cestujících o tyto obnovené spoje a rovněž na dalším rozvoji infrastruktury.
 


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 2.43

Další články této rubriky

Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotováModernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová

21.2.2024 - České dráhy mají už zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ LOKO. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů Kč předpokládal dokončení posledního… »

ČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujícíchČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujících

16.2.2024 - Více než 400 tisíc šálků kávy, ale také pivo nebo cappuccino. Tyto nápoje jsou i nadále nejoblíbenějšími položkami, které se prodávají v minibarech Českých drah. Mezi vyhledávané občerstvení patří také croissanty, bagety… »

ČD a Siemens rozšiřují dlouhodobou spolupráciČD a Siemens rozšiřují dlouhodobou spolupráci

13.2.2024 - Zástupci Českých drah, Siemens Mobility a dceřiné společnosti DPOV podepsali smlouvu v systému Rail Cover. Kontrakt umožňuje nový přístup k údržbě lokomotiv Vectron, spojující servisní, odborné a technologické kapacity… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika