Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Poničené Pendolino odjelo do Itálie po silnici

Poničené Pendolino odjelo do Itálie po silnici

30.11.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Z pražského DKV odjel do opravy čelní trakční vůz řady 682 jednotky Pendolino, který byl prakticky celý zdemolován při střetu s kamionem na přejezdu ve Studénce. Nešlo však o první transport tohoto druhu, už koncem září do strojíren Alstom v italském Saviglianu zamířil vložený vůz řady 082, který byl při nehodě řazen hned za čelním vozem. Oprava by měla trvat přes rok

Poničené Pendolino odjelo do Itálie po silnici

Do továrny Alstom v italském Saviglianu zamířil ve druhé polovině října čelní trakční vůz jednotky 680.003, který byl značně poškozen při nehodě s kamionem na přejezdu ve Studénce. Následoval tak vložený vůz řady 082, který z pražského DKV zamířil transportem na opravu už koncem září.

Důvodem, proč nebyly poničené části Pendolina odeslány do opravy ihned po nehodě je skutečnost, že tento model se již nevyrábí. Alstom musel nejprve zajistit dodávky dílů u svých dodavatelů. Například z čelního vozu zůstanou zachovány podvozky včetně motorů, dále technologie umožňující naklápění, pomocný měnič a část interiéru ze zadní části vozu. Nová tedy bude kabeláž, rozvody tlakového vzduchu, téměř celý interiér, kabina strojvedoucího. Hlavně musí být vyrobena celá nová vozidlová skříň, do které vše bude postupně instalováno. U vloženého vozu bude opravena konstrukce skříně na předním představku a uvažuje se o výměně trakčního transformátoru, který by byl poskytnut ze skladových zásob ČD. Poničený transformátor bude také opraven, poté uskladněn pro potřeby ČD.

Za spřáhlo na valník

Neméně pracná byla i příprava na cestu. „Když to vezmu i s demontáží veškerých komponentů, tak příprava každého z vozů trvala dva týdny,“ vypočítal Jan Studeník, specialista Českých drah na údržbu a opravy jednotek Pendolino. Poničené vozy však nebyly na podvalník usazeny jeřábem, na podvalník totiž byly vytaženy navijákem. A jak se náročný přesun odehrál? Řidič nákladního auta se srovnal s osou kolejiště tak, aby byl přesně rovnoběžný s kolejnicemi pod ním. Následovalo snížení podvozku podvalníku na minimum a jeho roztažení na délku. Poté na něj dělníci přepravní firmy položili kolejnice tak, aby vůz mohl projet celým návěsem. Na závěr si nechali sestavení dlouhé a šikmé nájezdové rampy, kterou tvořily kolejnice. Pak už jen stačilo za mezivozové spřáhlo zachytit hák. Vytažení bylo dílem necelé půl hodiny. „Celé této operaci předcházelo nalezení vhodné lokality, která by umožnila nakládku tímto způsobem. Nakonec jsme ji našli přímo pod okny mé kanceláře, ale nebylo to již v areálu DKV Praha. Řidič tahače tak mohl předvést svoji zručnost, kdy se s celým nákladem musel otočit doslova na pětníku,“ dodal Studeník.

„Vozy jsme nakonec přichytili k podvalníku a zabalili do plachty,“ doplnil s tím, že cesta do Alstomu oběma konvojům zabrala vždy pět dní – nadměrný náklad může jezdit pouze v noci spolu s třemi doprovodnými vozidly. Soupravy měřily na délku přes pětatřicet metrů, na šířku 3 metry a vážily zhruba sedmdesát tun. Přepravu zajistila polská společnost, která se specializuje na silniční převozy kolejových vozidel. Přepravovala i například z plzeňské Škodovky do polské Wrocławi tramvaje, které jezdí i v Praze pod označením „Porsche“. Kromě dvojice obřích transportů odeslaly ČD do Itálie i dva kamiony naložené výzbrojí a dalšími komponenty demontovanými zejména ze střech obou vozidel. Přepravní výška celé sestavy nesměla překročit pevně dané hodnoty. Nakonec této podmínky bylo dosaženo s rezervou pouhých čtyř centimetrů. Oprava by měla trvat přes rok a vyjít na bezmála 210 milionů korun.

Řidič kamionu za mřížemi

Zbylá pětice vozů ze třetí soupravy Pendolina je v běžném provozu. „Postupně ji měníme s vozy dalších jednotek, abychom mohli na těch ostatních dělat vyvazovací opravy,“ vysvětlil Jan Studeník.

Pendolino bylo poničeno loni 22. července. Tehdy na železniční přejezd v severomoravské Studénce vjel s plně naloženým kamionem polský šofér Slawomir Sondaj i přes to, že bylo spuštěno výstražné zařízení. Strojvedoucí Českých drah Jan Černý sice stačil aktivovat rychlobrzdu, nárazu ale již zabránit nemohl. Při tragédii zemřeli tři lidé a dalších dvacet bylo těžce zraněno, včetně strojvedoucího. Sondaje poslal letos v únoru okresní soud v Novém Jičíně na osm a půl roku za mříže. Rozsudek je pravomocný, viník i žalobce se vzdali práva na odvolání. 


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.2

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika