Železničář / Hlavní zprávy / Po tratích v Česku se proháněl první vodíkový vlak iLint
Po tratích v Česku se proháněl první vodíkový vlak iLint
18.6.2022 – autor: PETR SLONEK
Na tuzemskou železnici v květnu vyrazil první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě – Coradia iLint. Moderní jednotka s téměř nulovými emisemi se z pražského hlavního nádraží, kde sérii prezentačních jízd zahajovala, postupně vydala do další více než desítky měst v zemi a objevila se i ve Zkušebním centru VUZ Velim. Svou pouť po Česku zakončila 25. května v Ústí nad Labem.
Projížďky přichystala společnost Alstom společně s partnery, mezi nimiž nechyběly České dráhy či jejich dceřinka VUZ. Šlo o vůbec první možnost, kdy se veřejnost v tuzemsku mohla svézt vlakem na vodík. Alstom jej prostřednictvím prezentačních jízd představil zejména dopravcům a úřadům jako alternativu pro železniční provoz v budoucnu. Od roku 2018 jezdí vozidla této firmy v několika evropských zemích a podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, jež nejsou elektrifikovány.
Jedná se o první vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Jezdit může po neelektrifikovaných tratích. Vodík pro dopravu Coradia iLint dodá společnost Air Products, která pro vlak vyčlení mobilní vodíkovou čerpací stanici.
Putování po městech v ČR
Dlouho očekávaná premiéra odstartovala v metropoli. Coradia iLint vyrazila ráno 17. května z depa v pražské Michli na hlavní nádraží. Poté v rámci předváděcí jízdy zamířila do Vraného nad Vltavou a zpět. V dalších dnech v rámci Coradia iLint Railshow, pořádané výrobcem Alstom a ČD, pokračovala i do řady dalších míst v Česku. Zastavila například v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Liberci nebo České Lípě. Jízdu po tratích v ČR vlak zakončil v Ústí nad Labem.
Jedním z dalších důležitých milníků se stala i zastávka ve Zkušebním centru VUZ Velim 23. května, kde byl vlak – včetně plnění – představen zástupcům státní správy a expertům. „Jednotka Coradia iLint od Alstomu byla již v roce 2017 testována na Zkušebním centru ve Velimi. Tehdy jsme měli možnost poprvé se seznámit s vodíkovou technologií. Za těch 5 let se vodík jako alternativní palivo posunul z roviny testování do reálného provozního módu a jsme přesvědčeni, že za dalších přibližně pět až sedm let by mohlo být reálné vodíková vozidla potkat i na naší nebo slovenské infrastruktuře,“ prohlásil předseda představenstva a generální ředitel VUZ Martin Bělčík.
Nasazení vodíkových vozidel plánují i České dráhy. Počítá s tím akční plán čisté mobility, schválený před dvěma lety vládou. Podle Bělčíka budou klíčové pro jejich širší využití zejména změny legislativy a rozvoj tuzemské infrastruktury. „Náklady na ně by se přitom příliš nelišily od současných vlaků,“ uvedl Bělčík společně s ředitelem Alstomu v ČR a na Slovensku Danielem Kuruczem. Experti soudí, že vlaky na vodíkový pohon jsou jednou z ekologických variant budoucího provozu zejména na regionální železnici.
Běžný provoz vodíkových vlaků podle Bělčíka závisí na vývoji legislativy v Česku a především v EU. „Pokud v rámci Evropské unie uděláme kolem výroby a distribuce vodíku obrovskou byrokracii, tak tohle alternativní palivo zabijeme. Když k tomu ale přistoupíme střízlivě a budeme se na něj dívat jako na bezemisní pohon, tak má opravdu budoucnost,“ prohlásil.
Nutná změna legislativy
Na nezbytnost změn v legislativě upozornil i místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus. Případné budoucí využití vodíkových vlaků bude záviset rovněž na jednání dopravců s úřady. Generální ředitel a předseda představenstva ČD Michal Krapinec připomněl, že v tuzemsku nejsou elektrifikovány bezmála dvě třetiny železničních tratí. Právě na nich by bylo možné vodíkové vlaky využívat. „Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu ke stávajícím dieselovým vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením detailně seznámit. Zároveň nám to umožnilo oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy,“ dodal.
Náklady na výrobu vlaků na vodíkový pohon by se podle Kurucze mohly pohybovat v podobných relacích jako u elektrických souprav. Cena bude záležet na množství objednaných vlaků. Ceny samotného vodíku jsou podle něj nyní už téměř srovnatelné s naftou, při větším využití vodíku by v budoucnu mohly dál klesat.
Další články této rubriky
Přesnost modrých vlaků se aktuálně blíží k 90 %
9.9.2024 - Přesnost vlaků Českých drah byla v první polovině letošního roku o půl procenta lepší, než tomu bylo v roce 2023. V průměru 89,3 % příjezdů do stanic a zastávek se uskutečnilo včas. Tento údaj nevystihuje pouze příjezdy vlaků… »
Do Plzně dorazily další tři RegioFoxy, jejich dodávka je v polovině
5.9.2024 - Další nové regionální vlaky RegioFox vyrazily na tratě v Plzeňském kraji. České dráhy od výrobce PESA převzaly v uplynulých dnech hned trojici zbrusu nových jednotek v barvách Plzeňského kraje. V průběhu srpna tak bylo v regionu… »
Minibary obsloužily statisíce cestujících, nejpopulárnější je káva
28.8.2024 - Více než 247 tisíc šálků kávy bylo vydaných v prvním pololetí roku 2024 prostřednictvím minibarů Českých drah. Mezi oblíbené občerstvení patří také pivo, bagety, croissanty nebo rozpékané pečivo. Stevardky a stevardi… »