Železničář / Hlavní zprávy / Panteři se nově usídlili také v Plzni
Panteři se nově usídlili také v Plzni
31.12.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Cestujícím v Plzeňském kraji slouží devět nových nízkopodlažních jednotek RegioPanter. Nasazeny jsou na trasy z Plzně do Horažďovic anebo do Kozolup a Pňovan. Jednotky vyšly na více než miliardu korun, suma by z 85 % měla být kryta dotací z Operačního programu Doprava 2014–2020. Zároveň k nim přibyla dvojice push-pull souprav s řídicím vozem řady Bfhpvee, třemi osobními vozy a lokomotivou řady 363.
Devět nových, elektrických nízkopodlažních jednotek řady 650 jezdí od začátku platnosti jízdního řádu v Plzeňském kraji. RegioPantery Českých drah jsou nasazeny na linky z Plzně-Jižního Předměstí do Horažďovic předměstí, objeví se i na Plzeňské lince. Dvouvozové vlaky na Plzeňsku nově doplnily dvě vratné soupravy s trojicí osobních vozů, řídicím vozem řady Bfhpvee a lokomotivami řad 363 a 362. Ty budou obsluhovat pár spěšných vlaků.
Nové komfortní vlaky jsou plně klimatizované, nabízejí připojení k internetu pomocí technologie wi-fi, elektrické zásuvky i audiovizuální informační systém. Kromě toho bude vždy alespoň jeden vůz v soupravě disponovat místem pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu a orientace, samozřejmostí je i bezbariérové WC. Umí jezdit rychlostí až 160 km/h a pojmou 325 cestujících.
Národní dopravce novinku představitelům kraje představil na konci listopadu na plzeňském hlavním nádraží. „V souvislosti se zvýšením komfortu dochází i k navýšení objednávky Plzeňského kraje na zmíněných úsecích o jedenadvacet milionů korun. Vlaky vnímáme jako strategický nástroj, kterým můžeme rozvíjet náš kraj,“ uvedl Josef Bernard, hejtman Plzeňského kraje. Současně poděkoval Českým drahám za jejich přístup. „Jsme rádi, že můžeme plnit představy kraje. České dráhy umí naslouchat potřebám objednatelů. Národní dopravce pro ně je a vždy bude seriózním a spolehlivým partnerem,“ reagoval Miroslav Kupec, generální ředitel a předseda představenstva ČD.
S novými vozy jezdí i rychlíky
RegioPantery jsou z větší části hrazeny z unijního Operačního programu Doprava 2014–2020. Jejich celková hodnota převyšuje jednu miliardu korun a z pětaosmdesáti procent by měla být krytá z unijních dotací. ČD jsou dále připraveny modernizovat vozidlový park a investovat do kolejových vozidel. „V následujících pěti letech bychom chtěli vložit do obnovy parku přes čtyřicet miliard korun a postupně chceme ještě více zkvalitňovat dopravu na železnici v dálkové i regionální dopravě,“ zmínil Kupec. Náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Michal Štěpán doplnil, že zkvalitnění se dočkaly i rychlíky z Prahy přes Plzeň do Klatov, resp. Železné Rudy-Alžbětína. „Nasazujeme na ně vozy, které jsme nakoupili od rakouských ÖBB, a další komfortní, modernizované vagony,“ upřesnil Štěpán.
Nové jednotky mají jiné barevné řešení, než na které jsou zvyklí cestující například v Jihočeském či Ústeckém kraji. Designu totiž vévodí kombinace modré, zelené a žluté, tedy barvy typické pro Plzeňský kraj. Kromě skříně nesou stejné barevné řešení i potahy sedadel. „Nový design chceme do budoucna aplikovat na všechny vozy, které v kraji zajišťují veřejnou dopravu. Půjde tedy i na autobusy. Barevné řešení si vybrali občané kraje v anketě,“ doplnili při předávání jednotek zástupci hejtmanství.
Kam vyrazí
RegioPantery
● Os vlaky mezi Plzní-Jižním Předměstím a Horažďovicemi předměstím
● Os vlaky Plzeňské linky (Blovice – Kozolupy), dva jsou prodlouženy až do Pňovan, poslední spoj například pojede ve 20:41 z Pňovan do Nepomuku
Push-pull souprava
● pár spěšných vlaků z Horažďovic předměstí do Plzně-Jižního Předměstí
● záloha pro RegioPantery
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »