Železničář / Hlavní zprávy / Poničené Pendolino už má novou skříň
Poničené Pendolino už má novou skříň
22.8.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Do Česka se příští rok v únoru vrátí opravený čelní i vložený vůz jednotky Pendolino, poničený při nehodě na přejezdu u Studénky v červenci roku 2015. Italové právě dokončili práce na svařování skříně. Některé nepoškozené díly ale budou sloužit i nadále.
Ve strojírnách Alstomu v italském Saviglianu se rodí nová skříň čelního trakčního vozu řady 682 jednotky 680.003 Pendolino, který byl prakticky celý zdemolován při střetu s kamionem na přejezdu ve Studénce v létě 2015. Technici zároveň pracují i na vloženém vozu řady 082, který byl při střetu řazen za čelním vozem. Do Čech by měly oba vozy doputovat v únoru příštího roku. A to po vlastní ose. „Na vloženém voze bylo nutné opravit poničený rám dveří, který jsme získali vyřezáním z prvního trakčního vozu. Dále lidé z Alstomu zavařili díry na skříni, nové jsou i nástupní dveře a koberce na představku,“ vyjmenoval práce Michal Šimandl z odboru kolejových vozidel Českých drah, který se nedávno zúčastnil jednoho z kontrolních dnů.
Hliník je v Itálii
Na voze 082 k opravě mnoho nebylo, zato skříň trakčního vozu řady 682 bude kompletně nová včetně laminátového čela, částí interiéru, stanoviště strojvedoucího nebo spřáhla. „Nyní je hotová pouze skříň z hliníkových profilů,“ zmínil Šimandl aktuální stav. Na přezkoušení a opravu zamířily i některé technologické celky včetně měničů, rozvaděčů, systému naklápění, klimatizace, brzdového boxu nebo přepojovače. „To poškozeno nebylo. Opraveny nebo dodány budou i různé kryty,“ dodal. Než oba vozy odjely do Savigliana, odbyly si vyvazovací opravu podvozků. Bohužel, tento model jednotky se už několik let nevyrábí, Alstom tedy musel zajistit dodávky nevyráběných dílů nebo adekvátní náhrady poškozených dílů. To byl také důvod, proč oba vozy neodjely do opravy krátce po nehodě.
Shodou okolností v těchto dnech nechává národní dopravce všech sedm jednotek rekonstruovat. S tím však Italové počítají a například čelní vůz dodají bez koberců či stolků. Vše ostatní bude dodáno v původním stavu. Teprve potom se firma DPOV, která opravu Pendolin pro ČD provádí, postará o nový interiér i exteriér.
Projdou redesignem
Zbylá pětice vozů ze třetí soupravy Pendolina je v běžném provozu. „Postupně ji měníme s vozy dalších jednotek, abychom mohli na těch ostatních dělat vyvazovací opravy,“ vysvětlil před časem Jan Studeník, specialista ČD na údržbu a opravy jednotek Pendolino. Jednotka byla poničena 22. července 2015 v severomoravské Studénce poté, co narazila do kamionu. Zemřeli tehdy tři lidé, dalších dvacet bylo těžce zraněno, včetně strojvedoucího. Oprava by měla vyjít na zhruba 210 milionů korun.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »