Železničář / Hlavní zprávy / Panteři a Žraloci budou mít v Plzni nové zázemí
Panteři a Žraloci budou mít v Plzni nové zázemí
26.10.2020 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy masivně investují do svého technického zázemí. Důkazem je i nedávné zahájení výstavby moderní opravárenské haly v Plzni. Novinka nabídne 400 metrů kolejí, portálový jeřáb a další vyspělé technické komponenty. Dopravce díky hale zefektivní údržbu moderních bezbariérových jednotek řady 844 RegioShark, 650 RegioPanter a dalších souprav, které nebude nutné rozpojovat. Dokončení objektu je naplánováno na leden roku 2022.

Plzeňské Oblastní centrum údržby Západ (OCÚ) nabídne do dvou let moderní opravárenskou halu. V polovině září začala slavnostním poklepáním na základní kámen její výstavba. Není to zároveň na dlouhou dobu poslední počin. Modernizace se dotkne i haly v Olomouci, nové vyrostou i v Chebu a Českých Budějovicích.
V nové budově bude dopravce opravovat především elektrické jednotky řady 650 a motorové řady 844. RegioPanteři i RegioSharky jsou totiž na západočeských a jihočeských kolejích hojně zastoupení, další navíc přibydou. Předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský při zahájení výstavby řekl, že Panteři budou sloužit i na linkách Klatovy – Beroun a Plzeň – Karlovy Vary. „Proto potřebujeme v Plzni moderní zázemí pro jejich kvalitní a efektivní servis,“ uvedl. Místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Michal Kraus doplnil, že u elektrických jednotek řady 650 RegioPanter bude počet navýšen ze současných devíti na 24.
Součástí i pyrotechnický průzkum
Hala umožní například jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav. „To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu,“ vysvětlil Kraus. Dále budova nabídne čtyři koleje (každá o 100 m délky), sloupkový kanál ve všech kolejích, portálový jeřáb s nosností 5 tun, montážní lávky pro přístup na střechy vozidel, rozvod stlačeného vzduchu a vody pro zbrojení vozidel, dílny, sociální zázemí a sklady.
Před zahájením samotné stavby bude nutné snést stávající kolejiště, které je tvořeno čtyřmi kolejemi a dvěma výhybkami. Stavaři také zdemolují dvě drobné stavby, které v minulosti sloužily jako zázemí obsluhy zauhlování parních lokomotiv. Zahájení výkopových prací je podmíněno podrobným pyrotechnickým průzkumem, neboť na konci druhé světové války bylo seřaďovací nádraží včetně depa cílem leteckých náletů spojeneckých vojsk. Proinvestuje se zhruba 200 milionů korun.
České dráhy hodlají v modernizaci infrastruktury pokračovat i na dalších místech v České republice. Jedná se především o výstavbu hal údržby, myčky nebo sanitárních kolejí. V letošním roce bude zahájena oprava haly v Olomouci, v Chebu se chystá stavba první typizované opravárenské haly. Další taková by měla vzniknout v Českých Budějovicích.
Další články této rubriky
Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletní
11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »
České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více
7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »
Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice
3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »