Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Po tratích v Česku se proháněl první vodíkový vlak iLint

Po tratích v Česku se proháněl první vodíkový vlak iLint

18.6.2022 – autor: PETR SLONEK

Na tuzemskou železnici v květnu vyrazil první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě – Coradia iLint. Moderní jednotka s téměř nulovými emisemi se z pražského hlavního nádraží, kde sérii prezentačních jízd zahajovala, postupně vydala do další více než desítky měst v zemi a objevila se i ve Zkušebním centru VUZ Velim. Svou pouť po Česku zakončila 25. května v Ústí nad Labem.

Po tratích v Česku se proháněl první vodíkový vlak iLint

Projížďky přichystala společnost Alstom společně s partnery, mezi nimiž nechyběly České dráhy či jejich dceřinka VUZ. Šlo o vůbec první možnost, kdy se veřejnost v tuzemsku mohla svézt vlakem na vodík. Alstom jej prostřednictvím prezentačních jízd představil zejména dopravcům a úřadům jako alternativu pro železniční provoz v budoucnu. Od roku 2018 jezdí vozidla této firmy v několika evropských zemích a podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, jež nejsou elektrifikovány.
Jedná se o první vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Jezdit může po neelektrifikovaných tratích. Vodík pro dopravu Coradia iLint dodá společnost Air Products, která pro vlak vyčlení mobilní vodíkovou čerpací stanici.   

Putování po městech v ČR
Dlouho očekávaná premiéra odstartovala v metropoli. Coradia iLint vyrazila ráno 17. května z depa v pražské Michli na hlavní nádraží. Poté v rámci předváděcí jízdy zamířila do Vraného nad Vltavou a zpět. V dalších dnech v rámci Coradia iLint Railshow, pořádané výrobcem Alstom a ČD, pokračovala i do řady dalších míst v Česku. Zastavila například v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Liberci nebo České Lípě. Jízdu po tratích v ČR vlak zakončil v Ústí nad Labem. 
Jedním z dalších důležitých milníků se stala i zastávka ve Zkušebním centru VUZ Velim 23. května, kde byl vlak – včetně plnění – představen zástupcům státní správy a expertům. „Jednotka Coradia iLint od Alstomu byla již v roce 2017 testována na Zkušebním centru ve Velimi. Tehdy jsme měli možnost poprvé se seznámit s vodíkovou technologií. Za těch 5 let se vodík jako alternativní palivo posunul z roviny testování do reálného provozního módu a jsme přesvědčeni, že za dalších přibližně pět až sedm let by mohlo být reálné vodíková vozidla potkat i na naší nebo slovenské infrastruktuře,“ prohlásil předseda představenstva a generální ředitel VUZ Martin Bělčík.
Nasazení vodíkových vozidel plánují i České dráhy. Počítá s tím akční plán čisté mobility, schválený před dvěma lety vládou. Podle Bělčíka budou klíčové pro jejich širší využití zejména změny legislativy a rozvoj tuzemské infrastruktury. „Náklady na ně by se přitom příliš nelišily od současných vlaků,“ uvedl Bělčík společně s ředitelem Alstomu v ČR a na Slovensku Danielem Kuruczem. Experti soudí, že vlaky na vodíkový pohon jsou jednou z ekologických variant budoucího provozu zejména na regionální železnici.
Běžný provoz vodíkových vlaků podle Bělčíka závisí na vývoji legislativy v Česku a především v EU. „Pokud v rámci Evropské unie uděláme kolem výroby a distribuce vodíku obrovskou byrokracii, tak tohle alternativní palivo zabijeme. Když k tomu ale přistoupíme střízlivě a budeme se na něj dívat jako na bezemisní pohon, tak má opravdu budoucnost,“ prohlásil.

Nutná změna legislativy
Na nezbytnost změn v legislativě upozornil i místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus. Případné budoucí využití vodíkových vlaků bude záviset rovněž na jednání dopravců s úřady. Generální ředitel a předseda představenstva ČD Michal Krapinec připomněl, že v tuzemsku nejsou elektrifikovány bezmála dvě třetiny železničních tratí. Právě na nich by bylo možné vodíkové vlaky využívat. „Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu ke stávajícím dieselovým vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením detailně seznámit. Zároveň nám to umožnilo oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy,“ dodal.
Náklady na výrobu vlaků na vodíkový pohon by se podle Kurucze mohly pohybovat v podobných relacích jako u elektrických souprav. Cena bude záležet na množství objednaných vlaků. Ceny samotného vodíku jsou podle něj nyní už téměř srovnatelné s naftou, při větším využití vodíku by v budoucnu mohly dál klesat.
 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 2.5

Další články této rubriky

Masarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformuMasarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformu

24.2.2024 - Pražské Masarykovo nádraží čeká v následujících třech letech čilý stavební ruch. Stavba, jež slouží už více než 175 let, projde dosud největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která… »

Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotováModernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová

21.2.2024 - České dráhy mají už zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ LOKO. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů Kč předpokládal dokončení posledního… »

ČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujícíchČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujících

16.2.2024 - Více než 400 tisíc šálků kávy, ale také pivo nebo cappuccino. Tyto nápoje jsou i nadále nejoblíbenějšími položkami, které se prodávají v minibarech Českých drah. Mezi vyhledávané občerstvení patří také croissanty, bagety… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika