Železničář / Hlavní zprávy / Prahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva Nortica
Prahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva Nortica
22.6.2022 – autor: PETR SLONEK
České dráhy ve spolupráci s rakouským dopravcem ÖBB letos obnoví přímé vlakové spojení mezi Prahou a Vídní po historické trati Františka Josefa přes Tábor. Jeden pár vlaků v pracovní dny a také dva páry o víkendech propojí turistické regiony Čech a Dolních Rakous. Spoje prvně vyjedou s novým jízdním řádem od 11. prosince 2022.
Se změnou jízdního řádu vyrazí v rámci obnoveného přímého železničního spojení z Prahy do rakouského Gmündu a Vídně zcela nový spoj s názvem Silva Nortica. Jeho zavedení oznámila v květnu dolnorakouská hejtmanka Johanna Mikl-Leitnerová společně s ministryní dopravy Leonorou Gewesslerovou a jejím náměstkem pro mobilitu Ludwigem Schleritzkem ve vídeňském Palais Niederösterreich. Právě Rakušané dlouhodobě usilovali o obnovení vlaku jedoucího přes Waldviertel, který kdysi zajišťovala legendární Vindobona.
Přípravu nového spoje potvrdily i České dráhy. Na rozdíl od původní Vindobony bude mít však větší počet zastávek a zároveň také půjde o rychlík. „Obnovené spojení Prahy a Vídně přes Benešov u Prahy, Tábor a Třeboň nabídne nové možnosti pro turismus na obou stranách česko-rakouské hranice. Kromě toho sblíží obyvatele a nabídne další příležitosti pro rozvoj kontaktů mezi Čechy a Rakušany. Nové spojení není jen doprava mezi Prahou a Vídní, ale především jde o propojení regionů mezi Prahou a Českými Velenicemi na naší straně a krajů Waldviertel a Weinviertel v Rakousku,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Dva páry rychlíků
A jaký by měl být rozsah chystaného spojení? „Ve spolupráci s našimi partnery v Rakousku jsme připravili jeden pár rychlíků, který bude každý den dopoledne odjíždět z Vídně do Prahy a odpoledne se pak vydá v opačném směru. Druhý pár pojede vždy o sobotách a nedělích ráno z Prahy a z Vídně se bude vracet odpoledne. Na vlaky nasadíme naše moderní klimatizované soupravy. V soupravě se také objeví bezbariérový vůz upravený pro cestování osob na vozíku nebo vagony s místy pro uložení jízdních kol. Cestující budou moci využít i další služby, které v našich moderních rychlících nyní už zcela běžně nabízíme,“ upřesnil Jiří Ješeta.
Cesta mezi Prahou a Vídní po dráze Františka Josefa potrvá něco málo přes pět hodin. Vlaky zastaví v mnoha regionálních centrech v Česku a v Dolních Rakousích. V případě tuzemska například v Benešově u Prahy, Olbramovicích, Táboře, Soběslavi, Veselí nad Lužnicí, Třeboni, Suchdole nad Lužnicí, Majdaleně, Třeboni a Českých Velenicích. V Rakousku budou pokračovat do Gmündu, Schwarzenau, Sigmundsherbergu a dalších míst a jízdu ukončí na nádraží Františka Josefa ve Vídni. Kvůli neelektrifikovanému úseku mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi jsou na trase nicméně plánované dvě výměny lokomotiv.
Předpokládá se, že se v další fázi provoz rozšíří na dva páry vlaků denně. Uvedení tohoto provozního modelu do života bude pochopitelně závislé například na zájmu cestujících o tyto obnovené spoje a rovněž na dalším rozvoji infrastruktury.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »