Železničář / Hlavní zprávy / Polovina vozidel ČD už je klimatizovaná
Polovina vozidel ČD už je klimatizovaná
22.7.2024
Už více než 1 600 osobních vozů nebo jednotlivých článků elektrických a motorových jednotek Českých drah je na počátku léta vybaveno klimatizací. Klimatizované vozy a jednotky aktuálně obsluhují nejfrekventovanější spoje na páteřních dálkových i regionálních linkách v celém Česku. Díky tomu dnes cestuje většina našich zákazníků na tuzemské železnici pohodlně i v horkých letních dnech.
Klimatizace je dnes samozřejmou součástí všech moderních vlaků Českých drah. „Je to už více než polovina všech vozidel, jimiž cestují naši zákazníci. Díky tomu, že jsou takto vybavené soupravy nasazovány na nejfrekventovanějších linkách, například na příměstských spojích v okolí Prahy, Brna nebo Ostravy, ale také na páteřních tratích v dalších krajích, cestuje v současné době drtivá většina našich zákazníků v klimatizovaných vlacích,“ řekl místopředseda představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.
„Údržbě klimatizace proto věnujeme velkou pozornost. Vedle pravidelných prohlídek procházejí před hlavní letní sezonou rovněž mimořádnou kontrolou, která se zaměřuje na kontrolu neporušenosti chladicího okruhu, správné množství chladicího média a na ověření funkčnosti celého systému. Klimatizační jednotka je však pouze technika a ani tyto preventivní kontroly stoprocentně nevyloučí přetížení nebo nějakou poruchu v době plného provozu,“ vysvětlil náměstek.
Základem je 22 stupňů
Základní nastavení interiérové teploty ve vlacích je od výrobců na 22 °C. Ve velkoprostorových vozech může tuto teplotu o +/- 2 °C upravit doprovod vlaku a v oddílových vozech si ji ve stejném rozsahu může upravit přímo cestující. Při rostoucí teplotě vně vozidla pak dochází k úpravě teploty také v interiéru. Systém tak udržuje rozdíl ve vnější a vnitřní teplotě na zhruba 8 °C doporučených zdravotníky. Při vnější teplotě vzduchu 35 °C tak udržuje klimatizace uvnitř vlaku teplotu na úrovni zhruba 27 °C.
Klimatizace jsou v létě velmi silně zatížené. Jejich provoz navíc komplikuje značné množství míst na našich elektrifikovaných tratích, kdy musí být napájení vlaku z troleje vypnuté. V takovém případě dochází k odstavení klimatizační jednotky. Odstavena je i při výměně lokomotivy. To způsobuje vypnutí celého systému a jeho opětovný náběh během několika minut po obnovení napájení. Během tohoto procesu řídicí jednotka zajistí postupné odpojení a následně spuštění všech součástí klimatizace. Během toho dochází například k vyrovnání tlaků v systému. Hlavně za velmi horkých dnů to představuje velmi intenzivní zkoušku provozuschopnosti a funkčnosti klimatizační jednotky. Cestující to ale v běžném provozu nepozná. Výjimkou však mohou být oblasti, kde probíhají výluky a kumulují se místa s odpojením od trakční sítě.
Údržba 5 metrů nad zemí
Samostatnou klimatizační jednotkou je vybaveno každé vozidlo. U klasických osobních vozů je většina zařízení umístěna pod podlahou, v elektrických a motorových jednotkách na střeše. Čidla řídící chlazení jsou umístěna v oddílech pro cestující. Hmotnost celé klimatizační jednotky se podle typu vozidla pohybuje zhruba kolem jedné až dvou tun. Pro údržbu je třeba zajistit přistavení osobních vozů na kolej s prohlídkovým kanálem a u jednotek musí být zajištěn bezpečný přístup prostřednictvím pevných nebo mobilních pracovních plošin na střechu ve výšce přibližně 4,5 až 5 metrů.
Pokud je závada většího rozsahu a je třeba vyměnit celou klimatizační jednotku, musí se tak učinit na koleji vybavené portálovým jeřábem, vymontovat celé až dva tuny těžké zařízení, sejmout ho ze střechy vlaku a nahradit jiným. Tato výměna trvá zhruba 6 až 8 hodin, samotná oprava klimatizační jednotky na speciálním pracovišti pak podle rozsahu opravy trvá několik dní. O klimatizace ve vozidlech a ve specializovaných dílnách se stará vyškolený a odborně způsobilý tým zkušených servisních techniků v centrech údržby Českých drah na území celé republiky.
Klimatizace ve vlacích se skládá z několika důležitých částí. Jsou to výparník, kompresor, kondenzátor, vysokotlaký spínač a expanzní ventil. Jednotlivé prvky musí být kvalitně propojené, aby nedocházelo k únikům chladicího média. Důležité jsou také rozvody samotného vzduchu, který je dílem recyklován a dílem nasáván z venku. Výdechy vzduchotechniky se nacházejí podle konstrukce vozidel u podlahy, pod okny nebo ve stropní části.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »